'Een op vier luisteraars Edwin Evers haakt af bij Radio 538'

'Een op vier luisteraars Edwin Evers haakt af bij Radio 538'
  • Media
  • 7 feb 2019 @ 17:35
  • 14833 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • OnderzoekLuistercijfersRadioBereik

Het vertrek van 538-deejay Edwin Evers heeft bijna een kwart van de luisteraars doen vertrekken. Dit stelt onderzoek van Mediaxplain, dat door Talpa Radio wordt betwist.

Na ruim vierduizend keer Evers Staat Op stopte Edwin Evers eind 2018 met zijn populaire ochtendshow op Radio 538. Circa een half miljoen luisteraars moest op zoek naar een nieuw ochtendritueel. Volgens een onderzoek van Mediaxplain (onder een relatief lage steekproef van 175 respondenten) zou maar liefst 22 procent van hen zijn overgestapt naar een ander station of zelfs helemaal gestopt met radio luisteren. Ook het marktaandeel van de ochtendshow zou flink zijn gedaald: van 20 naar 15 procent.

Vorige week won Evers de prestigieuze Gouden RadioRing, een bewezen erkenning van zijn immense populariteit. Zijn vertrek lijkt dan ook direct impact te hebben op de luisteraars van Radio 538, als we de uitkomsten van het onderzoek moeten geloven. Mediaxplain signaleert twee tendensen: 'Enerzijds is er sprake van switch-stress, anderzijds geven de luisteraars opvolger Frank Dane een ruime voldoende.'

Blijven, afhaken of zweven na Evers?

Het onderzoek deelde de luisteraars van de ochtendshow op in drie groepen: blijvers, zwevers en afhakers. De zweversgroep blijkt hierbij het grootst. Waar 38 procent van de Evers Staat Op-luisteraars trouw zegt te blijven aan de ochtendshow van Radio 538, zou twee op de vijf overwegen te switchen naar een andere zender of is zich al aan het oriënteren. Deze 40 procent zou als ‘zwevend’ bestempeld kunnen worden.

Alternatieve radiozenders die in het onderzoek worden genoemd zijn de grote stations, zoals Sky Radio en Qmusic, maar opvallend genoeg ook Slam FM.

Sander Bots, strategy director van Mediaxplain: 'De radiomarkt is natuurlijk constant in beweging, maar dergelijke grote veranderingen kunnen de markt in één keer op z’n kop zetten. We zagen dat al eerder bij het vertrek van Giel Beelen en het uit elkaar gaan van Mattie & Wietze. De verwachting was dat de impact van Edwin Evers van de buitencategorie is en dat toont dit onderzoek ook aan.'

Radio 538:'Wij herkennen ons niet in dit onderzoek'

'Radio 538 herkent zich niet in het onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Mediaxplain', laat Annemarie Ubbels​, Brand PR & Communicatie Manager van Talpa Radio, weten aan MarketingTribune. 'We krijgen goede reacties van onze luisteraars over de nieuwe ochtendshow. Daarnaast zien we dat de online beluistering in de pas loopt met het afgelopen jaar. We wachten graag op de officiële luistercijfers van NLO/GfK, dat is de enige en onafhankelijke partij als het gaat om luistercijfers.'

Waarom wacht Bots (Mediaxplain) de NLO/GfK-cijfers niet gewoon af? 'Het is voor ons te laat om te wachten op de luistercijfers. We kunnen met dit inzicht anticiperen op de te verwachte verschuivingen in marktaandelen van de zenders. Dit is van invloed op ons advies voor wat betreft inzetstrategie en tactiek.'

Opvolger Frank Dane scoort voldoende

Ondanks het feit dat het vertrek van Evers veel luisteraars aan het wankelen heeft gebracht, is er zeker een positief geluid te horen. Zo kan Radio 538 rekenen op waardering voor de nieuwe ochtendshow onder de ‘blijvers’. Waar de show van Edwin Evers onder luisteraars een gemiddelde score van 8,1 kreeg, krijgt Frank Dane weliswaar een lagere waardering, maar met een 7,2 nog steeds een ruime voldoende, zo blijkt uit het onderzoek van Mediaxplain.

Deze laatste uitkomsten zullen Talpa Radio ongetwijfeld tevredener stellen. De officiële reactie van Radio 538 op dit deel van het onderzoek luidt als volgt: 'Wij zijn heel blij met de manier waarop Frank en zijn team de show van Edwin hebben overgenomen.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken