Biografie Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.
Peter Minkjan

![[column] Wat marketeers doen als niemand kijkt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat marketeers doen als niemand kijkt
Wij, marketeers, zijn extreem goed in druk zijn met zaken die niet zo belangrijk zijn. We vergaderen te lang en te vaak, jagen zinloze hypes na en spenderen teveel tijd in de LinkedIn-feed; je weet het zelf ook. En als we al werk doen, is het vaak repetitief klotewerk. Tijd om daar iets aan te doen.
![[column] Schaam je!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Schaam je!
Het is fascinerend om te zien hoe wij marketeers massaal in de bres springen voor purpose, duurzaamheid en inclusiviteit, maar collectief onze schouders ophalen als het over privacy gaat. We schrijven bevlogen blogs over authenticiteit, terwijl we - te - gretig data verzamelen. Zullen we daar eens mee stoppen?
![[column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?
Onlangs vroeg een gewaardeerde vakgenoot zich op LinkedIn af waarom we vaklieden zoals elektriciens en bakkers blind vertrouwen, maar marketeers niet. Toen ik de vraag las, dacht ik meteen het antwoord te weten: wij marketeers zitten tegenwoordig zo vol met bullshit dat het onze reputatie schaadt. Een goed voorbeeld is het lachwekkende aantal persberichten dat we over ‘onszelf’ sturen
![[column] Is de online heerschappij van Google binnenkort voorbij?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is de online heerschappij van Google binnenkort voorbij?
Een succesvolle online strategie is sinds de opkomst van zoekmachines vrijwel altijd gebouwd op een sterke aanwezigheid binnen het Google-ecosysteem, maar voor het eerst zie ik een mogelijke kentering. De opkomst van AI, samen met veranderingen in zoek- en winkelgedrag, brengt Google in het nauw.
![[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?
Kunstmatige intelligentie gaat de wereld veranderen en zeker de marketingwereld. Banen verdwijnen, dus slimme marketeers denken nu na over hun veranderende rol.

[column] Podcastmaker? Laat geen kansen liggen op YouTube!
De populariteit en het aanbod van podcasts groeit. Dit betekent dat je als maker grote concurrentie hebt om de aandacht van de luisteraar. Het is daarom des te verwonderlijker dat het overgrote deel van podcastmakers kansen laat liggen op YouTube.

[column] Kan pricing de wereld redden?
Sommigen ontkennen het, maar er is geen ontkomen aan: we zien langzaam maar zeker de gevolgen van een wereldwijde klimaatcrisis. De extreem hete zomers, bosbranden in Zuid-Europa, droogvallende rivieren in de zomer of juist massale overstromingen, die vorig jaar ook ons land teisterden.

[column] Influencermarketing is stuk en zo kunnen we het repareren
Een veelgebruikte manier om jongeren te bereiken is influencermarketing. Er is in de afgelopen jaren een hele industrie ontstaan, die nog steeds bloeit en groeit, maar er zit toch iets fundamenteel fout in de meeste samenwerkingen tussen merken en influencers. Influencermarketing is stuk. Hoe kunnen we het repareren?

[column] Fake news in marketingpresentaties
Nu de pandemie - voorlopig - voorbij lijkt, mogen we vanaf dit voorjaar weer samenkomen met vakgenoten tijdens events en congressen. Plekken waar de sprekers ons meenemen in de mooiste cases en de laatste marketingtrends. Geweldig om weer fysiek samen te zijn, maar helaas gaan veel van deze presentaties onwaarheden bevatten. Drie van de meest hardnekkige voorbeelden op een rij.

[column] Fake Guru's overspoelen het internet en niemand doet iets
Terwijl wij ons druk maakten over lockdowns of het bedenken van onze nieuwe purpose, heeft een andere beroepsgroep stilletjes zijn definitieve doorbraak beleefd in ons land: de Fake Guru. Was het eerst alleen nog maar irritant, steeds diezelfde joker die je aan het dropshippen wilde krijgen, nu is het een ware plaag.

[column] Moneyball-marketing
Tien jaar geleden kwam Moneyball uit, inmiddels een van mijn favoriete sportfilms. Nu ben ik geen overmatig liefhebber van cliché honkbalfilms, maar ik werd gegrepen door het verhaal dat underdogs kunnen winnen door slimmer te zijn dan hun tegenstander. Een principe dat kansen biedt voor marketing.

[column] Waarom zien webshops er al 20 jaar hetzelfde uit?
Dankzij corona doen we meer dan ooit onze aankopen online, maar bij elk bezoek viel een ding mij enorm op: de meeste webshops zijn ontzettend weinig innovatief en dat biedt kansen…

[column] Waarom veel eigen contentplatformen keihard zullen falen
Fd.nl kopte onlangs: ‘Grote sterren lokken hun fans weg van Facebook en Instagram’. Op deze manier willen ze minder afhankelijk zijn van de grote techplatformen, direct kunnen communiceren met hun fans en zo een extra inkomstenbron aanboren. Op papier een goed idee, maar in de praktijk zal het overgrote deel van deze apps falen.

[column] F*ck performancemarketing en bouw een merk
Een van de meest interessante marketingcases van het afgelopen jaar was er niet een waarin ons verteld werd hoe geweldig een merk iets had aangepakt, maar een waarin het merk toegaf grote fouten gemaakt te hebben. Fouten waar we van kunnen en moeten leren.

[column] Marketeer doe minder, maar beter!
De zomervakantie is een mooi moment om eens goed na te denken over het komende half jaar. Ons hoofd mag dan (nog) wel leeg zijn, onze agenda’s zitten al snel bomvol. Daarom is juist nu een uitstekend moment om te bepalen wat je op werkgebied allemaal nog wil doen, maar vooral wat je vanaf nu niet meer wilt doen.

[column] Waarom video's viraal gaan (en die van jou niet)
Het is een bekend fenomeen in ons werkveld: marketeers die klagen over teruglopend organisch bereik op social media.

[column] Wees minder sexy
Het is treurig maar waar. Onlangs sprak ik met een marketeer wiens grootste uitdaging in het nieuwe jaar is om geschikte influencers te vinden. En hij had ook nog geen idee wat hij precies aan moest met TikTok. Kortom, ook in 2020 maken genoeg marketeers zich druk om hypes en ‘shiny new toys’.
- AlgemeenNieuws CMO’s blijven investeren ondanks...Nieuws Brainvine lanceert AI-gedreven...Weblog [column] First dates in marketingNieuws [onderzoek] Gen Z vraagt om nieuw...Nieuws PIM transformeert prijsuitreiking...Nieuws Podcastserie ‘The Next Tony’ #8 met...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 48, 2025Nieuws Imke Walenberg nieuwe hoofdredacteur...Nieuws Marketingtransfers week 47, 2025Nieuws Marketingtransfers week 46, 2025Nieuws GS1 lanceert bewustwordingscampagne...Nieuws Marketingtransfers week 45, 2025
- BureausNieuws Dentsu Lab Amsterdam focust op...Nieuws Nieuwe campagne Wingman Condoms...Nieuws Gardeners lanceert Impact hub voor...Nieuws WPP opent duurzame mediacampus in...Nieuws AI wekt stem Harry Mulisch tot levenNieuws Opvallers over festivalmarketing...
- ContentmarketingNieuws 'Denk vooruit': 9 miljoen brochures...Nieuws Kerst 2025: And now for something...Weblog [column] Sparen uit traditieNieuws Hertog Jan lanceert docu over...Nieuws Melitta lanceert campagne ‘Always up...Nieuws Zero Gravity Drone eert hoofdstad...
- DesignNieuws Nieuwe merkidentiteit Transavia...Nieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...
- Food en RetailNieuws [marketeer 238] Josje Geluk -...Nieuws [retailmedia] MediaMarkt ingezet als...Nieuws AAlcoholvrij speciaalbier groeit...Nieuws Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw...Nieuws [onderzoek] ABN Amro: 'Populariteit...Nieuws Lynn Trum (Nederlandse Loterij):...
- MediaNieuws Cosmopolitan wint goud tijdens...Nieuws Retailmedia verschuift van search...Nieuws Makers Oogappels benoemd tot Vriend...Nieuws Talpa Media verbindt versnipperd...Weblog [column] Quiet culture Waarom Gen Z...Weblog [column] Welkom in het midfunnel...
- Online MarketingNieuws KPN introduceert App de Sint AI...Nieuws Petersen presenteert boek...Nieuws MondoMarketing bekroond tot beste...Nieuws AH wint Greatest TikTok tijdens Ad...Nieuws Identity Games kiest voor speelse...Nieuws [onderzoek] Ruim helft jongeren...
- SponsoringNieuws Moët & Chandon krijgt nieuwe...Nieuws Conclusion wordt training partner FC...Nieuws TeamKPN Sportfonds maakt zich op...Nieuws Erben en Joep Wennemars boegbeelden...Nieuws ParkBee nieuwe official partner van...Nieuws Heineken beëindigt na 30 jaar...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Tien marketingtrends in 2026 volgens Kantar
- Vakanties: vroegboeken start steeds vroeger
- Marketingfacts lanceert digitale hoofdredacteur AImke
- [interview] Marketeer Ilse Kaljee over nieuwe Centraal...
- Hoe een lokaal verhaal met nationale impact zorgt voor een...
- ‘De echte impact van marketing zit in leiderschap, niet alleen...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

