Aftermath SXSW: Wees een lastige klant (1)

  • Media
  • 24 mrt 2022 @ 09:37
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Terugblik op SXSW in 5 korte interviews, gehouden door onafhankelijk deelnemer Sylvie Verbiest, eigenaar van Small research. In aflevering 1: Sandra van de Ven van het Ministerie van Innovatieve Zaken.

South by Southwest (afgekort tot SXSW) is een festival dat sinds 1987 jaarlijks wordt gehouden in Austin (Texas) in de Verenigde Staten. Dit jaar was het van 11 tot 20 maart. Het festival draait om muziek, film, interactieve media, tentoonstellingen en educatieve bijeenkomsten. De Nederlandse creatieve industrie was op SXSW vertegenwoordigd door de zogenoemde New Dutch Wave.

Verbiest (zie foto boven links) maakte diverse interviews voor MarketingTribune met professionele communicatiemensen zoals Sandra van de Ven, ad interim communicatieadviseur over Informatiehuishouding van de Toekomst bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Ook heeft zij een eigen bureau: ‘Ministerie van Innovatieve Zaken’. Verbiest vroeg haar waarom zij in Austin was, wat ze verwachtte en wat ze geleerd heeft.

Van de Ven: ‘Het was mijn tweede SXSW en ik vond het weer geweldig. De belangrijkste reden om hier naartoe te gaan is nieuwe dingen ontdekken en nieuwe mensen leren kennen en te horen waar zij mee bezig zijn. Vooraf een agenda maken doe ik heel globaal. Liever laat ik me ter plekke verrassen en als vanzelf volgen er rode draden. De eerste is 'trust in content & context', de tweede is de 'human factor vs. metaverse' en de derde - tevens meest techy en gehypet - is 'DAO's, NFT's & Web3' dat werd gepresenteerd als de next big thing.’

Wat viel jou extra op bij deze editie?

‘Spannend vind ik technologieën zoals GTP3. In het kort: schrijf een tekst, haal 'm door GTP3 en er verschijnt een visual. Mooi en tegelijk spannend. Want wie weet of de tekst waarop het beeld is gebaseerd (feitelijk) waar is? Een keynote waar velen door geraakt waren is die van het bureau Check my Ads https://checkmyads.org die waarschuwt voor de verkeerde context van commerciële boodschappen op media.’

Mooiste inzicht van SXSW?

‘Een fijn inzicht vond ik dat je als individu en als adverteerder invloed kunt hebben op het verspreiden van desinformatie en fake news. YouTube-kanalen, Facebookpagina's die veel bezoekers trekken, zijn aantrekkelijk voor adverteerders. Maar met welke boodschap trekken deze kanalen hun bezoekers? Met jouw advertentie kun je - onbewust- organisaties 'funden' die het niet zo nauw nemen met de feiten, desinformatie verspreiden of helemaal niet bij jouw organisatiewaarden passen.

Advies aan adverteerders/marketeers?

‘Wees een lastige klant: vraag je media-inkoopbureau om de context van je advertenties. Vind je je advertentie op een rellerige website? Vraag je geld terug. En om terug te komen op het 'funden' van desinformatie: zonder advertenties geen inkomstenbron. Het bouwen en laden van je merk(waarden) kost tijd en energie. Dat verdient de juiste context.’

Van de Ven: ‘Als individu en als adverteerder kan je invloed hebben op het verspreiden van desinformatie en fake news’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken