Gen Z heeft de meeste goede voornemens
- Algemeen
- 3 jan 2024 @ 07:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 3 jan 2024 @ 07:00
- Nanny Kuilboer
Uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Nationale-Nederlanden blijft dat 43% van de Nederlanders aan goede voornemens te doen. Gen Z is het meest enthousiast: van hen heeft 64% goede voornemens. Maar liefst 78% van de Nederlanders gelooft de aan henzelf opgelegde taak of taken ook te volbrengen; 50% geeft wel aan hulp van derden daarbij niet te kunnen missen.
De fysieke gezondheid heeft prio; 64% wil hiermee aan de slag. Binnen deze groep geeft driekwart aan in 2024 meer te willen bewegen en sporten, gevolgd door gezonder eten (59%) en minder willen zitten (25%). Onder de mensen die meer willen bewegen en sporten zijn wandelen (73%), fietsen (49%) en de sportschool bezoeken (30%) het meest populair.
Minder volle agenda’s, meer sociaal contact
De goede voornemens op het gebied van mentale gezondheid (38%) richten zich met name op beter slapen (49%). Verder willen Nederlanders meer leuke dingen doen en meer aandacht besteden aan ontstressen en ontspannen. Dit laatste geldt met name voor Gen Z (63%). Zij streven naar minder volle agenda’s, meer sociaal contact en minder tijd achter het scherm.
1 op de 5 neemt zich voor verbeteringen aan te brengen in hun werk. Ze willen het anders aanpakken en minder hard werken. Verder geeft 17% aan een goed voornemen te hebben op het gebied van duurzaamheid. Verrassend genoeg ligt dit percentage hoger bij mensen die geboren zijn vóór 1980 (21%) dan bij Gen Z en Millennials (beiden 12%). De voornemens hebben met name betrekking op minder energie verbruiken, minder vlees eten en minder plastic kopen/verbruiken.
Financiën
Het onderzoek toont verder aan dat er opvallend veel aandacht is voor financiën. 1 op de 3 Nederlanders geeft namelijk aan financiële goede voornemens te hebben; bij Gen Z is dit zelfs 1 op de 2. Deze voornemens hebben vooral betrekking op meer geld sparen (58%), minder geld uitgeven (47%) en meer financieel overzicht en inzicht krijgen (28%). Bijna een kwart (23%) is voornemens om extra pensioen op te bouwen. Mariëlle Krouwel, CMO NN Group: ‘We zien dat fysiek, mentaal en financieel welzijn in 2024 belangrijke thema’s zijn voor Nederlanders en dat hier massaal goede voornemens op worden gemaakt. Binnen het huidige sociaaleconomische klimaat streven mensen naar het verbeteren van hun eigen weerbaarheid.’
OVER HET ONDERZOEK
Het onderzoek werd uitgevoerd door Motivaction in samenwerking met Nationale-Nederlanden. N=1152, kwantitatief online onderzoek uitgevoerd van 12-11-2023 tot 17-12-2023, Nederlands publiek 18+.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management