EU: veel manipulatie op websites

  • Online
  • 31 jan 2023 @ 08:33
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De Europese consumententoezichthouders zien veel manipulatieve praktijken op commerciële websites. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek op 399 websites waarop diverse producten als kleding en elektronica worden verkocht.

Uit het onderzoek bleek dat 148 websites ten minste drie verschillende manipulatieve patronen – ‘dark patterns’- vertoonden. Dark patterns zijn designelementen en teksten die erop gericht zijn consumenten dingen te laten doen die ze eigenlijk niet willen. Daarbij kan het gaan om een extra verzekering of het invullen van privé gegevens. Maar ook het verstoppen van de mogelijkheid om je account op te zeggen valt onder dark patterns.

Ook de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) nam deel aan het onderzoek. Voor de ACM staat onderzoek naar de manier waarop webshops inspelen op consumentengedrag centraal in 2023. Ook de ACM doet vervolgonderzoek naar Nederlandse webshops die ongeoorloofde manipulatieve technieken inzetten.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken