De Luisterlijn start landelijke luistercampagne

De Luisterlijn start landelijke luistercampagne
  • Media
  • 27 sep 2021 @ 08:36
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Op 1 oktober start de Luisterlijn de landelijke campagne “De kunst van het luisteren”. De campagne moet ervoor zorgen dat mensen weer naar elkaar gaan luisteren. En dat is hard nodig, want de Luisterlijn ontvangt meer oproepen dan ooit.

In augustus ontving de Luisterlijn 52.382 oproepen. Gemiddeld komt dat neer op meer dan 1.600 oproepen in een etmaal. Dat zijn er 100 meer per dag dan in diezelfde maand vorig jaar. Achter deze oproepen schuilt vaak een maatschappelijke nood, waarbij vrijwilligers van de Luisterlijn een moment van verlichting kunnen bieden bij verdriet, zorgen of eenzaamheid. ‘Vaak voelen mensen zich niet gehoord, en dat moet veranderen’, zegt Leo Noordegraaf directeur-bestuurder van de Luisterlijn. ‘Door weer te luisteren naar elkaar kunnen we onbegrip, vooroordelen en zelfs eenzaamheid voorkomen.’

Campagne “De kunst van het luisteren”
De Luisterlijn streeft naar een samenleving waarin echt luisteren naar elkaar – met aandacht en zonder oordeel – vanzelfsprekend is. Met de campagne ‘De kunst van het luisteren’ wil de Luisterlijn mensen bewust maken van hun luistergedrag en beter leren luisteren. Dat doet ze met inspirerende luisteroefeningen, tips en een korte luistertest o.a. op vier NS-stations. De campagne gaat van start tijdens de Week tegen Eenzaamheid, van 30 september tot en met 8 oktober. Op de stations kunnen mensen hun luistervaardigheid testen en meer te weten komen over écht luisteren.

Echt luisteren is nog niet zo eenvoudig
Dat luisteren niet eenvoudig is, weet de Luisterlijn als geen ander. Nieuwe vrijwilligers krijgen eerst een uitgebreide training in luister- en gespreksvaardigheden. 'Echt luisteren is voor sommige mensen moeilijk. De vrijwilligers van de Luisterlijn worden opgeleid om er volledig te zijn voor de ander. Door te luisteren met oprechte interesse, voelt de ander zich gehoord en dat hij of zij er echt mag zijn', zegt trainer Dorine. De Luisterlijn deelt deze kennis graag met de rest van Nederland. Kijk voor meer informatie op deluisterlijn.nl/kunstvanhetluisteren.

Over de Luisterlijn
De Luisterlijn is dag en nacht beschikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon, chat en mail. Door te luisteren helpen de 1.500 vrijwilligers mensen om zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. Zij werken thuis of vanuit een van de 28 locaties. De vrijwilligers krijgen deskundige training en continue begeleiding.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken