[column] Crisis

[column] Crisis
  • Media
  • 21 apr 2020 @ 08:00
  • 9588 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Televisie

We zitten allemaal gedwongen thuis. Nog niet echt gevangen, maar het scheelt natuurlijk weinig. Corona laat zich gelden en maakt ons leven tot een bizar slechte film. Juist voor dat laatste - nou ja, liever een topfilm natuurlijk - hebben we nu volop tijd.

Ik heb naast het vertrouwde Netflix inmiddels ook een abonnement op Disney+ en Amazon Prime. Van de lineaire televisie heb ik eigenlijk min of meer afscheid genomen. Nu ook Van Nieuwkerk met DWDD is gestopt en ik steeds vaker het NOS Journaal gewoon op mijn iPad bekijk, resteert nog maar weinig op de reguliere, lineaire tv waar ik echt warm voor loop.

Al jaren is de keuze op ons Hilversumse vertrouwde tv’tje beperkt tot een kansloze parade van sneue klus-, spel-, bak-, kook-, hulp-, reis- en modeprogramma’s. Geen wonder dat ik als vanzelf wordt gedwongen te ‘verhuizen’ naar Netflix waar ik kan kiezen uit een mer à boire aan films en series. Omdat ik vanuit het vak geacht word nog af en toe iets van een reclameboodschap mee te pikken, kijk ik nog naar Chateau Meiland met een gierende ADHD-er Martien, de onverstoorbare Erica en de oliedomme Maxime. Het is absoluut geen hoogstaande tv, maar het is wel entertainment dat de corona even doet vergeten. Hoewel een goed boek lezen een waardig alternatief zou zijn.

Ik pik dus nog af en toe een reclamespotje mee. Het is wennen, eerlijk gezegd, want de streamingdiensten hebben geen boodschap aan reclame. Uitdaging voor de marketeers om daar nog eens poot aan de grond te krijgen. Want, beste mensen, daar ligt de toekomst (en zit je publiek). Wat zie ik als ik toch reclame kijk? De huidige reclamespotjes staan voor een groot deel uiteraard in het teken van het Covid-19. Crisisreclame. Samen gaan we deze enorme klus klaren, de Voedselbank (Staysafeengeef), KPN (muziek van Danny Vera - Roller coaster), Kruidvat, Plus (muziek van Shaffy: ‘We zullen doorgaan’), Ikea. Ze gebruiken stuk voor stuk de bewezen succesvolle stijlvorm van een parade van mensen in allerlei kleuren en leeftijden die individueel een stukje tekst hebben. 1 mensheid, 1 wereld, 1 strijd. Sire is lief en Jumbo viert Pasen met Frank. Mooi hoor, al de tranentrekkers, maar de vraag is hoe geloofwaardig het allemaal is. Heel cynisch zou je kunnen zeggen dat je als merk gewoon gedachteloos meedeint op een vreselijke crisis die de wereld treft. Hoe heerlijk verademend is dan de reclame van Hornbach: Breng leven in je tuin. Beestjes die het met elkaar doen. En een vrouw in de modder. Dammedajajiepiejiepiejee.

Dit is het editorial uit MarketingTribune 07, 2020 over streamingdiensten.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken