Content op mobiel - hoe pak je het aan?

Content op mobiel - hoe pak je het aan?
  • Online
  • 6 feb 2017 @ 09:56
  • 14762 x gelezen
  • Link
  • Ben van Bokhoven
    Ben van Bokhoven

    senior content marketeer
    PauwR Digital Marketing
  • Mobile

Het zal je niet ontgaan zijn dat dit jaar de Mobile first index van Google wordt uitgerold. Wederom een ontwikkeling die zeer waarschijnlijk een grote impact heeft op het online landschap. Maar hoe zit het met de content op je website versus je mobiele website? Laat je het zoals het is of moet je de boel drastisch inkorten? Relevante vragen waar je nu - of eigenlijk al eerder - mee bezig moet zijn. Tijd dus voor een kijkje in de rol van content binnen de nieuwe mobile online wereld.

Mobile is de afgelopen jaren razendsnel gegroeid. We lijken soms wel samengesmolten met onze smartphone en raken in paniek als het apparaat niet binnen handbereik is. Dit statement lijkt wat overdreven, maar wist je dat we gemiddeld 250 keer per dag op onze smartphone kijken?

Daarnaast heeft mobiel de desktop van de troon gestoten qua aantal zoekopdrachten. In veel branches vinden tegenwoordig meer zoekopdrachten via de smartphone plaats dan via de traditionele desktop. Sterker nog, volgens Amerikaanse onderzoek gebruikt gemiddeld 40 procent van de bezoekers in Google enkel nog mobiel. Over verschuivingen in het online landschap gesproken.Dit werpt automatisch de vraag op welke impact dit heeft op je content. Het is een gegeven dat online bezoekers niet graag lezen. Dat was op de desktop al zo en het is een vrij veilige aanname dat dit op mobiel nog sterker is. Want laten we eerlijk zijn, dat kleine schermpje leest nou eenmaal niet lekker.

Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek van Nielsen dat we simpele content op een klein scherm net zo snel en gemakkelijk lezen als op een groot scherm. Pas als de content ingewikkelder is of onoverzichtelijk wordt gepresenteerd, gaat de snelheid en mate dat we het begrijpen achteruit. Een belangrijke bevinding voor de vraag of content op mobiel altijd korter moet. Het antwoord is dus nee.

Waar het dan wel om draait? Relevantie! Factoren zoals het vluchtige karakter van onze online sessies op mobiel en de technische beperkingen maken het nog belangrijker dat een bezoeker direct de informatie of actie krijgt die gewenst is.

5 tips voor content op mobiel
Met bovenstaande in het achterhoofd is het tijd voor enkele tips als je aan de slag gaat met content op mobiel.

1. Wees relevant
Waarschijnlijk weet je dat je online content vooral niet langer moet maken dan nodig. Voor mobiel geldt dit nog sterker. Schrijf je content dus zo gericht en compact mogelijk, waarbij je de kern alsnog glashelder overbrengt. Je hoeft dus niet direct minder content te schrijven, de relevantie moet centraal staan.
Het doel is je content zodanig te formuleren dat de lezer zoveel mogelijk informatie krijgt zonder een extra actie (bv. scrollen of inzoomen) te ondernemen. Natuurlijk altijd met de gewenste call-to-actions in beeld.

2. Begin direct met je boodschap
Zoals al eerder vermeld is het bij mobile essentieel dat je boodschap direct ‘boven de vouw’ in beeld is. Daar waar de desktop volop ruimte biedt voor meerdere alinea’s, is deze ruimte op mobiel veel beperkter. En dat terwijl dit juist het moment is waarop je de bezoeker wilt ‘pakken’. Je hebt slechts enkele seconden om iemand te overtuigen dat ze op de juiste plaats zijn gearriveerd. Begin dus met een pakkende teaser of heldere tekst die inspeelt op de (informatie)behoefte van je bezoeker.

3. Kort en krachtig 
Een derde tip: maak de koppen (H1, H2 etc.) op je responsive website zo kort en krachtig mogelijk. Doordat een mobiel scherm minder ruimte biedt, worden koppen sneller afgebroken. Dit maakt de pagina niet enkel minder goed scanbaar, maar drukt je boodschap ook verder naar onderen. En dat is nou precies wat we niet willen.
Voorkom daarnaast te lange zinnen en alinea’s. Scanbaarheid is op mobiel nog belangrijker. Daarnaast laat het onderzoek van Nielsen zien dat een onoverzichtelijke pagina en te lange zinnen ten koste gaan van de aandachtspanne van je bezoekers.

4. Wees selectief met afbeeldingen 
Afbeeldingen trekken de aandacht en hebben een afleidend effect. Daarnaast nemen ze kostbare ruimte in op het toch al zo beperkte scherm. Voeg daarom enkel afbeeldingen toe als ze je pagina echt versterken of onmisbaar zijn in de context. 

5. Lees meer knoppen en drop downs
Google ziet de tekst achter een ‘lees meer’ knop op mobiel niet als minder relevant. Interessant, aangezien Google content die op een normale website achter deze knop ‘verstopt’ zit als minder belangrijk beschouwt. Dit biedt dus kansen voor content op je mobiele responsive site om dieper op een onderwerp in te gaan, zonder dat je direct standaard een hele lap tekst in beeld krijgt. Met de lees meer knop geef je een bezoeker aan de ene kant dus zelf de keuze om wel of niet meer te lezen. Aan de andere kant creëer je de ruimte om alsnog je (relevante) verhaal toe te voegen.

Niet compleet verrassend komen deze tips voor mobile content voor een groot deel overeen met de algemene best practices van online content. Toch is het door de technische beperkingen van een smartphone extra belangrijk om ze toe te passen.

De conclusie: mobiele content versus de Mobile first index
De conclusie, op basis van wat we nu weten, is dus helder: content op mobiel draait niet om minder en korter. Wel draait het om relevantie, leesbaarheid en een opbouw die is afgestemd op de technische restricties van de smartphone. Gooi dus niet al je content overboord zodra de Mobile first index wordt uitgerold, maar scheidt het kaf van het koren. Schrappen waar nodig en altijd de lezersbehoefte in het achterhoofd houden. Dat is de beste aanpak.

Een ander voordeel van deze werkwijze: je beperkt het risico dat je site door de Mobile first index keldert in de zoekresultaten. Ook vergroot je de kans dat je niet ten onder gaat, maar juist meelift op het succes van mobiel. Vergeet hierbij vooral de andere factoren niet die de gebruikerservaring van je mobiele bezoekers beïnvloeden. Een snelle, 100% gebruiksvriendelijke mobiele website met zo min mogelijk drempels realiseer je tenslotte niet enkel met content. Daar heb je ook SEO en CRO specialisten voor nodig. Om maar een bekende oude spreuk op te rakelen: eendracht maakt macht! Pas dan haal je echt rendement uit je mobiele website.

Ben van Bokhoven

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken