[column] Leve de Eend - leve het comfort!

[column] Leve de Eend - leve het comfort!
  • Algemeen
  • 13 okt 2023 @ 11:00
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • StorytellingShowroomtraffic

Afgelopen weekend bestond de Citroën 2CV dan eindelijk echt 75 jaar. De icoon der iconen ziet in 1948 het levenslicht en maakt ons decennialang mobiel. Wie heeft er immers geen jeugdherinnering aan de Deux Chevaux?

Vorige week stond dit 2CV verjaardagsartikel al op MarketingTribune, nu is het feest.

Iedereen heeft er wel eens in (mee)gehobbeld, kent een oom of tante die Eend reed of ging er als kind op de hete skai-bekleding van de achterbank mee op vakantie. De Citroën 2CV is een auto die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Het is ook het model dat de basis legt voor het Citroën-DNA. Een Eend staat immers synoniem voor comfort en tot de dag van vandaag blijft dat de belangrijkste USP van la Marque au Double Chevron.

Comfortabel en ’n tikje eigenwijs
De comfort-beleving is nog altijd één van de belangrijkste redenen om voor een Citroën te kiezen. Binnen het portfolio van Stellantis levert Citroën steevast de comfortabelste variant van het betreffende segment. Ingrediënten als de zachte vering en advanced comfort seats zijn niet alleen veelbelovende marketingbeloftes, ze zijn ook echt voelbaar als je in een Citroën stapt. Ervaar het zelf maar eens en ga een stuk rijden met bijvoorbeeld de Citroën C3, ë-C4 of Citroën C5 Aircross en je snapt direct waarom die merkwaarde ‘comfort’ zo in de spotlights staat. Ook het eigenwijze karakter dat je ontegenzeggelijk al bij de Eend tegenkomt, is bij de huidige line-up van het Franse merk nog altijd zichtbaar. Niet voor niets rijdt menig creatief uit de reclamewereld Citroën.

Met eieren
Terug naar de Eend, want die was 7 oktober jarig. Groot feest, want het was precies 75 jaar geleden dat de Citroën 2CV op de Autosalon van Parijs aan het publiek werd gepresenteerd. De opdracht aan de Eend was kort doch krachtig: op een betaalbare manier mobiliteit bieden aan het Franse platteland en ervoor zorgen dat haar berijders comfortabel van A naar B kunnen rijden. Wereldberoemd is de anekdote van een 2CV-rijdende boer die met een mandje eieren op de passagiersstoel naast hem zonder kapotte schalen op de plaats van bestemming moet aankomen. De Eend zorgde ervoor en 75 jaar later absorbeert een 2CV nog altijd elke hobbel in de weg. Inmiddels is er een hele liefhebberswereld rond la Deuche opgebouwd en kun je met voldoende euro’s op zak zelfs nog een nieuw exemplaar bemachtigen.

Jubileumboek
Voor de hedendaagse merkbeleving van Citroën is de 2CV nog altijd een factor van belang. De hoge aaibaarheidsfactor doet het uitstekend op social media en menig Citroën-dealer heeft nog een Eend in de showroom staan. In onderzoeken naar de naamsbekendheid wordt de Deux Chevaux ongetwijfeld nog vaak spontaan genoemd en daarvan profiteert ook het huidige merk Citroën. Genoeg reden voor een aantal dealers en erkend reparateurs om mee te doen aan de jubileumactie met het speciale boekwerkje over het 75-jarige icoon. Het werk over de jarige werd samengesteld door Thijs van der Zanden, een expert als het gaat om de geschiedenis van het merk Citroën en eigenaar van uitgeverij Citrovisie. Over 128 pagina’s laat het overzichtswerk driekwart eeuw 2CV-historie én -comfort aan het oog voorbijtrekken.

Leve de Eend!
Driekwart eeuw na de onthulling heeft de Eend zo nog altijd een enorme aantrekkingskracht en dat er nog heel wat exemplaren rondrijden is ook echt bijzonder. Dat geldt overigens ook voor mij persoonlijk. Op werkdagen rijd ik doorgaans in mijn moderne hybride die zelf lijntjes herkent, ongevraagd afstand houdt, mijn iPhone zonder nukken spiegelt en feilloos van stroom naar benzine schakelt zodra dat nodig is. Briljant, maar zodra het kan, rijd ik met nog groter plezier in mijn Bleu des Tropiques 2CV6 uit het vroege voorjaar van 1985. Dakje open, bijna 1 op 20 met ongelode benzine, de paraplu-pook binnen handbereik, het kenmerkende tweecilindergeluid op de achtergrond en met een vering die drempels laat voor wat ze zijn. Heel basic, maar wat rijdt dit concept zelfs 75 jaar later nog fantastisch. Citroën is er vast nog steeds trots op, vandaar het boekwerk.

Hoe dan ook: leve de Eend, leve het comfort!

​Jos van den Bergh
 

Jos van den Bergh (1973) vervulde 20 jaar lang diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie. Daarna ging hij aan de slag als automotive expert bij verschillende reclame- en consultancybureaus. Tegenwoordig is hij als Marketing Strategy Director verbonden aan bureau CRC in Leusden. Een 360 graden reclamebureau dat zowel voor toonaangevende automerken, grote dealergroepen als retailers marketingoplossingen biedt. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de sterk veranderende autowereld. Meer weten of reactie? Mail Jos geheel vrijblijvend op jos@crc-online.nl

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken