Storytelling: Van Gogh droomt
- Algemeen
- 25 jul 2018 @ 10:50
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Educatie
- 25 jul 2018 @ 10:50
- Sjaak Hoogkamer
Vanaf 27 juli t/m 13 januari 2019 presenteert het Van Gogh Museum 'Van Gogh droomt. Een reis door zijn geest', een verhalende installatie over het gevoelsleven van Vincent van Gogh.
Met licht, kleur en geluid wordt volgens het museum een zintuigelijke ervaring gecreëerd gebaseerd op de turbulente periode waarin Van Gogh in het Zuid-Franse Arles verbleef. Het is voor het eerst dat het museum het verhaal van Van Gogh vertelt zonder kunstwerken te tonen. Axel Rüger (directeur Van Gogh Museum): ‘Door storytelling te laten samenvloeien met esthetiek, technologie en ambachtelijkheid wordt Van Goghs bezieling voelbaar en toegankelijk gemaakt voor een groot publiek.’
Arles
Van Gogh droomt is een verhalende installatie die de bezoeker meeneemt naar Van Goghs verblijf in Arles (1888-1889), een periode die bepalend was voor Van Gogh als kunstenaar en persoon. Van Gogh vertrok vanuit Parijs naar het Zuid-Franse stadje om zijn droom te verwezenlijken. Hij wilde een nieuwe kunst creëren vol licht en kleur, en een gemeenschap oprichten van gelijkgestemde kunstenaars. Het verhaal van deze turbulente periode wordt verteld in vijf verschillende ruimten, waar de bezoeker doorheen kan lopen. Deze ervaring is gebaseerd op de vele brieven die Van Gogh aan zijn broer Theo schreef. De brieven laten zien dat het leven in Arles een emotionele achtbaan voor Van Gogh was. Van Gogh droomt dompelt bezoekers onder in een emotionele reis vol tragisch verlies én buitengewone schoonheid.
Internationaal ontwerpbureau
Van Gogh droomt vertelt Van Goghs verhaal zonder dat zijn kunstwerken te zien zijn, als aanvulling op een bezoek aan de vaste collectie waarin zijn schilderijen centraal staan. Het museum werkt voor deze installatie samen met internationaal ontwerpbureau Tellart, dat storytelling laat samenvloeien met esthetiek, technologie en ambachtelijkheid. Zo maakte glasblazerij Van Tetterode in Amsterdam 900 unieke, handgemaakte glazen bloemen, geïnspireerd op Van Goghs wereldberoemde Zonnebloemen. Tellart werd bekroond met de National Design Award door Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum (New York) en werkte eerder samen met toonaangevende musea als het Science Museum (Londen), Victoria and Albert Museum (Londen), Detroit Institute of Arts (Detroit), Museum of Tomorrow (Rio de Janeiro) en Museum of the Future (Dubai). De installatie zal elk jaar terugkeren.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Zanger Claude en Basic-Fit vragen aandacht voor mentale...
- Randstad rolt nieuwe wereldwijde merkcampagne uit
- Fanta lanceert DOOH Beetjejuice-campagne met interactieve AI
- [column] Gerommel in de trommel: Miele viert 125 jaar bestaan...
- Campagne voor gelijke kansen voor top- en breedtesport van start
- In het wiel van... Albin Bronkhorst: 'ik geniet van elke rit'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing