Tweederde Nederlanders vindt betaalmoment tijdens date ongemakkelijk

Tweederde Nederlanders vindt betaalmoment tijdens date ongemakkelijk
  • Algemeen
  • 11 feb 2022 @ 10:30
  • 18596 x gelezen
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Aan de commercials te zien komt Valentijnsdag er weer aan. Nu de horeca weer open is plannen veel mensen een al dan niet romantisch etentje. Het betaalmoment is zeker niet romantisch: 65% van de Nederlanders vindt het moment waarop bepaald wordt wie de rekening betaalt ongemakkelijk.

Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1000 respondenten van betaalapp Tikkie naar het betaalgedrag van Nederlanders tijdens dates. Sterker nog, bijna twee op de drie Nederlanders (65%) vindt het moment dat bepaald wordt wie de rekening pakt vervelender dan het betalen zelf. Tikkie neemt dit ongemakkelijke moment weg door tot en met Valentijnsdag mensen de kans te geven het lot te laten bepalen wie de date betaalt: ‘flesje draaien’.

 Het ongemak over het betaalmoment wordt vooral veroorzaakt door het feit dat Nederlanders verschillende ideeën hebben over betalen tijdens een afspraakje. Mannen lijken traditioneler te zijn dan vrouwen als het gaat om de rekening. Hoewel vier op de vijf respondenten (82%) vindt dat beide partijen even vaak de rekening moeten betalen als teken van gelijkwaardigheid, vindt meer dan de helft van de mannen (53%) dat zij tijdens de eerste date moeten betalen. Slechts 7% van de vrouwen vindt dat zij tijdens een eerste date de rekening moeten pakken.

Het ongemak over het betaalmoment wordt vooral veroorzaakt door het feit dat Nederlanders verschillende ideeën hebben over het betalen tijdens een afspraakje. Mannen lijken traditioneler te zijn dan vrouwen als het gaat om de rekening. Hoewel vier op de vijf respondenten (82 %) vindt dat beide partijen even vaak de rekening moeten betalen als teken van gelijkwaardigheid, vindt meer dan de helft van de mannen (53%) dat zij tijdens de eerste date moeten betalen. Slechts 7% van de vrouwen vindt dat zij tijdens een eerste date de rekening moeten pakken.

Tikkie, jij bent hem!
‘De vraag wie de rekening pakt na een date levert veel discussie en opvallende anekdotes op’, zegt Moreno Kensmil, Head of Marketing bij Tikkie. ‘Voor mensen die willen splitten, biedt Tikkie uitkomst. Maar wat als je de kosten helemaal niet wilt delen? Met “flesje draaien” willen we deze Valentijnsdag het ongemak rondom dit moment wegnemen. In de Tikkie-app kunnen gebruikers digitaal een flesje draaien en het lot laten bepalen wie betaalt. Want echt romantisch wordt het er niet van als je aan het einde van een date moet uitvechten wie de rekening pakt. Ook maakt flesje draaien het betaalmoment tijdens een date van mensen met een vaste relatie wat leuker en spannender.’

Goede afspraken
Driekwart van de respondenten (76%) vindt het normaal om tijdens een date de rekening te delen. Opvallend is dat vrouwen hier vaker voor openstaan dan mannen (85% versus 70%). Als de rekening wordt gedeeld door het sturen van een Tikkie, is het verstandig om hier vooraf afspraken over te maken: meer dan acht op de tien (82%) Nederlanders vindt een onaangekondigd betaalverzoek na afloop van een date ongepast. Een ander opvallend feit uit het onderzoek is dat - als duidelijk is wie de rekening betaalt - de meeste Nederlanders rekening houden met wat zij eten en drinken op kosten van de ander. Driekwart (74%) neemt bewust niet de duurste hapjes/drankjes van de kaart als zij weten dat de ander betaalt.

“Flesje draaien” is tot en met maandag, Valentijnsdag, beschikbaar in de Tikkie-app. Voor de campagne werd een video gemaakt om de feature uit te leggen. Deze video is hier te vinden.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken