Liberty Media koopt F1-rechten voor 8 miljard dollar
- Sponsoring
- 8 sep 2016 @ 10:52
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - VerkoopSportmarketingRechtenSport
- 8 sep 2016 @ 10:52
- Redactie Sponsoring
Het Amerikaanse mediabedrijf Liberty Media wordt de nieuwe eigenaar van de Formule 1. Het bedrijf neemt de aandelen over van de Britse grootaandeelhouder CVC Capital. Bernie Ecclestone blijft directeur van dit sponsor-walhalla.
Liberty Media koopt in eerste instantie 18,7% van de aandelen en wordt later volledig eigenaar. De waarde van de transactie bedraagt in totaal zo'n 8 miljard dollar.
De partijen bevestigen dat Bernie Ecclestone directeur blijft van de Formule 1. Chase Carey, de huidige vice-voorzitter van 21st Century Fox, wordt de nieuwe voorzitter. Hij neemt deze rol over van Peter Brabeck-Letmathe, die aanblijft als niet-uitvoerend directeur.
Carey laat weten veel zin te hebben in zijn nieuwe klus. 'Ik bewonder de Formule 1 als een uniek wereldwijd merk in sport-entertainment. Het trekt elk seizoen honderden miljoenen fans van over de gehele wereld. Ik zie een enorme kans om de F1 te helpen ontwikkelen en te laten bloeien voor teams, fans en investeerders.'
Ecclestone houdt macht
Ecclestone werd in 1978 de baas van de Formula One Constructors Association (FOCA). Met de verkoop van de tv-rechten van de races verdiende de Brit miljoenen en werd hij de machtigste man in de autosport. Ook na de overname van een groot deel van de aandelen door CVC Capital, bleef Ecclestone aan als baas van de Formule 1.
Menigeen had Ecclestone graag zien vertrekken, maar hij blijft dus gewoon aan als CEO. 'Ik wil Liberty Media en Chase Carey van harte welkom heten, en ik zie er naar uit om met hen samen te werken.'
The deal is done....for a mere £3.3bn.
— BBC Sport (@BBCSport) September 8, 2016
Liberty Media are buying Formula 1:https://t.co/J6G19JRB74 pic.twitter.com/sKEUCHPHir
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Jumbo Sports nieuwe partner Tulp... 16-09-2025
- Hera United trapt af met top... 10-09-2025
- Beko nieuwe confidence partner van... 28-08-2025
- KPN haakt in met 'Sail together'20-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes