RCC fluit Shell terug om festival

  • Sponsoring
  • 6 nov 2019 @ 11:18
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MVOReclameEvenementMaatschappij

Shell is door de Reclame Code Commissie in hoger beroep op de vingers getikt over misleidende reclame op het Generation Discover Festival van vorig jaar. De oliemaatschappij heeft zich volgens klager Fossielvrij Onderwijs bezondigd aan greenwashing.

Het College van Beroep van de RCC oordeelt dat Shell kinderen van 8 tot 14 jaar heeft misleid door de indruk te geven dat Shell via Gas-to-Liquid (GTL) een bijdrage zou leveren aan een goed milieu en de VN-duurzame ontwikkelingsdoelen. Het CvB beveelt Shell aan 'om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.'

Klimaatdoelen misbruikt

De klacht was ingediend door Fossielvrij Onderwijs en het Public Interest Litigation Project (PILP) van het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM). 'De VN-ontwikkelingsdoelen mogen niet misbruikt worden om reclame te maken voor fossiele brandstoffen', aldus jurist Daun Hwang (NJCM). 'We zijn blij dat Shell hier niet mee wegkomt.'

Ook Femke Sleegers van Fossielvrij Onderwijs is verheugd met het oordeel. 'GTL is een fossiele brandstof en kan daardoor nooit duurzaam zijn. De Reclame Code Commissie heeft de greenwashing en kindermarketing van Shell afgestraft.'

'Schoner alternatief'

De misleidende reclame van Shell voor GTL stond op een groot bord van 2 bij 2 meter, midden op het festivalterrein van Generation Discover 2018. Op het bord leerde Shell kinderen dat GTL bijdraagt aan de zevende VN Sustainable Development Goal voor duurzame energie. Verder prees Shell GTL aan als een schoner alternatief voor diesel dat 'leidt tot verbetering van de luchtkwaliteit in de omgeving waar GTL wordt gebruikt. Wel zo fijn als je achter een bus of vrachtwagen fietst of geniet van het uitzicht in het reuzenrad!' Het CvB oordeelt dat dit misleidend is.

'GTL kan, over het geheel genomen, niet worden beschouwd als een brandstof die wezenlijk schoner is dan diesel', aldus het CvB. Over de claim van Shell dat GTL bijdraagt aan het zevende VN-ontwikkelingsdoel oordeelt het CvB: 'Het College acht het niet juist binnen het kader van deze doelstelling de brandstof GTL als een vorm van duurzame, schonere energie te presenteren.'

Greenwashing en kindermarketing

Fossielvrij Onderwijs spreekt van een 'belangrijke overwinning'. Deze organisatie strijdt tegen misleidend lesmateriaal van de fossiele industrie. Generation Discover is een jaarlijks festival van Shell, gericht op kinderen van 8 tot 14 jaar die het festival veelal bezoeken als schoolreisje. Het festival staat in het teken van de 'toekomst' en 'schone energie'. 'Dat is greenwashing en kindermarketing', aldus Fossielvrij Onderwijs. 'Shell wil 38 procent méér olie en gas uit de grond halen in 2030. Shell heeft geen plannen om te minderen met fossiel.'

Shell spreekt in reactie op de uitspraak niet over misleiding, maar over het beter moeten uitleggen van de voordelen van GTL. ''In de toekomst zal Shell nog duidelijker over het voetlicht brengen dat Shell GTL Fuel bijdraagt aan minder fijnstof in de lucht die wij dagelijks inademen.'

In de persverklaring van het bedrijf staat ook: 'Shell GTL Fuel wordt gemaakt van aardgas en verbrandt daardoor schoner dan conventionele diesel uit aardolie. Dat levert een reductie op van de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden. De brandstof is bovendien geurloos, stiller en biologisch afbreekbaar. Tijdens het festival draaide het aggregaat voor de energievoorziening van het reuzenrad op Shell GTL Fuel in plaats van diesel, omdat dit beter is voor de lokale luchtkwaliteit. Dat is de boodschap die Shell wilde overbrengen.'

Lees in de komende papieren editie van MarketingTribune een achtergrondverhaal over de sponsor-activiteiten van Shell.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken