Volkskrant en NOS winnen twee keer bij VOJN Awards
- Media
- 14 okt 2016 @ 14:11
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - StorytellingJournalistiekMediaAwardsDigitaal
- 14 okt 2016 @ 14:11
- Jeroen Mirck
NOS op 3 en de Volkskrant zijn allebei twee keer bekroond bij de VOJN Awards. Deze jaarlijkse prijzen voor de beste internetjournalistiek in Nederland werden donderdagavond uitgereikt in het Amsterdamse café Dauphine. Ook De Correspondent en podcast De Kostgangers vielen in de prijzen.
De Volkskrant was met vijf nominaties hofleverancier bij de VOJN Awards, de jaarlijkse prijzen voor beste internetjournalistiek. Vrij Nederland volgde met drie nominaties, de NOS heeft er twee. De jury heeft dit jaar uit een recordaantal van 184 inzendingen een keuze moeten maken. Ten opzichte van 2015 is dit meer dan een verdubbeling.
Niet alleen het aantal inzendingen voor de VOJN Awards maar ook het aantal media dat heeft ingestuurd, is ruimer dan voorheen. Naast grote namen als de Volkskrant en NRC Handelsblad brachten ook nichesites als Numrush, Vers Beton en OneWorld hun stukken onder de aandacht van de jury. Het grote aantal inzendingen voor de nieuwe categorie Beste Podcast (42) laat zien dat dit een groeiende factor is in het journalistieke landschap.
Volkskrant domineert datajournalistiek
In de categorie Beste Datajournalistiek was de Volkskrant twee maal genomineerd. Met ‘Wie zijn die 17 miljoen Nederlanders?’ laat Mirjam Leunissen zien hoe de Nederlandse bevolking zich de afgelopen eeuw heeft ontwikkeld. Leunissen werd ook genomineerd voor ‘Het broeit wereldwijd. En in Nederland.’ over de gevolgen van de CO2-uitstoot - waarmee ze won in deze categorie.
Voor Vrij Nederland zijn Natascha van Weezel en Micha Wertheim genomineerd, beide voor Beste Opinie. Van Weezel beschrijft haar persoonlijke ervaringen in het vluchtelingendebat vanuit het overwegend Joodse Amstelveen en Micha Wertheim breekt een lans voor twijfelende satirici. Vrij Nederland incasseerde echter geen enkele prijs.
De NOS was onder meer genomineerd voor het online storytellingproject ‘Een Maand #inMolenbeek’, dat zowel op Instagram, YouTube als de eigen site werd gepubliceerd. Dit bleek uiteindelijk ook een winnaar.
Nieuwe prijs voor podcasts
De categorie Beste Podcast is dit jaar voor het eerst aanwezig. Opvallend is dat vooral kleine onbekende spelers zijn genomineerd, waaronder de filmpodcast MovieInsiders en Kostgangers, over de ‘menselijke ervaring’ achter de harde cijfers.
De jury bestaat dit jaar uit Piet Bakker (hoogleraar Hogeschool Utrecht), Bart Brouwers (ex-hoofdredacteur Spits! en Dichtbij.nl), Bert Vuijsje (oudhoofdredacteur HP/De Tijd en voormalig adjunct-hoofdredacteur van de Volkskrant)‚ Zihni Özdil (columnist NRC Handelsblad), Hella Hueck (RTL Z) en Frederique de Jong (voormalig presentator BNR en NOS Radio 1 Journaal).
De VOJN Awards worden op donderdagavond 13 oktober voor het derde jaar op rij uitgereikt in Dauphine in Amsterdam. De aanvang is om 20.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur. De Award Ceremony is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Google.
Alle nominaties VOJN Awards 2016
Beste Online Storytelling
- WINNAAR: NOS op 3: Een maand in Molenbeek (Mustafa Marghadi, Youssef Abjij, Lars Dellemann, Ben Prins, Jonna ter Veer)
- OneWorld/VPRO: De laatste reis van Kahsay Mekonen (Sanne Terlingen, Huub Jaspers)
- De Volkskrant: Ontmoet de outsiders van Amerika (Jacqueline Maris, Inge Hondebrink, Wendy van der Wauw, Hay Kranen, Rizky Gerilya)
Beste Onderzoeksjournalistiek
- WINNAAR: De Correspondent: Operatie Leunstoel (Maurits Martijn, Cees Wiebes)
- Follow The Money (FTM.nl): Banken wisten dat renteswaps tijdbommen waren, maar verkochten ze toch (Joris Heijn)
- De Volkskrant: Marktplaats van de drugs (Sybren Kooistra, Jeroen Trommelen, Ana van Es, Michael Persson, Hay Kranen, Mirjam Leunissen, Thijs Balder, Jules van Hal)
Beste Datajournalistiek
- WINNAAR: De Volkskrant (Mirjam Leunissen, Martijn van Calmthout, Wendy van der Waal): Het broeit wereldwijd. En in Nederland.
- De Volkskrant (Mirjam Leunissen): Wie zijn die 17 miljoen Nederlanders?
- Vers Beton (Eeva Liukku, Melissa van Amerongen, Richard de Vries): Waar loopt de brandgrens?
Beste Interview
- WINNAAR: NOS op 3 (Arlene Gelderblom, Ivo Duijsings): Deze man bewijst moslims de laatste eer.
- Quote (Mark Koster): Hoe Iwan Postel €2 miljoen verdiende met de Panama Papers.
- Vrij Nederland (Mischa Cohen): Psychiater Jan Mokkenstorm: 'Zelfmoord is geen bewuste keuze.'
Beste Opiniebijdrage
- WINNAAR: Volkskrant (Thomas Hogeling, Wendy van der Wauw, Hay Kranen): Welke Trump past bij jou?
- Vrij Nederland (Micha Wertheim): Ik hijs niet bij elke vrije mening de vlag van het vrije woord.
- Vrij Nederland (Natascha van Weezel): Ik ben een moslimvriendje.
Beste Podcast
- WINNAAR: Kostgangers (Geert van de Wetering, Danielle Emans): Een voor allen en een paar voor zichzelf.
- MovieInsiders (Gudo Tienhooven en John de Jong): MovieInsiders 141: Inside Out, Toy Story (1995), Top 5 Emoties.
- Man met de microfoon (Chris Bajema): Man met de microfoon afl. 3: In de maling.
De VOJN Awards wordt mede mogelijk gemaakt door Google. Lees meer over de prijs en de genomineerden op VOJN.nl.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- NOS
- internetjournalistiek
- Vrij Nederland
- internet
- De Correspondent
- 2016
- journalistiek
- VOJN
- awards
- digitaal
- VOJN Awards
- media
- datajournalistiek
- nominaties
- prijzen
- Volkskrant
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ster realiseert 201 miljoen euro in... 30-04-2024
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing