Boost & IRI slaan handen ineen

Boost & IRI slaan handen ineen
  • Algemeen
  • 27 mrt 2015 @ 13:09
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • PromotieActivatie

Boost & IRI slaan de handen ineen en meten hierdoor nog meer resultaten en effecten van winkelactivaties. Door de winkelvloer- en activatiedata van beide bedrijven te combineren weet een merk voortaan precies wat het resultaat is geweest, op zowel de korte als lange termijn. Zo weet men voortaan precies wat het effect van een promotie is op de categorie of daarbuiten en wat de effecten zijn op eventuele cross-sell items.

Inmiddels vinden jaarlijks honderdduizenden winkelvloeractivaties plaats in de Nederlandse retail. Je ziet dan ook dat merkfabrikanten en retailers meer gaan investeren in hun shoppermarketingactiviteiten. Van de inzet van promotionele displays tot schapaankleding en van samplingacties tot persoonlijke productpromoties. Iedereen onderkent de invloed hiervan op het beslissingsproces van de shopper, maar de effecten worden nog te weinig gemeten. Shoppermarketingbureau Boost Group en onafhankelijk onderzoeksbureau IRI hebben de handen ineen geslagen om de daadwerkelijke resultaten van instore sampling en tastings structureel in kaart te brengen. Door de data van beide bedrijven te combineren komen merken nu te weten wat een winkelvloeractivatie voor het merk doet, op zowel de korte als lange termijn.

Raymond Lentz, directeur Boost: 'Shoppers handelen snel en vaak ongepland. In een tijdsbestek van enkele seconden wordt de beslissing voor een aankoop genomen. Bij Boost werken we met onze activatiecampagnes altijd richting dit moment. Ook analyseren we jaarlijks tienduizenden activaties in opdracht van retailers en merkfabrikanten. Zo meten we de exacte saleslifts en baseline-ontwikkelingen bij verschillende retailers. Doordat we dit al meer dan tien jaar doen heeft Boost een gigantische databank opgebouwd. Dankzij de samenwerking met IRI kunnen we deze data nu koppelen aan hun onafhankelijke expertise en data die IRI zelf verzamelt via haar retailpartners. Met de structurele inzet van deze expertise kunnen we onze klanten, merkfabrikanten en retailers, van hoogwaardiger advies voorzien. Dat betekent dus een directe kwaliteitsimpuls voor onze dienstverlening. Zo zullen we nu ook andere effecten gaan meten, zoals wat het effect van een promotie is op de categorie of daarbuiten en wat de effecten zijn op eventuele cross-sell items. Deze samenwerking behelst een enorme professionaliseringsslag voor alle betrokken partijen'.

Paul Houtepen, commercial director IRI Nederland is ook zeer positief over de samenwerking: 'Inzichten op resultaat- en promotiegebied zijn echte specialismes van IRI. Middels de samenwerking met Boost kunnen wij onze partners nu nog diepgaander adviseren om zo de effectiviteit van hun eigen promoties te verhogen'.

De samenwerking tussen Boost en IRI gaat in week 14 van start en zal een groot deel van alle activatiecampagnes van Boost beslaan. Het shoppermarketingbureau zal de IRI-analyse standaard gaan aanbieden bij haar klanten.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken