Ster hoopt Slob met forse groei te overtuigen

Ster hoopt Slob met forse groei te overtuigen
  • Media
  • 5 jul 2019 @ 13:02
  • 13786 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • RadioPolitiekTelevisieReclame

De omzet van de Ster bedroeg in de eerste helft van dit jaar 97 miljoen euro. Daarmee zijn de inkomsten 11 procent hoger dan een jaar eerder. Ster hoopt met deze cijfers aan de politiek te laten zien dat reclame-omzet wel degelijk een belangrijke bijdrage kan leveren aan het omroepbestel.

Met voortzetting van deze omzetontwikkeling stevent Ster af op een afdracht van 182 miljoen euro in 2019. 'Dat is 32 miljoen meer dan de 150 miljoen euro die het ministerie van OC&W heeft begroot', meldt de verkooporganisatie van de NPO fijntjes. Toch is de begrote afdracht ruim 5 miljoen minder dan in 2016 werd afgedragen.

'Logische pieken en dalen'

Na een periode van vier jaar met dalende afdrachten zal er in 2019 sprake zijn van duidelijke groei, aldus de Ster. Volgens het reclamebedrijf is er met de afdracht sprake van een stabiel patroon met logische pieken en dalen.

De pieken en dalen zijn het gevolg van de economische situatie en de door de NOS uitgezonden grote evenementen in de even jaren (Olympische Spelen, WK Voetbal). Doordat 3FM luisteraars verloor en de Oranje-heren ontbraken op het EK en WK van 2016 en 2018, vertoonde de afdracht sinds 2016 een neerwaartse lijn.

Trend doorbroken

Met de groeicijfers van 2019 stelt de Ster dat per direct die trend doorbroken zou zijn. Met topevenementen als het EK Voetbal, de Olympische Spelen en het Eurovisie Songfestival in Nederland, zal de groei naar verwachting zich in 2020 voortzetten.

De groei in 2019 komt na een jaar waarin de Ster zijn commercieel beleid heeft aangepast. Met een open en gelijk prijsniveau voor alle bedrijven zijn er veel nieuwe adverteerders bijgekomen, maar een aantal grote adverteerders heeft flink minder besteed in 2018. 

Frank Volmer, algemeen directeur Ster: 'Zoals we verwachtten, zien we in 2019 veel van die adverteerders weer terugkeren bij Ster, aangezien de programmering van de NPO kwaliteit en bereik biedt die bij andere partijen niet te realiseren is. Het is natuurlijk geweldig dat Ster zo goed presteert tegen achtergrond van de recente berichtgeving rondom de visiebrief van minister Arie Slob. Met enorme veerkracht laten we zien dat de Ster-inkomsten een substantiële bijdrage leveren aan de mediabegroting.'

Het moge duidelijk zijn dat Volmer met deze persverklaring zijn invloed probeert aan te wenden om de plannen voor minder reclame op de publieke kanalen bij te sturen. Veel prominenten uit de radio- en mediawereld hebben al laten weten de voorstellen van minister Slob een slechte zaak te vinden.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken