Campagne Federatie Beeldrechten voor eerlijke vergoeding
- Media
- 22 feb 2024 @ 07:30
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 22 feb 2024 @ 07:30
- Michiel van Zaane
De Federatie Beeldrechten is op 22 februari 2024 een campagne gestart om de social media platforms op te roepen een eerlijke vergoeding te betalen aan professionele beeldmakers voor auteursrechtelijk beschermd beeldmateriaal.
Sinds eind 2021 zijn er gesprekken over een dergelijke vergoeding tussen Meta en de auteursrechtenorganisatie Pictoright. Tot op heden zonder resultaat. De Federatie Beeldrechten roept Meta en alle andere social media platforms daarom op om ‘eerlijk te delen’.
De oproep is gericht op het krijgen van een eerlijke vergoeding voor de aanwezigheid van professioneel beeld gedeeld door particuliere gebruikers op sociale media. Dit delen door particuliere gebruikers mag in principe. Het gaat hier om de platforms die, sinds juni 2021, verplicht zijn hun best te doen om een licentie te sluiten voor auteursrechtelijk beschermde content. Ruim twee jaar later is er nog altijd geen zicht op een (collectieve) regeling.
Campagne
De campagne is een initiatief van de Federatie Beeldrechten, een samenwerkingsverband tussen de auteursrechtenorganisatie en de zeven beroepsorganisaties die de belangen van ontwerpers, illustratoren, fotografen, fotojournalisten en beeldend kunstenaars behartigen. Met de campagne #eerlijkdelensocialmedia vraagt de federatie aandacht voor het uitblijven van een redelijke vergoeding voor auteursrechtelijk beschermd beeld op de diverse grote social media platforms.
Tot op heden is er aan Stichting Pictoright, de vertegenwoordiger van meer dan 100.000 visuele makers wereldwijd, voor dit gebruik nog steeds niets betaald. De rechtszaak die Pictoright hierover eind 2023 tegen Meta heeft aangespannen, wordt daarom door de Federatie Beeldrechten gesteund. De campagne is nadrukkelijk een oproep aan deze platforms om deze redelijke vergoeding te betalen. Zij maken al jaren winsten mede dankzij de auteursrechtelijk beschermde content. De campagne is niet bedoeld als een oproep tegen het plaatsen van beeld of een algehele oproep tegen (het gebruik van) de platforms.
Federatie Beeldrechten
De deelnemende organisaties van de Federatie Beeldrechten zijn; Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK), Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO), BOK Beroeps Organisatie Kunstenaars, Dutch Photographers (DuPho), Kunstenbond, Nederlandse Vereniging van Journalisten/Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten (NVJ/NVF), Pictoright en Platform Beeldende Kunst (Platform BK).
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- x snapchat
- rechten
- tiktok
- meta
- federatie beeldrechten
- afbeeldingen
- social media
- vergoeding
- beeld
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Speciale gast bij Joe Radio11-10-2024
- Koning opent DPG Media-kantoor... 10-10-2024
- DPG Media brengt Europees... 09-10-2024
- Kijktijd tv loopt iets terug NPO... 08-10-2024
- Ohra en VakantieDiscounter winnen... 07-10-2024
- Airborne gaat vanaf vandaag... 04-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing