Aftermath SXSW: Metaverse kan voor HR veel gaan betekenen (5 en slot)

Aftermath SXSW: Metaverse kan voor HR veel gaan betekenen (5 en slot)
  • Media
  • 1 apr 2022 @ 08:10
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Terugblik op SXSW in 5 korte interviews, gehouden door onafhankelijk deelnemer Sylvie Verbiest, eigenaar van Small research. In aflevering 5 doet Verbiest verslag van haar eigen ervaringen.

South by Southwest (afgekort tot SXSW) is een festival dat sinds 1987 jaarlijks wordt gehouden in Austin (Texas) in de Verenigde Staten. Dit jaar was het van 11 tot 20 maart. Het festival draait om muziek, film, interactieve media, tentoonstellingen en educatieve bijeenkomsten. De Nederlandse creatieve industrie was op SXSW vertegenwoordigd door de zogenoemde New Dutch Wave.

Sylvie Verbiest (op foto boven rechts) is insights en research professional en werkt in Amsterdam als founder van Insight&Connect Netwerk en SMALL research. Zij was dit jaar aan het werk als reporter voor de Nederlandse handelsmissie voor de creatieve industrie New Dutch Wave (www.newdutchwave.com).

‘Dit moet je weel een keer gedaan hebben, naar het SxSW festival gaan, ook wel ‘SouthBy’ genoemd. Alle buzzwords waren aanwezig: Metaverse, Engagement, Activation, DAO en Decentralised, Community, Sustainable, Diversity, Immersive, Parvasive, Disruptive. Personalization, Gamification, Beacons, Wearables, Influencers, Social design, Digital transformation, Smart en natuurlijk Blockchain en NFT. Kortom, alles wat nu actueel is in de wereld van tech, media, marketing, muziek, cultuur en reclame.’

Wat maakte op jou de meeste indruk?

‘Ik voelde me trots op de Nederlandse digitale en tech bureaus die al zaken doen met grote corporates in de VS. Zo was ik bij het event Dutch Digital Design over de toekomst van interactieve ervaringen met Ruben van Bambost (Fabrique), Esther O'Callaghan (Hundo), Dani Polak (code d'azur), Cees Dingler (Capitola), Arne Koefoed (Wink) en Viet Hoang (Your Majesty). Echt supergaaf om te zien wat er al gemaakt wordt. Bert Hagendoorn van Dutch Digital Design benadrukte de kracht van de Nederlanders om van oudsher al samen te werken en dat gebeurt nu nog steeds.’ 

En wat betreft nieuwe inzicht op het gebied van marketing?

‘Ik heb goede inzichten opgedaan over de praktische toepassing van Web3 voor Jongeren en Recruitment. We werken en spelen in virtuele gemeenschappen en vinden dat nu normaal. Maar tot de pandemie hebben we nog nooit stilgestaan bij de impact die Metaverse zou hebben op de toekomst van werk zoeken. Ook hier is te zien dat het niet alleen gaat over minder woon-werkverkeer of zakenreizen, maar ook op HR-gebied kan een slag gemaakt worden. Ik sprak met Esther O’Callaghan, oprichter van ‘hundo.careers’, en zij zit in Rotterdam Workspace42.  Hundo is feitelijk een Metaverse banenplatform, bedoeld om werkgevers te verbinden met Gen Z-talent. De aanname is dat veel jongeren nu geen werk hebben omdat de manier van werven totaal niet aansluit bij de nieuwe generatie. Zij sprak hierover ook in een panel: ‘Gen Z, Metaverse and the Future of Work’.’

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken