
Charelle Akihary over de digitale omslag van de NPO
De publieke omroep staat midden in een digitale transitie. Dat vraagt niet alleen om nieuwe kanalen en formats, maar ook om een fundamenteel andere manier van werken. Charelle Akihary, directeur Publiek en Marketing bij de NPO, vertelt hoe zij met haar teams werkt aan die omslag. Hoe? Door onder andere van traditionele campagnes naar maatwerk over te gaan en echt in gesprek te gaan met het publiek.

DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten
DPG Media biedt alle studenten in Nederland tussen 16 en 25 jaar een gratis digitaal abonnement op al haar nieuwsmerken. Daarmee wil het mediabedrijf jongeren weer dichter bij kwaliteitsjournalistiek brengen en hun mediawijsheid vergroten.

Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
Na vijftien jaar stilte is Avant Garde terug. Het voormalige toonaangevende modeblad verschijnt opnieuw in print en online, onder leiding van hoofdredacteur Bastiaan van Schaik. De relaunch moet het blad weer een plek geven in het huidige, veranderde medialandschap.

Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm
Ad Alliance en RTL Nederland hebben deze zomer een nieuwe advertentievorm getest tijdens de reclameblokken van RTL Boulevard: de zogeheten Split Screen. In samenwerking met onderzoeksbureau MediaTest werd onderzocht of deze nieuwe vorm de aandacht van kijkers beter vasthoudt. De eerste resultaten laten zien dat de Split Screen potentie heeft om reclameblokken aantrekkelijker en effectiever te maken.

Stichtingen borgen onafhankelijkheid NU.nl en RTL Nieuws
Met de oprichting van Stichting NU.nl en Stichting RTL Nieuws wordt de redactionele onafhankelijkheid van beide nieuwsmerken structureel versterkt. De stap volgt op de overname van RTL Nederland door DPG Media, waarvoor de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voorwaarden stelde. Tegelijk zijn de redactiestatuten van beide redacties vernieuwd.

Mercurs 2025: de genomineerden zijn bekend
De spanning stijgt in magazineland: de nominaties voor de Mercurs 2025 zijn bekendgemaakt. In totaal dingen 18 kanshebbers mee naar de vakprijzen, verdeeld over vijf categorieën. Donderdag 20 november worden de winnaars feestelijk gehuldigd in Studio21 op het Mediapark in Hilversum.

Onderzoek: 'In de Nederlandse markt is in 2025 een duidelijke verschuiving zichtbaar'
3 van de top-5 wereldwijde advertentieplatforms van consumenten zijn van Amazon en Twitch is in Nederland het nummer 1 online mediakanaal, blijkt uit onderzoek van Kantar. Voor het Media Reactions 2025-rapport zijn wereldwijd meer dan 21.000 consumenten ondervraagd en circa 1.000 senior marketeers.

Nederlandse media lanceren politiekereclame.nl
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten hebben de handen ineengeslagen en introduceren vandaag het gezamenlijke platform politiekereclame.nl. Het initiatief komt van Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce en helpt politieke partijen en organisaties om te voldoen aan de nieuwe Europese regels voor transparantie in politieke reclame.

FD zet roze kleur centraal in nieuwe campagne
Het Financieele Dagblad (FD) lanceert een merkcampagne waarin de iconische roze kleur de hoofdrol speelt.

KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten, ‘Kom voor elkaar op. Ook online’
Een kwart van de jongeren in Nederland (23%) wordt minstens één keer per maand online buitengesloten. Dat blijkt uit onderzoek van Helpwanted, uitgevoerd met onder meer Stichting School & Veiligheid en hogeschool Saxion. Om hier aandacht voor te vragen lanceert KPN samen met maatschappelijke partners de campagne ‘Iedereen Behalve’, ondersteund door een thematische film en een soundtrack van zangeres S10.

Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Donald Duck is opnieuw het populairste mediamerk voor kinderen in Nederland. Dat blijkt uit de NMO Kids Monitor 2025, een grootschalig onderzoek van Ipsos I&O onder ruim 1.000 kinderen van zes tot twaalf jaar. Het weekblad van DPG Media bereikt met één editie maar liefst 27% van de doelgroep en blijft daarmee dé favoriet van jong Nederland.

Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
Prime Video brengt sinds kort wekelijks een Premier League-duel naar Nederland – met slimme kijkfeatures én Nederlandse duiding. Het pakket omvat 38 livewedstrijden per seizoen - doorgaans de zaterdagmiddagwedstrijd - zonder extra kosten bovenop het reguliere Prime-abonnement.

De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
'De Telegraaf is stevig verankerd in de boardrooms van Nederland. Uit de Decision Makers Survey 2025 blijkt dat het nieuwsmerk bovengemiddeld goed scoort onder zakelijke beslissers, met name CFO’s, eigenaren en directeuren.

Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
Uit onafhankelijk onderzoek van GfK, uitgevoerd onder begeleiding van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), blijkt dat 90% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder nog steeds folders leest. Het jaarlijkse bereik blijft daarmee stabiel op 12,9 miljoen personen.

TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
De TV-reclamemarkt in Nederland heeft in de eerste helft van 2025 een daling van 8,1% doorgemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, met een totale omzet van €390 miljoen. Deze daling is voornamelijk te wijten aan de afname van spot- en non-spotcampagnes, waarbij de non-spotbestedingen met maar liefst 24,2% zijn gedaald naar €39 miljoen.

Margriet van der Linden leidt jury Mercurs 2025
De jury van de 26ste editie van de Mercurs, de jaarlijkse vakprijzen voor de magazinebranche, is bekendgemaakt. Margriet van der Linden treedt dit jaar op als juryvoorzitter. Zij krijgt de taak om samen met een brede vertegenwoordiging uit het vak de nominaties en winnaars vast te stellen in vijf categorieën: Magazine Mediamerk, BeLOFte, Redactieteam, Innovatie en Partnership van het Jaar.

Podcasts nieuw wapen in verkiezingsstrijd?
Podcasts lijken ook in Nederland een plek te veroveren in de politieke campagnevoering. D66 lanceert met ‘10 Nieuwe Steden’ een vijfdelige serie waarin het ambitieuze plan om tien nieuwe steden te bouwen onder de loep wordt genomen. De podcast maakt deel uit van een geïntegreerde campagne van de partij, in samenwerking met Mediahuis NRC en Airborne Network.

Snapchat lanceert Europees jongerenpanel over digitaal welzijn
Snapchat heeft in Amsterdam zijn eerste European Council for Digital Well-Being (CDWB) gepresenteerd. Het platform brengt veertien tieners uit tien verschillende Europese landen samen om inzicht te krijgen in hoe jongeren hun online leven ervaren. Het jongerenpanel volgt op een eerdere editie in de Verenigde Staten.

Tien jaar Fullscreen x XITE op NFF
De muziekvideo krijgt opnieuw het grote doek tijdens het Nederlands Film Festival: Fullscreen x XITE viert op 27 september zijn tiende editie met veertien visueel krachtige videoclips van Nederlandse bodem.

NFF lanceert campagne 'Zie je in Utrecht'
Na 45 edities benadrukt het Nederlands Film Festival (NFF) zijn verbondenheid met de stad Utrecht in de nieuwe campagne ‘Zie je in Utrecht’. De campagne is zichtbaar via verschillende kanalen en vormt de aanloop naar de editie van 2025, die plaatsvindt van 26 september tot en met 3 oktober.

Snapchatters beleven sport als gedeelde passie
Snap en National Research Group hebben gezamenlijk nieuw onderzoek gepresenteerd dat de kracht van sportfandom op sociale platforms blootlegt. Uit het onderzoek onder 8.400 wekelijkse socialmediagebruikers tussen 13 en 45 jaar in zeven landen blijkt vooral hoe intensief Snapchatters zich verbonden voelen met sport - én wat dat betekent voor merken.

De Telegraaf gaat voor directe duidelijkheid
De Telegraaf is vandaag gestart met een grootschalige merkcampagne onder het motto ‘Direct. De Telegraaf.’ De campagne, ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Natwerk, benadrukt de directe, heldere en betrokken houding van het nieuwsmerk in een tijd van ruis en polarisatie.

Roxy Dekker-docu lanceert For You Studios
Met de documentaire 'Ik Ben Roxy' op Prime Video breken For You Agency, NewBe en Amazon Prime Video het traditionele longform-model open. De film over zangeres en content creator Roxy Dekker markeert niet alleen een inhoudelijke mijlpaal, maar ook de officiële start van For You Studios.

Merken vallen voor ‘B&B Vol Liefde’
Vier grote merken haken deze zomer aan bij het populaire RTL 4-programma B&B Vol Liefde, dat vanavond weer van start gaat. Drie van hen – Rivella, McDonald’s en Unilever – doen dit via een Brand Licensing-deal, waarmee ze het programma dichter bij de consument brengen. Lay’s, al sinds het begin partner van het programma, keert terug via een traditioneel Brand Partnership.

HBO Max personaliseert sportreclame
HBO Max introduceert samen met Ad Alliance de technologie Dynamic Ad Replacement (DAR) binnen de Sport add-on van de streamingdienst. Hiermee kunnen advertenties tijdens livestreams van grote sportevenementen in realtime worden vervangen door gepersonaliseerde commercials, afgestemd op het profiel en de interesses van de kijker.

OMS voegt SoundCloud en Sonos Radio toe
One Media Sales (OMS) is voortaan exclusief vertegenwoordiger van SoundCloud en Sonos Radio in Nederland voor third-party audioadvertenties. De samenwerking met technologieplatform AdsWizz stelt Nederlandse adverteerders in staat om de groeiende en betrokken luisteraarsgroepen van beide platforms te bereiken.

VMN media neemt Elba\Rec over voor versterking ruimtelijk domein
Na de overname van 100% van de aandelen door VMN media wordt Elba\Rec onderdeel van het B2B-mediabedrijf. De twee partijen bundelen hun krachten om professionals in het ruimtelijk en stedelijk domein beter te ondersteunen bij maatschappelijke vraagstukken.

Cupra en Audio Obscura onthullen 'Behind The Pulse'
Cupra, Audio Obscura en DPG Media bundelen hun krachten in de lancering van een gelaagde branded content-campagne rondom elektronische muziek. Centraal staat 'Behind The Pulse', een driedelige mini-docuserie die een exclusieve blik biedt achter de schermen van Audio Obscura’s iconische dance-events, waaronder de spraakmakende Highway Rave op de Ring A10.

BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
BBC Studios heeft zich officieel gekroond tot digitale mediakampioen. Dankzij een fandom-first strategie verslaat het bedrijf niet alleen alle Britse omroepen, maar ook grote wereldwijde streamers op platforms als YouTube en TikTok.

‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
'Je moet de groenten van Hak hebben is al decennialang een bekende slogan, maar blijkt anno 2025 nog altijd springlevend. Liefst 79% van de Nederlandse consumenten koppelt deze pay-off moeiteloos aan het merk Hak. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van sonic branding agency Tambr, in samenwerking met Talpa Media en Unravel Research.

Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet kinderrechten centraal
Kinderen hebben recht op een stem. Dat is de kernboodschap van de wereldwijde ‘Speak Up’-campagne die deze week werd gelanceerd door Unicef, Paramount Pictures en de ActNow-campagne van de Verenigde Naties. De timing is slim gekozen: vlak voor de internationale première van de nieuwe Smurfenfilm gaan de blauwe iconen, samen met supersterren als Rihanna en Hannah Waddingham, buiten het witte doek in actie.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid NU.nl en RTL Nieuws
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten
Laatste Nieuws
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe... 07-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes