ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten
- Algemeen
- 28 jul 2022 @ 08:37
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Maatschappij
- 28 jul 2022 @ 08:37
- Nanny Kuilboer
Vanaf vandaag kunnen ING-klanten die dat willen in de ING-app en op Mijn ING zien wat de CO2-uitstoot is van hun uitgaven. Met deze nieuwe functie hoopt ING klanten te helpen bij het maken van klimaatbewuste keuzes.
De zogenoemde ‘Voetafdruk Inzicht’ is een proef onder 350.000 klanten die op dit moment al gebruik maken van deze functie, waarmee zij hun inkomsten en uitgaven groeperen per bestedingscategorie. De nieuwe functie geeft een schatting weer van de CO2-uitstoot van je bestedingen. Deze indicatie wordt berekend op basis van maandelijkse uitgaven per bestedingscategorie zoals ‘boodschappen’, ‘vaste lasten’ en ‘winkelen’ en wordt vervolgens vermenigvuldigd met een emissiefactor.
Léon Wijnands, directeur duurzaamheid bij ING in Nederland: ‘Samen met onze klanten willen we de strijd tegen klimaatverandering voortzetten. Daarbij is het beperken van onze eigen voetafdruk essentieel, maar als bank zijn we ambitieus en beseffen we dat we de grootste impact samen met al onze klanten maken. Met deze nieuwe functie hopen we onze klanten te inspireren om klimaatbewuste keuzes te maken.’
Testversie
In eerste instantie gaat het om een proef onder 350.000 klanten. Dit zijn klanten die op dit moment al de mogelijkheid hebben om in de ING-app en op Mijn ING hun inkomsten en uitgaven te groeperen per bestedingscategorie. Deze bestedingscategorieën worden vervolgens vermenigvuldigd met een emissiefactor. De bank maakt daarbij geen onderscheid bij welke winkel er aankopen worden gedaan.
ING-klanten besluiten zelf of zij de nieuwe functie willen gebruiken. De vermenigvuldiging van bestedingscategorieën met een emissiefactor vindt plaats in de beveiligde en afgesloten omgeving van ING. ING-klanten krijgen alleen inzicht in data van rekeningen waarvan zij rekeninghouder of gemachtigde zijn.
In deze testversie wordt vooral gekeken hoe klanten de nieuwe functie ervaren en wat ze ervan vinden. Samen met deze klanten zal de nieuwe functie vervolgens verder worden verbeterd.
De functie is bedoeld om klanten inzicht te geven in hun uitstoot en zo bewust te maken van de impact die hun bestedingen hebben op het klimaat. Zo kan je naast inzicht in je eigen CO2-uitstoot ook tips ontvangen en wordt er een vergelijking met de gemiddelde CO2-uitstoot van Nederlanders gemaakt.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers