Scheltema en Athenaeum gaan samen verder

- Algemeen
- 29 mrt 2024 @ 12:20
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Kunst & CultuurZakelijkMarketing
- 29 mrt 2024 @ 12:20
- Peter van Woensel Kooy
Twee Amsterdamse boekhandels met een grote literaire geschiedenis, elk met een eigen iconische uitstraling tot ver buiten Amsterdam en Nederland, gaan samen verder, maar blijven naast elkaar bestaan: Scheltema (anno 1853) en Athenaeum (1966).
Paulien Loerts, directeur/eigenaar van Athenaeum Boekhandel: 'Door samen te werken achter de schermen, denken we voor beide boekhandels een gezonde toekomst te kunnen realiseren. Het allerbelangrijkste is dat we kunnen blijven investeren in de beste boekverkopers. Zij zorgen er immers voor dat onze boekhandels fijne plekken zijn, met het beste assortiment en een heel goede service.’
De Postcodeloterij heeft Scheltema eerder met donaties in de lucht gehouden via Novamedia. Op het commerciële vlak was onder andere oud-Bugamor (voorloper MarketingTribune) salesman Harold Zwaal bij deze boekwinkel betrokken.
Beide boekhandels blijven naast elkaar bestaan, maar zullen algemene diensten zoals de klantenservice, import, financiën en personeelszaken delen. Gretske de Jong blijft vestigingsdirecteur van Scheltema.
Imme Rog, lid Raad van Bestuur Novamedia en dochter van marketingpionier Carel: ‘Wij hebben Scheltema destijds overgenomen omdat we deze "wereldberoemde" boekwinkel voor de stad wilden behouden. Voor Novamedia is Athenaeum Boekhandel de gedroomde koper om Scheltema veilig te stellen voor de toekomst. Met onze Postcode Loterijen in vijf landen kunnen we inmiddels jaarlijks meer dan 900 miljoen euro aan goede doelen schenken, dankzij alle deelnemers. En dat is waar onze focus ligt: zoveel mogelijk geld inzamelen voor het goede doel. Met Paulien Loerts en Derk Haank als eigenaar krijgt Scheltema de aandacht die ze verdient. We wensen Paulien en haar team een succesvolle toekomst toe.’
Gretske de Jong, vestigingsdirecteur Scheltema: ‘Novamedia heeft ons de afgelopen tien jaar altijd vertrouwen en steun gegeven. Daar zijn we hen zeer dankbaar voor. Gelukkig gaat het goed met Scheltema en kunnen we nu een volgende stap zetten. We verheugen ons op de samenwerking met het team van Athenaeum, waar we altijd een zeer collegiale relatie mee hebben gehad.’
(PvWK)
Lees ook: [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema (2015)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Paulien Loerts
- Athenaeum Boekhandel
- samen
- Raad van Bestuur
- Scheltema
- boeken
- winkel
- Derk Haank
- Gretske de Jong
- Imme Rog
- Paulien Loerts
- Novamedia
- Postcodeloterij
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De gedragsladder van Interpolis geeft maatwerk
- Nielsen Consumer Outlook 2026: zes insights voor marketeers
- Paulien Cornelisse wint NS Publieksprijs 2025
- KPN wint wereldtitel met PR-campagne ‘Stukje van mij’
- AMMA’s 2026: inzenders krijgen meer tijd en duidelijkheid
- [onderzoek] Nederlanders willen 2025 afsluiten met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

