[column] PR-case SchoolpleinNoord: van thuisleraar naar leraar

[column] PR-case SchoolpleinNoord: van thuisleraar naar leraar
  • Algemeen
  • 1 jul 2020 @ 08:43
  • Link
  • Wendy Oude Veldhuis
    Wendy Oude Veldhuis

    eigenaar
    Bureau Snugger
  • Case StudyPR

Wat als je in een branche zit waar het aantal medewerkers structureel afneemt? Waar een tekort ontstaat dat nadelig is voor de toekomst van onze kinderen. En waar dat tekort zorgt voor een hoge werkdruk, burn-outs en vertrekkende mensen… Dan is het tijd voor actie.

Het probleem
In het onderwijs worstelen ze al een tijd met een tekort aan leraren. En dat tekort groeit, dus het probleem heeft een andere aanpak nodig, vinden ze in het noorden van het land. Binnen twee tot drie jaar is het verwachte lerarentekort in Friesland, Groningen en Drenthe gestegen tot ruim 600 leerkrachten.

De oplossing: SchoolpleinNoord
SchoolpleinNoord werd opgericht naar voorbeeld van het succesvolle ZorgpleinNoord. Dat platform verbindt zorginstellingen met elkaar, deelt vacatures en zorgt voor innovatie. Vraag en aanbod komen snel bij elkaar en dat werkt efficiënt. Het wiel wordt niet twee keer opnieuw uitgevonden. SchoolpleinNoord is afgeleid van dit platform, maar dan voor het onderwijs. Het platform kan rekenen op de steun van een flink aantal onderwijsbesturen dat meewerkt, plus de opleidingsinstituten van de Hanzehogeschool Groningen en NHL Stenden Hogeschool.

De vraag: Hoe worden we zichtbaar bij de lancering?

SchoolpleinNoord zette een vraag uit bij creatief bureau Buenaparte in Groningen: Hoe brengen we ons platform onder de aandacht bij een zo groot mogelijk publiek in het Noorden? Om mensen te laten nadenken over het onderwijs en een eventuele carrièreswitch.

De campagne: tips van echte leraren én een online meekijkles
De afgelopen maanden zijn er miljoenen ‘thuisleraren’ opgestaan. Door het tijdelijke sluiten van de scholen moesten ouders/verzorgers noodgedwongen thuis lesgeven. Een perfect gegeven om op in te spelen. In onze activatie spraken we deze thuisleraren aan. Is het onderwijs bij hen gaan kriebelen en overwegen zij wellicht om (weer) voor de klas te gaan staan?

On(der)wijs meesterlijke campagne
Buenaparte schakelde een aantal specialisten in om mee te denken, onder meer op het gebied van e-mail automation en PR. We ontwikkelden een campagne waarbij mensen zich konden inschrijven voor een e-mailreeks met korte video’s waarin een aantal échte leraren tips geven. Vervolgens konden de inschrijvers zich opgeven om deel te nemen aan een interactieve online les aan groep 7 en 8. Hiermee wilden we leraren in de dop enthousiast maken voor het vak.

Resultaten
Uiteindelijk schreven meer dan 130 mensen zich in voor de e-mails met tips over hoe ze beter les konden geven. De meekijkles werd live door twaalf mensen bijgewoond en teruggekeken door tientallen andere geïnteresseerden die een switch naar het onderwijs mogelijk overwegen.
Een belangrijk onderdeel van de strategie was de inzet van PR via Bureau Snugger. We ontwikkelden in drie weken tijd twee persberichten met verschillende insteek en verspreidden deze onder de media in het noorden. Niet zonder resultaat: vrijwel álle kranten schreven erover, nieuwssites publiceerden het persbericht, er werd een podcast opgenomen en er werd een lang radio-interview uitgezonden via Radio Noord. Tienduizenden euro’s aan mediawaarde.
Met de LinkedIn-berichten die de bestuurders deelden, bereikten we landelijk duizenden mensen op organisch wijze. Diverse schoolbesturen sloten zich aan bij SchoolpleinNoord om de komende jaren samen het lerarentekort aan te pakken.
Met deze campagne, waarbij we online marketing en PR combineerden, bereikten we tienduizenden mensen. Het lerarentekort én de oplossing ervoor werden op een positieve manier opnieuw onder de aandacht gebracht. En we legden nieuwe connecties met potentiele nieuwe leraren, die opgevolgd kunnen worden door SchoolpleinNoord voor nog meer succes in de strijd tegen het lerarentekort.

Wendy Oude Veldhuis

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken