Volkskrant en NOS winnen twee keer bij VOJN Awards

Volkskrant en NOS winnen twee keer bij VOJN Awards
  • Media
  • 14 okt 2016 @ 14:11
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • StorytellingJournalistiekMediaAwardsDigitaal

NOS op 3 en de Volkskrant zijn allebei twee keer bekroond bij de VOJN Awards. Deze jaarlijkse prijzen voor de beste internetjournalistiek in Nederland werden donderdagavond uitgereikt in het Amsterdamse café Dauphine. Ook De Correspondent en podcast De Kostgangers vielen in de prijzen.

De Volkskrant was met vijf nominaties hofleverancier bij de VOJN Awards, de jaarlijkse prijzen voor beste internetjournalistiek. Vrij Nederland volgde met drie nominaties, de NOS heeft er twee. De jury heeft dit jaar uit een recordaantal van 184 inzendingen een keuze moeten maken. Ten opzichte van 2015 is dit meer dan een verdubbeling. 

Niet alleen het aantal inzendingen voor de VOJN Awards maar ook het aantal media dat heeft ingestuurd, is ruimer dan voorheen. Naast grote namen als de Volkskrant en NRC Handelsblad brachten ook niche­sites als Numrush, Vers Beton en OneWorld hun stukken onder de aandacht van de jury. Het grote aantal inzendingen voor de nieuwe categorie Beste Podcast (42) laat zien dat dit een groeiende factor is in het journalistieke landschap.

Volkskrant domineert datajournalistiek 

In de categorie Beste Datajournalistiek was de Volkskrant twee maal genomineerd. Met ‘Wie zijn die 17 miljoen Nederlanders?’ laat Mirjam Leunissen zien hoe de Nederlandse bevolking zich de afgelopen eeuw heeft ontwikkeld. Leunissen werd ook genomineerd voor ‘Het broeit wereldwijd. En in Nederland.’ over de gevolgen van de CO2-uitstoot - waarmee ze won in deze categorie.

Voor Vrij Nederland zijn Natascha van Weezel en Micha Wertheim genomineerd, beide voor Beste Opinie. Van Weezel beschrijft haar persoonlijke ervaringen in het vluchtelingendebat vanuit het overwegend Joodse Amstelveen en Micha Wertheim breekt een lans voor twijfelende satirici. Vrij Nederland incasseerde echter geen enkele prijs.

De NOS was onder meer genomineerd voor het online storytellingproject ‘Een Maand #inMolenbeek’, dat zowel op Instagram, YouTube als de eigen site werd gepubliceerd. Dit bleek uiteindelijk ook een winnaar. 

Nieuwe prijs voor podcasts

De categorie Beste Podcast is dit jaar voor het eerst aanwezig. Opvallend is dat vooral kleine onbekende spelers zijn genomineerd, waaronder de filmpodcast MovieInsiders en Kostgangers, over de ‘menselijke ervaring’ achter de harde cijfers.

De jury bestaat dit jaar uit Piet Bakker (hoogleraar Hogeschool Utrecht), Bart Brouwers (ex-­hoofdredacteur Spits! en Dichtbij.nl), Bert Vuijsje (oud­hoofdredacteur HP/De Tijd en voormalig adjunct­-hoofdredacteur van de Volkskrant)‚ Zihni Özdil (columnist NRC Handelsblad), Hella Hueck (RTL Z) en Frederique de Jong (voormalig presentator BNR en NOS Radio 1 Journaal).

De VOJN Awards worden op donderdagavond 13 oktober voor het derde jaar op rij uitgereikt in Dauphine in Amsterdam. De aanvang is om 20.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur. De Award Ceremony is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Google.

Alle nominaties VOJN Awards 2016

Beste Online Storytelling

Beste Onderzoeksjournalistiek

Beste Datajournalistiek

Beste Interview

Beste Opinie­bijdrage

Beste Podcast

De VOJN Awards wordt mede mogelijk gemaakt door Google. Lees meer over de prijs en de genomineerden op VOJN.nl

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken