EU: veel manipulatie op websites
- Online
- 31 jan 2023 @ 08:33
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 31 jan 2023 @ 08:33
- Michiel van Zaane
De Europese consumententoezichthouders zien veel manipulatieve praktijken op commerciële websites. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek op 399 websites waarop diverse producten als kleding en elektronica worden verkocht.
Uit het onderzoek bleek dat 148 websites ten minste drie verschillende manipulatieve patronen – ‘dark patterns’- vertoonden. Dark patterns zijn designelementen en teksten die erop gericht zijn consumenten dingen te laten doen die ze eigenlijk niet willen. Daarbij kan het gaan om een extra verzekering of het invullen van privé gegevens. Maar ook het verstoppen van de mogelijkheid om je account op te zeggen valt onder dark patterns.
Ook de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) nam deel aan het onderzoek. Voor de ACM staat onderzoek naar de manier waarop webshops inspelen op consumentengedrag centraal in 2023. Ook de ACM doet vervolgonderzoek naar Nederlandse webshops die ongeoorloofde manipulatieve technieken inzetten.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Wet aangenomen: TikTok VS moet... 24-04-2024
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing