Alkmini Mouratidou is verkozen tot winnaar van de SWOCC Scriptieprijs
- 7 sep 2021 @ 09:10
- Ryan Baij
Alkmini Mouratidou is verkozen tot winnaar van de SWOCC Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie.
Voor haar masterscriptie aan de Universiteit van Amsterdam heeft Mouratidou onderzoek gedaan naar self-referential advertising campaigns ofwel zelfreferentialiteit in reclamecampagnes. Deze naar zichzelf verwijzende advertentietechniek drijft de spot met clichématige en conventionele reclametactieken. Een van de beroemdste voorbeelden is de slogan “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”.
Meer recent is het voorbeeld van de mooi vormgegeven posters van het haverdrankje Oatly. In enorme zwarte letters trekken ze de aandacht. Soms verwijzen ze daar ook letterlijk naar: “LOOK! A poster in the middle of the street trying to get the attention of someone who might be interested in oat drink!”. Of “We spent an insane amount of money on this fancy billboard. Hope someone interested in oat drink sees it”. Behalve dat het ironisch is bedoeld, zit er ook iets eerlijks in. Hiernaast bevat de uiting door deze mate van zelfreferentialiteit veel humor en valt hij op tussen alle andere uitingen.
Het is duidelijk dat deze onconventionele advertenties opvallen te midden van de overvloed aan informatie die dagelijks op ons afkomt. Maar vinden consumenten deze advertenties en de merken die hier gebruik van maken ook leuker en beter, en waarom precies? In haar scriptie geeft Alkmini antwoord op de vraag hoe zelfreferentiële advertentieteksten van invloed kunnen zijn op de advertentie- en merkevaluaties van consumenten. Hiernaast geeft zij aanbevelingen hoe adverteerders deze, soms riskante, naar zichzelf verwijzende advertentietechniek kunnen inzetten.
Jurylid Margot Bouwman (Independent Strategy Director) zegt over het werk: ‘De scriptie is toegankelijk en inspirerend geschreven en voegt echt iets toe aan de wetenschappelijke kennis. Ook is de scriptie gekoppeld aan behoefte uit de praktijk omdat het aanhaakt bij een nieuwe tendens in de reclamepraktijk, met Oatly reclame als meest sprekende voorbeeld’.
Jurylid Mirella Kleijnen (Professor of Customer Experience Management - Vrije Universiteit Amsterdam) was ook zeer te spreken: ‘Een vernieuwend onderwerp met heel concrete mogelijkheden om vorm te geven aan een advertising strategie’.
Als winnaar levert het Mouratidou 750 euro prijzengeld op. Daarnaast mag ze haar onderzoek 4 november presenteren op het SWOCC Symposium in De Balie in Amsterdam.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management