Opening mediamuseum Beeld en Geluid Den Haag

Opening mediamuseum Beeld en Geluid Den Haag
  • Sponsoring
  • 16 sep 2020 @ 10:27
  • 12629 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Kunst & CultuurInteractie

Op donderdag 17 september 2020 opent wethouder Robert van Asten het Mediamuseum Beeld en Geluid Den Haag. Het wordt een flitsende, feestelijke opening die live online te volgen is van 16:00 uur - 16:30 uur. Begin november 2020 wordt ook gestart met de vernieuwing van het zustermuseum in Hilversum, om daar medio 2022 te heropenen met een state-of-the-art opzet.

Sinds juli 2019 heeft het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid ook een vestiging in Den Haag. De nieuwe vaste tentoonstelling is de kern van het mediamuseum. Het gaat over het krachtenspel tussen journalistiek, macht en maatschappij. Burgers, politici, journalisten en mediabedrijven zijn in hun verschillende rollen te zien op nationaal, internationaal en lokaal Haags niveau. Bezoekers ervaren welke keuzes in (nieuws) media gemaakt worden. In het compacte mediamuseum wordt de bezoeker op een speelse manier wegwijs gemaakt, aan het lachen én aan het twijfelen gebracht. Het museum is voor bezoekers van 12 tot 100 jaar en er is een speciale
kinderroute voor 8- tot 12-jarigen.

Op zijn plek
Robert van Asten, wethouder Cultuur en Media uit de Hofstad: 'Als internationale stad van Vrede en Recht ondersteunen wij de vrije journalistiek overal in de wereld. Dit Instituut zet zeer actuele thema’s zoals persvrijheid en vrije meningsuiting op de kaart. Kwaliteitsjournalistiek is cruciaal voor een goed werkende samenleving en Den Haag vormt het hartvan onze parlementaire democratie. Er is dan ook geen betere plek denkbaar dan Den Haag voor dit museum.'

Spel van de macht
In een tijd waarin mediaconsumptie bijna gelijk staat aan ‘screen time’ is bewust gekozen om schermen een minder prominente plek te geven. Bezoekers worden aangemoedigd actief in het museum aan de slag te gaan en hierover met elkaar – of met zichzelf – te communiceren. Bij binnenkomst is de eerste vraag: 'Hoe kijk jij naar het spel van macht in de media?'

Blijf bij je antwoord
Bezoekers kiezen een antwoordkaart en sturen deze per buizenpost het pand in. Vervolgens kruipen ze in allerlei rollen: krantenkoppen maken als redacteur, een persconferentie als politicus, memes maken met #angrycat en de grens van de grap zoeken. Eén verdieping is geheel gewijd aan Den Haag. Hagenaars en Hagenezen komen aan het woord en te zien is hoe zij en hun stad in de media komen. Aan het einde van de tentoonstelling is de buizenpost gearriveerd. De grote vraag voor iedere bezoeker is dan: 'Blijf je bij het antwoord dat je bij binnenkomst gaf … of ben je toch van mening veranderd?'

Spraakmakende programmering
Tom De Smet, algemeen directeur (foto boven): 'Ik ben heel blij dat we nu echt opengaan voor publiek. De thema’s die we behandelen, zoals fake news, framing, activisme en burgerjournalistiek zijn enorm actueel. Het museum in Hilversum wordt vernieuwd en heropent medio 2022. Het is goed dat we deze onderwerpen nu in het Haagse museum kunnen behandelen. We doen dit in de tentoonstelling maar ook door spraakmakende en diverse publieksprogrammering. Juist in deze tijd kunnen we dat niet laten liggen.'
(PvWK)
 

Live uitzending feestelijke opening:

17 september van 16:00 – 16:30 uur.

Via deze link: https://denhaag.beeldengeluid.nl/opening/

Algemene gegevens:

Beeld en Geluid Den Haag

Zeestraat 82

2518 AD Den Haag

T 070 - 3307500

Verder kijken:
* Frank Evenblij interviewt Tom De Smet en Eppo van Nispen tot Sevenaer over macht, Big Tech, Fake News en loopt met hen door het nieuwe mediamuseum. Bekijk hier het interview.

* Voor het museum interviewden de initiatoren een groot aantal Hagenaars en Hagenezen met uiteenlopende meningen. Zie hieronder de verkorte versies (elk 30 seconden):



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken