Kritiek op Talpa om data-honger
- 29 nov 2018 @ 11:25
- Jeroen Mirck
Websites en apps van Talpa-programma's verzamelen extreem veel persoonsgegevens. Het mediabedrijf deelt deze gegevens van inmiddels 7,5 miljoen Nederlanders ook nog eens met onbekende derden. Dit blijkt uit onderzoek van Investico, Follow the Money en De Groene Amsterdammer.
Data van apps en websites vloeit samen naar het bedrijfsonderdeel Talpa Connect, dat zich naar eigen zeggen aan de geldende privacyregels houdt. Toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens wijst op de derde partijen die de miljoenen gegevens (adressen, namen, leeftijd, profielfoto’s, geslacht en soms inkomen) ook kunnen inzien. Bekend moet zijn wie dit zijn en wat ze ermee doen.
Talpa doet niet geheimzinnig over het doel van al deze data. Talpa-topman Pim Schmitz noemt dat 'full-funnel', een trechter aan data dat resulteert in een overzicht van activiteiten en persoonlijke data, om daar eigen diensten en verdienmodellen op te baseren.
De Autoriteit Persoonsgegevens benadrukt dat verzamelde informatie niet automatisch voor andere (commerciële) doeleinden mag worden ingezet. Talpa zegt zich aan geldende wetgeving te houden en het door consumenten in hun gestelde vertrouwen niet te willen beschamen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De Telegraaf gaat voor directe... 15-07-2025
- Roxy Dekker-docu lanceert For You... 15-07-2025
- Merken vallen voor ‘B&B Vol Liefde’14-07-2025
- HBO Max personaliseert sportreclame11-07-2025
- OMS voegt SoundCloud en Sonos Radio... 11-07-2025
- VMN media neemt Elba\Rec over voor... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers