[column] 2021: Massamedia uit, lokale sufferdje in

[column] 2021: Massamedia uit, lokale sufferdje in
  • Algemeen
  • 14 jan 2021 @ 08:00
  • Link
  • Thea van Unen
    Thea van Unen

    PR trainer en adviseur
    Thea van Unen
  • PR

Als er één ding is dat 2020 ons leerde, is het het op waarde schatten van de wereld om ons heen. De nabije omgeving werd belangrijker dan ooit en het vertrouwen in de traditionele media nam enorm toe door de angst van de consument voor fake news.

Het jaar fungeerde als een pressure cooker voor ontwikkelingen die al in gang waren gezet, namelijk het toenemende belang van authentieke content, een goede relatie met je publiek, duurzaam ondernemen en de kracht van lokaal.

Support your local
Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat PR voor organisaties en marketeers steeds belangrijker wordt. De consument wil eerlijk nieuws dat de toets der journalistiek kan doorstaan. Een authentiek verhaal wordt veel hoger gewaardeerd dan een ‘marketingpraatje’. De wereld is te groot geworden en als tegenhanger zoekt men het kleinschalige dat nog grijpbaar en te controleren is. Daarmee staan de lokale en regionale media weer volledig op de kaart. We kennen de journalist, het medium en de verhalen die hier een podium krijgen. Dat geeft een gevoel van veiligheid en vertrouwen, een anker in deze onzekere tijden.

PR booming business
Een beetje marketeer begrijpt dan ook dat PR booming business wordt. Dit vakgebied is namelijk earned driven en gaat om eerlijke verhalen met een journalistieke toets der waarheid. Natuurlijk zullen er marketingcampagnes blijven, die hebben ook een eigen nut. Alleen zullen deze campagnes ingericht moeten worden volgens PR-principes om bij de tijdgeest, en dus jouw publiek, aan te sluiten. Wanneer je dit goed doet, ben je ook nog eens verzekerd van een mooi sneeuwbaleffect, namelijk free publicty.

Wat kun je als marketeer met deze kennis?
Allemaal leuk en aardig, maar wat kan ik als marketeer met deze kennis? In 2021 staan we voor uitdagingen die het voortbestaan van onze bedrijven onder druk zetten. Moeten we dan niet juist meer salesgerichte campagnes opzetten?
PR driven campagnes vergroten juist het vertrouwen in de organisatie en dit leidt uiteindelijk tot een stijging van je resultaten en een sterke reputatie. Hoe kun je nu als marketeer zorgen dat jouw campagnes de journalistieke toets doorstaan?

1 Betrek een PR adviseur vanaf het begin van je campagneontwikkeling en zorg dat het inhoudelijke verhaal eerst staat. Een handige tip hierbij: begin eens met een persbericht of een gewenste kop in de krant.
2 Denk klein en vanuit je eigen omgeving. Welk gesprek wordt hier gevoerd? Wat slaat aan en welke tone of voice is hierin belangrijk? Knip je campagne op in delen die gericht zijn op je subdoelgroepen en ga daadwerkelijk met hen het online gesprek aan. Besteed dan ook juist campagnebudget aan het inrichten van goed communitymanagement.
3 Wees echt en eerlijk, schuif je medewerker of CEO als persoon naar voren in de campagne, communiceer met eerlijke verhalen met jouw publiek. Een investering in een goede training voor personal branding zal je meer opleveren dan een grootschalige gelikte campagne.
4 Richt je eigen redactionele team in en grijp die kans om zelf publisher te zijn. Met alle mediakanalen die een organisatie tot zijn beschikking heeft is dit krachtiger dan ooit. Houdt daarbij wel rekening met de journalistieke toets en zet een redacteur in je team. Zorg dat je content niet sec jouw verkooppraatje bevat, maar wees informatief en inspirerend. Denk als een dirigent die zijn orkest leidt, alleen is het orkest in dit geval jouw mediamix en de dirigent de PR-strateeg.
5 Gebruik de data die je verzamelt nu eens niet om een zo groot mogelijk bereik te krijgen. Data is kracht, zet deze juist in om zo persoonlijk mogelijk met je publiek te communiceren. Je kunt weten wie zij zijn, wat hun interesseert en waar de persoonlijke pijnpunten zitten. Zet dit in om vanuit echte interesse aan te sluiten bij jouw publiek.

Terug naar de basis
Een PR driven campagne aanpak zorgt dat we goed bij onze basis blijven. Wat bieden wij onze consument nu werkelijk en waaraan hebben zij behoefte? Is dit het zoveelste wegwerp- of luxe product, of gaat het om het eerlijke en niet perfecte verhaal van onze onderneming en welke betekenis wij toevoegen? Want dat laatste is misschien wel de grootste win van vorig jaar: we zijn meer dan ooit overtuigd dat duurzaam ondernemen een must is. Duurzame relaties met jouw publiek sluiten daar naadloos bij aan. Als je dit goed doet, ben jij van free publicity verzekerd!

Thea van Unen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken