Meta doneert VR-brillen aan Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats

Meta doneert VR-brillen aan Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats
  • Sponsoring
  • 30 nov 2022 @ 08:04
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats krijgen 400 VR-headsets om het nieuwe onderwijsprogramma te stimuleren en uit te breiden. Dit maakte Markus Reinisch, Vice President Public Policy van Meta in Europa bekend tijdens zijn bezoek aan Immersive Tech Week in Rotterdam.

De Metaverse Werkplaats is een initiatief van zes technisch-creatieve mbo-vakscholen, waarin honderden studenten de komende jaren gaan bouwen aan virtuele werelden en interactieve 3D-ervaringen. Kennis die met en in de creatieve industrie wordt ontwikkeld en zorgt voor de snellere adoptie van deze nieuwe technologie in zowel het onderwijs als de praktijk.   

De Metaverse Werkplaats is een samenwerking tussen zes mbo-vakscholen voor de creatieve industrie: Mediacollege Amsterdam, Grafisch Lyceum Utrecht, Nimeto (Utrecht), Grafisch Lyceum Rotterdam, Cibap (Zwolle) en SintLucas (Eindhoven). De werkplaats is de plek waar studenten, docenten en mediaprofessionals samen opgeleid worden voor de volgende evolutie van het internet: web3 en de metaverse. Meta doneert 400 Meta Quest 2-headsets zodat zij aan nieuwe virtuele toepassingen kunnen werken. 

CineKid Festival
De donatie van de VR-brillen is een belangrijke stap in de vormgeving van het opleidingsprogramma om VR-toepassingen binnen diverse industrieën te ontwikkelen en het verlagen van de toegangsbarrière naar immersieve technologie. De devices worden gebruikt in verschillende onderwijsprojecten waarin studenten samen met professionals immersieve ervaringen maken. Voorbeelden hiervan zijn het creëren van een VR-beleving voor het CineKid Festival, het grootste film en mediafestival voor kinderen ter wereld, en een prototype metaverse-omgeving voor één van de grootste supermarktketens van Europa. Voor studenten biedt dit een unieke kans om te werken met deze technologie en voor bedrijven om geïnspireerd te raken door de creativiteit van de nieuwe generatie makers.

Metaverse in nieuw museum Beeld & Geluid
In het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid, dat op 11 februari 2023 de deuren opent, bevindt zich de verdieping Verwonderen, waar bezoekers de toekomst van deze media kunnen ervaren. Deze ruimte zullen Beeld & Geluid en de Metaverse Werkplaats gebruiken om metaverse-innovaties te tonen aan een breed publiek én ze tevens te testen. Het delen van kennis tussen studenten, publiek en technologiepartners creëert op deze manier het perfecte klimaat voor innovatie.

Marilene Streefland, Voorzitter van het College van Bestuur van het Mediacollege Amsterdam, een van de participerende scholen in de Metaverse Werkplaats: ‘Als technisch-creatieve vakscholen zijn wij hofleverancier van nieuw talent voor deze industrie. Om snel in te kunnen spelen op de ontwikkelingen die daar plaatsvinden werken wij nauw samen met bedrijven en andere vakscholen, bijvoorbeeld in de vorm van projecten en werkplaatsen. Door de toenemende schaal van deze samenwerkingen groeit ook de vraag naar technologie en middelen. Deze donatie van Meta en de samenwerking met Beeld & Geluid, zorgt ervoor dat we als Metaverse Werkplaats sneller kunnen opschalen en ook het bereik en impact van de onderwijsprojecten kunnen vergroten.’

John Leek, Manager Creatieve Industrie Beeld & Geluid: ‘Als huis van de mediamakers geloven wij heilig in de innovatieve kracht die ontstaat als makers, publiek, kennisinstellingen en industrie samenwerken. Het gloednieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid biedt een uniek inclusief podium waarop resultaten van innovatie kunnen worden ervaren. Het is van het grootste belang dat iedereen in contact kan komen met de AR/VR-producties van de jonge talenten van de Metaverse Werkplaats. Deze samenwerking met Meta en de Metaverse Werkplaats zal een sterke impuls geven aan talentontwikkeling in het AR/VR ecosysteem in Nederland.

Hoofdfoto: Markus Reinisch met twee studenten van Mediacollege Amsterdam.

Foto 2: John Leek en Marilene Streefland met een Meta Quest 2-headset.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken