[column] Wat zou je doen met 4 miljard? Over de sponsoring van KLM

  • Algemeen
  • 29 mei 2020 @ 16:09
  • Link
  • Kim Kahn
    Kim Kahn

    Cultureel Ondernemer
    Kahn Company
  • Maatschappij

Open brief aan Pieter Elbers, president-directeur KLM.

Beste meneer Elbers en collega’s, beste mensen in Nederland,

Wat zou je doen met 4 miljard?

Alle 1,3 miljoen zorgmedewerkers in NL een bonus geven van 3.000 euro

of

alle 103.000 kinderen in NL die langdurig in armoede leven een voedselpakket geven, nieuwe kleren, een laptop én een studiebeurs van tezamen 38.000 euro

of

een fonds oprichten voor zorgmedewerkers (en hun naasten) die fysiek en mentaal letsel oplopen door hun werk met coronapatiënten

of

de steun aan cultuur- en bloemensector verviervoudigen om daarmee alle culturele organisaties, cultuurmakers en kunstenaars (steunpakket nu 300 miljoen) en alle bloemtelers (steunpakket nu 650 miljoen) van Nederland duurzaam te kunnen redden

of

je houdt KLM in de lucht voor de periode van 12-18 maanden terwijl er nauwelijks gevlogen wordt (tijdsindicatie genoemd door Ben Smith CEO AF-KLM); daarna zal er weer geld bij moeten…

Wat zou u doen???

Met verbazing heb ik gezien hoe de steun aan KLM tot stand kwam. Na bekendmaking kwam er een heuse communicatiecampagne van minister Hoekstra waarom KLM onze steun verdient. Blijkbaar moest het uitgelegd en verkocht worden aan de samenleving...

Ik begrijp wel waarom.

We zijn als belastingbetalers sponsor geworden van KLM. Ongevraagd.

Maar wat er niet bij gezegd werd, dat die 4 miljard steun injectie slechts een tijdelijk lapmiddel is in de bodemloze put van KLM’s geldstromen. Dit geld is op ruim voordat de crisis voorbij is. De kleine lettertjes.

Wat ik niet begreep, zelfs als bedrijfseconoom.

Waar gaat al dit geld heen?

Niet naar salarissen om ontslagen te voorkomen, die worden uit een ander noodpakket betaald, namelijk uit de NOW-regeling, waarbij 90 procent van het salaris van de KLM’ers wordt gesponsord sinds maart; dat komt dus nog bovenop die 4 miljard steun.

De onderzoeksjournalisten van Follow the Money zochten het voor ons uit. De schrikbarende conclusie? Die 4 miljard sponsorgeld voor KLM gaat linea recta naar slimme leasemaatschappijen in Ierland en fiscaal duistere en zonnige eilanden. Daar waar de graaiers zitten.

Ik pas daarvoor!
Nee tegen graaiers.
Nee tegen de schreeuwers die miljarden krijgen.
Nee tegen de ongelijkheid in steun in sectoren.

Mogelijk hadden we KLM applaus en een voucher kunnen geven?

Tijd voor een nieuw duurzaam model in onze economie.
Tijd voor een nieuw business model in de luchtvaart.

Of zoals minister Wiebes het al formuleerde in de Tweede Kamer. We kunnen niet iedereen redden. ‘Daar wil je de belastingbetaler ook niet mee belasten.’

#steunduurzaam #stopsponsoringKLM #genoegisgenoeg #corona #klm #sponsoring #economischbelang

Andere publicaties die het lezen en luisteren waard zijn:
Follow The Money, Ties Joosten 30-04-2020
De Correspondent, Jesse Frederik 29-04-2020
De Correspondent, Jesse Frederik 11-05-2020
Het Parool, Norbert ter Hall 06-05-2020
De Speld (satire, fantastisch beeld van een landingsbaan op het Museumplein!) 23-05-2020


























































Kim Kahn

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken