Kijkcijfers Talpa-show House of Talent vallen tegen

  • Media
  • 10 aug 2018 @ 10:59
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MuziekKijkcijfersTelevisie

De kijkcijfers van het nieuwe SBS 6-programma House of Talent vallen tegen. De kruising van Big Brother en een talentenshow scoorde met de eerste twee afleveringen gemiddeld slechts 176.000 kijkers. Talpa weigert vooralsnog in te grijpen.

Voor de show is in het centrum van Hilversum een pand uitgerust met alles wat je als beginnend artiest nodig zou kunnen hebben. Vier jonge mannen en vier jonge vrouwen hebben tijdens hun permanente verblijf onder meer de beschikking over een eigen opnamestudio, een immens theater, een repetitieruimte met tientallen instrumenten, vergaderruimtes, een social media-room, slaapkamers en een designkeuken. Ze worden er begeleid door de managers Daan van Rijsbergen en Leontine Mourits.  

Anders dan in Utopia of Big Brother kunnen kijkers zich niet vergapen aan een fulltime livestream, maar moeten ze het doen met de tv-uitzending en korte YouTube- en Instagram-fragmenten. Het crossmediale aspect is belangrijk, zegt Talpa op AD.nl. 'House of Talent is méér dan alleen tv. De uitzendingen op YouTube, op TV-538 en op alle social media-kanalen zijn voor ons net zo belangrijk. Het totaal van wat daar gebeurt, dat is ons bereik', zegt Talpa-woordvoerder Thomas Loudon in reactie op de tegenvallende cijfers. 'Een daling van absolute kijkcijfers (187.000 voor de eerste aflevering, 165.000 voor de tweede, red.) zegt daar erg weinig over.'

'Marktaandeel stijgt wél'

Daarnaast geeft hij aan dat het marktaandeel (het percentage mensen in de doelgroep dat kijkt) in de leeftijd van 20 tot 54 jaar wél is gestegen; van 5,3 procent in de eerste aflevering naar 6,1 procent in de tweede aflevering. Talpa kijkt volgens Loudon ook in grote mate naar het bereik van het programma op andere kanalen. Toch laten de cijfers ook daar geen buitensporige resultaten zien. Met 41.000 views op YouTube en 21.000 Instagram-volgers kan er nog niet worden gesproken van een doorslaand social media-succes. 

Volgens Loudon gaat het 'reality-aspect' nu pas echt van start. De acht kandidaten worden 24 uur per dag gevolgd terwijl zij met hulp van hun manager werken aan hun muziekcarrière. 'Dat zal een andere dynamiek teweeg gaan brengen. Het verhaal gaat nu pas beginnen, voor de deelnemers, maar ook voor de kijkers.' Van een eventueel vervroegd einde vanwege tegenvallende kijkcijfers wil de woordvoerder niet spreken. 'Dat is wel héél erg op de feiten vooruitlopen.'



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken