Lego meest inspirerende onderneming van 2025

- Algemeen
- 3 jul 2025 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 3 jul 2025 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
In een periode die Nederlanders ervaren als onzeker en onvoorspelbaar, zoeken zij naar houvast in organisaties die (aantoonbaar) bijdragen aan een betere wereld. Dat blijkt uit het door Synergie, Dynata en Data IM uitgevoerde onderzoek naar de Inspirerende 40 van 2025. Deze jaarlijkse lijst, gebaseerd op representatief onderzoek onder duizenden Nederlanders, toont de organisaties die het meest inspireren door hun maatschappelijke impact en authentieke klantrelaties.
De top drie bestaat volgens de organisatie uit Lego, HappySoaps en Follow the Money. Too Good To Go blijft een klasse apart. Het is sinds 2018 de meest inspirerende organisatie volgens Nederlanders en daarom aangemerkt als 'Greatest Of All Time'.
Top drie meest inspirerende organisaties van 2025:
- Lego – Het Deense speelgoedmerk weet al jaren jong én oud te inspireren met creativiteit, speelplezier en maatschappelijke inzet. Hun voortdurende innovatie op het gebied van duurzaamheid – waaronder het streven naar fossielvrije productie – maakt Lego ook in 2025 tot een toonbeeld van vooruitgang met verbeeldingskracht.
- HappySoaps – Deze Nederlandse scale-up combineert vrolijke branding met een radicale missie: plasticvrije verzorging. Door eerlijke producten zonder overbodige verpakkingen te leveren en toegankelijk te blijven voor een brede doelgroep, spreekt HappySoaps tot de verbeelding van een groeiende groep bewuste consumenten.
- Follow the Money – Dit onafhankelijke journalistieke platform laat zien hoe onderzoeksjournalistiek maatschappelijke impact kan hebben. Hun transparantie, vasthoudendheid en het creëren van een betrokken community maken FTM tot een ongebruikelijke maar krachtige inspirator binnen de lijst.
Grootste stijgers:
'Opvallende stijgers in de lijst zijn onder andere Follow the Money en Bever. Deze laatste zet in om mensen zin te geven om naar buiten te gaan en zet daarnaast in op circulaire retail. Ook meer bekende merken met een duidelijke focus winnen aan inspiratiewaarde, zoals Velux, Triodos Bank en Rabobank. In onzekere tijden zoeken Nederlanders hun steun bij bekende organisaties.'
Houvast bij dieptepunt in consumenten vertrouwen
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het consumentenvertrouwen in juni nog steeds laag: -36. Het sentiment blijft ver onder het langjarig gemiddelde van -10. Zakelijk daalt het vertrouwen ook (conjunctuur, businessvertrouwen en productiviteit). Deze aanhoudende negatieve roept de behoefte op aan organisaties die vertrouwen en inspiratie bieden.
Vier pijlers van inspiratie:
Het onderzoek achter de Inspirerende 40 identificeert volgens de jury vier pijlers die bijdragen aan de inspirerende kracht van een organisatie:
- Visie voor de wereld van morgen – Organisaties die een duidelijke en positieve toekomstvisie communiceren.
- Innovatie vanuit de missie – Het vermogen om vernieuwende oplossingen te bieden die maatschappelijke uitdagingen aanpakken.
- Prikkelende relatie – Een authentieke en betekenisvolle interactie met klanten.
- Next level klantervaring – Het bieden van uitzonderlijke en memorabele klantbelevingen.
Strategische implicaties voor organisaties
Wereldwijd onderzoek toont dat inspirerende organisaties hun bedrijfsresultaat fors verbeteren. Meerdere onderzoeken tonen de waarde daarvan. Zo groeien bedrijven met een duidelijke maatschappelijke purpose drie keer sneller. Daarnaast winnen ze tot 46% extra marktaandeel. Een belangrijke verklaring hiervoor is dat organisaties met een maatschappelijk relevent verhaal meer medewerkers aantrekken. Uit het onderzoek van de Inspirerende 40 blijkt dat twee op de drie professionals de maatschappelijke waarde van organisaties meeweegt bij de keuze om te solliciteren. Voor bijna één op de vier medewerkers is dit zelfs een zeer belangrijk of het allerbelangrijkste kenmerk.
In het huidige economische klimaat is het volgens de samenstellers van de 'Inspirerende 40' daarnaast voor organisaties cruciaal om vertrouwen op te bouwen bij consumenten. Dit vereist een focus op maatschappelijke verantwoordelijkheid, transparantie en klantgerichtheid. 'Organisaties die deze elementen integreren in hun strategie zullen beter in staat zijn om zich te onderscheiden en ook in deze tijd te groeien.'
Over de Inspirerende 40
'De Inspirerende 40 is een jaarlijkse lijst die de meest inspirerende organisaties in Nederland identificeert, gebaseerd op uitgebreid marktonderzoek onder Nederlanders. Het onderzoek wordt uitgevoerd door adviesbureau Synergie in samenwerking met Dynata en DataIM en biedt inzichten in hoe organisaties inspiratie kunnen bieden in een veranderende wereld. De Inspirerende 40 werd op 3 juli 2025 om 15:00 uur gepresenteerd tijdens Impact on the Beach 2025 in Scheveningen.'
foto Lego: Daniel Cheung / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- onderzoek
- FTM
- Dynata
- Inspirerende 40
- Synergie
- Joris van Zoelen
- Lego
- Happy Soap
- Too Good To Go
- meest inspirerend
- Data IM
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Euromast lanceert nieuwe bezoekersexperience: The Rise of...
- Valerie van Schaick nieuwe cmo Alpine Hearing Protection
- Ra*w blikt terug op Cannes Lions 2025: 'Trust your gut'
- [column] Is polarisatie nodig voor merkbouw
- Onderzoek: 'In 2025 trok 72% van de merken wereldwijd hun...
- Cannes Lions 2025: menselijkheid als superkracht
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes