Radioreclame beleeft opnieuw groei

Radioreclame beleeft opnieuw groei
  • Media
  • 5 nov 2019 @ 11:27
  • 10116 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BereikOnderzoekReclameRadio

In het derde kwartaal van 2019 is de Nederlandse markt van radioreclame gegroeid met 2 miljoen euro, oftewel een plus van 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Voor het zesde kwartaal op rij signaleert RAB dat adverteerders meer radioreclame inzetten.

Deze week publiceert het Radio Advies Bureau (RAB) de netto radioreclame-omzet van het derde kwartaal in 2019. Opmerkelijk is de grote groei van non-spot-reclame op de radio: die stijgt met 40 procent ten opzichte van vorig jaar en komt nu uit op 3,3 miljoen euro. In het vorige kwartaal besteedden de adverteerders ook al fors meer in branded content campagnes, toen was de groei 45 procent.

De spotreclameomzet stijgt met precies één miljoen euro naar 35,7 miljoen euro, een groei van 3 procent. De totale investering in radioreclame in het derde kwartaal van 2019 is 40 miljoen euro.

Hogere luistercijfers

Ook de luisteraars laten radio groeien, zowel in bereik als in luistertijd. Bij de 20-34-jarigen stijgt de radioluistertijd per week zelfs 24 minuten naar 16 uren en 13 minuten per week. In de belangrijke commerciële doelgroep 25-54 jaar wordt er per week maar liefst bijna 20 uur radio beluisterd in het derde kwartaal. In deze doelgroep stijgt de luistertijd dit jaar al drie kwartalen op rij.

RAB-directeur Liedewij Hentenaar: 'Reclamebestedingen volgen de luisteraars. Radio is onverslaanbaar in bereik en aandacht van de luisteraar. Het is het grootste overdagmedium van ons allemaal en groeit door. Adverteerders zijn slim door te adverteren in deze kwalitatieve programma-omgeving om zo deze miljoenen doelgroep in het hart te bereiken.'

Het Radio Advies Bureau is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken