[column] Marketeer, vergeet dat PR-bureau en zorg zelf voor je mediarelaties

  • Algemeen
  • 13 aug 2020 @ 08:00
  • Link
  • Thea van Unen
    Thea van Unen

    PR trainer en adviseur
    Thea van Unen
  • PR

Het zou maar zo kunnen dat PR over een jaar of tien volledig is opgegaan in marketing. Wat overblijft zijn de ambachten, zoals tekstschrijven, beeldexpertise en een stukje automatisering.

Een bedrijf dat in deze tijd vertrouwen wil winnen van consument en publiek, kan dan ook maar beter zorgen voor goede en authentieke storytelling, gebaseerd op feiten die het vertrouwen van het publiek weer teruggeeft.
Het is niet nieuw: marketeers die PR inzetten om hun campagnes kracht bij te zetten. Creatieve marketing-PR ligt aan de basis van veel eigentijdse bureaus. Terecht. De consument koopt geen perfectie meer, maar wil verbinden in kwetsbaarheid. Van oudsher zoekt PR naar echtheid in het verhaal en naar verbinding met het publiek. Toch is het in de meeste gevallen zinloos om massaal PR-bureaus in te huren, zeker nu marketing aan vertrouwen moet winnen. Het kost je vaak enorm veel tijd, uitleg, geld en een stuk frustratie. Dat terwijl er met PR op een betaalbare manier heel goede publiciteit en verbinding bereikt kan worden.

Hoe zet je PR in als krachtig marketinginstrument?

Veel van mijn klanten bevinden zich in de groeifase van hun bedrijf. Een fase waarin er vaak veel te vertellen is. Over resultaten die behaald zijn, de reden van de groei, de vernieuwing in de markt, de uitvinding die is gedaan. Verhalen die voor de media heel interessant kunnen zijn en die een journalist het liefste van het bedrijf zelf hoort. Een journalist geeft vaak veel meer tijd en aandacht aan het bedrijf zelf, direct contact is voor iedereen efficiënter. Met als kanttekening dat dit uiteraard afhankelijk van het type nieuws.
PR is echter wél een vak apart en van die kennis kun je handig gebruik maken. Zodat jij de mediarelaties goed op kunt bouwen en daarmee zorgt voor publiciteit!

Wanneer je de juiste PR-basis legt, win je op (korte) termijn tijd en geld

Hoe doe je dit?

1. Weet wat jouw unieke verhaal is en verwerk dit in een heldere boodschap. Zorg dat dit de basis is van elke campagne, elke boodschap die de deur uitgaat.
2. Stel een medialijst samen van relevante media en journalisten.
3. Volg deze media, reageer en weet wat er speelt.
4. Schrijf een sterke pitch en volg deze actief op - maar niet teveel. Wordt geen stalker! Blijf je verhaal bijsturen op basis van de feedback. Pin je niet vast op een standaardtekst.
5. Zorg dat je bewijslast hebt. Welke cijfers, data, innovatie en cases onderbouwen jouw verhaal?
6. Maak gebruik van handige tools en formats, zoals een perssysteem.
7. Investeer in een opleiding of training waarmee je je medewerkers PR-klaar stoomt en je voor de langere termijn kunt bouwen aan relevante mediarelaties.





PR gaat over relaties en relaties hebben tijd nodig om sterk te worden. Wanneer je investeert in structurele PR vanuit je organisatie bespaar je uiteindelijk niet alleen kosten, maar zorg je ook voor betere publicaties. En dat komt weer je reputatie ten goede.

Thea van Unen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken