Biografie
Jos van den Bergh

[column] Autorijden hoeft niet duur te zijn
Anno 2021 hebben autoliefhebbers heel veel te kiezen. Benzine, diesel, hybride, elektrisch en ook in termen van nieuw, tweedehands, youngtimers of deelauto. Beweegt de marketing daarin een beetje mee? Jos van den Bergh vindt dat het beter kan.
[column] 2020: winnaars en verliezers
Er zijn dit jaar veel verliezers, een paar winnaars, een stijgend aandeel elektrische auto’s, de langverwachte Volkswagen ID3 is er en we zien steeds meer Koreaanse producten op onze weg. Dat is eigenlijk kort samengevat de automotive situatie van 2020.
[column] Mark vindt auto's maar gedoe
Afgelopen zondagavond was Mark Rutte te gast in het programma Linda’s Wintermaand. Hij gaf in dit interview onder meer aan dat een auto vooral ‘gedoe’ oplevert. Volgens Jos van den Bergh een mooie kans voor de autosector om meer persoonlijke service te leveren.
[column] VW Golf? VW ID3!
Decennia lang was de Volkswagen Golf een begrip, een icoon. Nu de elektrische auto oprukt, gaat de interesse van de autokoper een andere kant op. Is dit het definitieve einde van het ooit zo populaire Golfje?
[column] Franse marketingrevolutie
Columnist Jos van den Bergh is als ervaringsdeskundige ervan overtuigd dat er een grotere markt voor Franse luxe-sedans is dan dat je momenteel in de cijfers terugziet. Consumenten zijn gewoontedieren en de Franse luxehuizen moeten dat patroon met marketing zien te doorbreken.
[column] Gas op de waterstofauto
Auto’s op waterstof kunnen de laatste tijd rekenen op een groeiende populariteit in de media. Het aantal tanklocaties is nu nog beperkt, maar als de infra er eenmaal ligt, dan is de waterstofauto de absolute kampioen, volgens Jos van den Bergh.
[column] Tweedehandsje als gewilde nieuwe auto
Voor de zoveelste maand op rij piekt de verkoop van tweedehands auto’s. Waar het bij de sales van nieuwe auto’s dit jaar een stuk stroever gaat, neemt de belangstelling voor gebruikte auto’s juist fors toe. Jos van den Bergh duidt de ontwikkeling.
[column] Autoverkoop: data als gamechanger
De autoverkoop zit nog steeds in het slop. Jos van den Bergh denkt dat marketeers dankzij slimme marktbewerking en professioneel management van klantdata verschil kunnen maken.
[column] Laatste duwtje voor de klassieke sedan?
In het huidige autolandschap komt de vertrouwde sedan steeds meer in de verdrukking. De SUV en de elektrificatie duwen de sedan uit de showroom. Of brengt corona, hoe wrang ook, nog enige verlichting? Jos van den Bergh over de afnemende populariteit van de vierdeurs dino.
[column] De bedrijfswagen: in alle opzichten een uitdaging
Als je creatieve geest bij een reclamebureau bent dan zijn de bedrijfswagencampagnes vaak niet de core activiteiten waar je als eerste voor opveert uit je stoel. Jammer, volgens Jos van den Bergh, want er is best veel eer aan te behalen.
[column] Automotive: slim schakelen op media
In deze tijd van het jaar zijn automerken druk met de plannen voor het komende jaar. De markt inschatten, trends signaleren, marktaandelen berekenen plus marketingplannen maken met media-inzet als meest cruciale component.
[column] De uitdagingen van dealermarketing
Eén of meerdere merken auto’s verkopen? Veel dealers in Nederland kiezen voor de tweede optie. Maar dat vereist wel uitgekiende marketing. Jos van den Bergh zet de voors en tegens op een rijtje.
[column] Koreaanse inhaalrace
De titel Zakenauto van het Jaar is nog steeds een relevante en belangrijke onderscheiding in autoland. Opvallend is dit jaar de overtuigende aanwezigheid van de Koreaanse merken op de nominatielijst.
[column] Hoera, een nieuw logo!
Sinds deze week heeft MarketingTribune een nieuw logo. Strakker, duidelijker en eigentijdser. Een nieuwe jas voor de titel en daarmee weer een frisse uitstraling. Logo’s oppoetsen is ook in de auto-industrie schering en inslag.
[column] Elektrisch of waterstof of beide?
De elektrische auto neemt een vlucht, maar de waterstofauto zit hem kort op de bumper. Waar doet de autofabrikant verstandig aan? En wat doet Sony opeens op de automarkt?
[column] Marketing en auto-industrie schakelen in harmonie
Het succes van de auto-industrie is voor een groot deel toe te schrijven aan slimme automarketing. Marketing die er ook voor zorgt dat er steeds meer keuzes komen. Jos van den Bergh over het marketingeffect van de Opel Kadett.
[column] Zomer: auto in, dak open
Na een mooi voorjaar zijn we inmiddels al een paar weken in de zomer aangeland. De ultieme tijd van het jaar om met open dakje te rijden. Maar waar is nog een betaalbare cabrio te scoren?
[column] De magie van een nieuwe auto
Een fonkelnieuwe auto kent nog altijd een ongekende magie. Ondanks de forse verkoop van tweedehandsauto’s gaat er niets boven het gelukzalige gevoel van een nieuwe bolide. Jos van den Bergh analyseert.
[column] Merk zonder marketing
Elke (auto)merk heeft marketing nodig. Of zijn er uitzonderingen? Jos van den Bergh beschrijft met liefde een marketingarm automerk, diep verscholen in Beieren.
[column] Het grote autoradiocircus
In de afgelopen week was het heerlijk schuifdakweer. Als autoliefhebber is deze accessoire voor mij altijd een must-have geweest en de combinatie van een open dak en de radio aan is voor mij een heerlijk ontspannen manier van autorijden.
[column] Occasion in plaats van treinkaartje
In de trein (met mondkapje) of coronavrij in je eigen tweedehands auto? De autoverkoop is ingestort, maar de occasions gaan als warme broodjes. Jos van den Bergh analyseert de actuele automarkt.
[column] Requiem voor de MPV
De MPV, het imponerende slagschip in de automotive, moet al een tijdje plaatsmaken voor de crossover en SUV. Jos van den Bergh met een zwanenzang over de ruimtewagen.
[column] Back to business
Een jaar of tien geleden had ik het genoegen om met Jort Kelder de nieuwe Dacia Duster te presenteren in een pop-up store vlak naast het concertgebouw in Amsterdam. Het nieuwste icoon van een budgetmerk werd daar door de immer kritische maar altijd charmante ambassadeur van upperclass Nederland tijdens een spraakmakende guerrilla-actie onthuld.
[column] Private lease als het nieuwe normaal
Het businessmodel achter de gratis iPhone bij een telefoonabonnement heeft ook bij auto-industrie de discussie van bezit naar gebruik op gang gebracht. Jos van den Bergh ziet volop kansen voor de private lease markt.
[column] Vonkende media en vlammende data
De autoverkoop is door corona totaal ingestort. Hoe krijgen we de verkoop in automotive weer aan geslingerd? Jos van den Bergh houdt een vlammend betoog over media.
[column] Kleintjes worden groot
Jaren geleden kon je nog onder de 10 mille een mooi en praktisch boodschappenautootje kopen. Maar de auto’s uit het A-segment sluiten aan bij de ‘grote jongens’. Jos van den Bergh over een wenkend perspectief in automotive.
[column] Lead is koning
Nu de automarkt erg onder druk staat is elke koper er één. Maar ja, hoe krijg je een potentiële klant zo ver dat hij daadwerkelijk een nieuwe auto koopt? Jos van den Bergh weet alles over leads.
[column] De kracht van een merkicoon
In de autowereld kennen we een groot aantal merkiconen: van de legendarische 2CV tot de moderne Tesla. Jos van den Bergh over de kracht van iconen uit de automotive en hoe zij kunnen zorgen voor krachtig herstel na de crisis.
[column] Hoe houd ik traffic naar mijn automotive website?
Met iedereen thuis aan het werk is er een enorme mediaconsumptie, constateert Jos van den Bergh. De traffic naar specifieke automotive websites ziet hij echter drastisch inzakken. Wat te doen?
[column] Ikea als inspiratiebron voor autosector
De auto-industrie zit in het slop. Het coronavrius heeft genadeloos hard toegeslagen en de autoverkoop daalt dramatisch. Columnist Jos van den Bergh adviseert automerken haast te maken met online car sales in het bedrijfsproces.
[column] Corona en automotive: facetime sales
Het zijn bizarre tijden. Voor mens, maatschappij en business. Waarover in deze context als automotive columnist dan een wekelijks verhaal te schrijven? Jos van den Bergh over de vraag of adverteren in ‘oorlogstijd’ zin heeft.
[column]YouTube als autoverkoper
In 15 jaar tijd is YouTube onderdeel van ons leven geworden. Meer en meer is video een mediatype dat mensen onze producten laat beleven. Vooral in de laatste 5 jaar zie je dat YouTube een steeds interessanter kanaal voor adverteerders is geworden.
[column] Fiat doet corona even vergeten
Jos van den Bergh was even in Italië. En ja, hij is gezond weer terug. Naast corona is er gelukkig nog mooi autonieuws over Fiat te melden uit de Italiaanse laars.
[column] Oplaadstress langs de Autobahn
Ondanks de grote investeringen in de infrastructuur ontstaat een extra file op weg naar de sneeuw: oplaadfiles. In marketing was de producteigenschap ‘actieradius’ al het hoofdpijndossier van de elektrische auto. Er is dus nog genoeg werk aan de winkel, aldus columnist Jos van den Bergh.
[column] Hoe de autoshow door YouTube is ingehaald
Op 5 maart a.s. gaat de jaarlijkse Autosalon van Genève weer van start. Deze autoshow is wellicht de belangrijkste in Europa en daarmee de laatste uit dit genre die door de auto-industrie nog voor vol wordt aangezien. Of is het meer ‘werd’, want de autobeurs is een uitstervend fenomeen.
[column] Samenstellen auto nog te veel mannendomein
Maar weinig Europese vrouwen weten de auto configurator op de autowebsite te vinden. Gemiste kans vindt Jos van den Bergh. Hoe kunnen automarketeers de configurator zowel voor de man als de vrouw aantrekkelijk maken?
[column] Comeback of reïncarnatie van de diesel?
Weinig reclame voor diesels de laatste tijd in autoland. Waar we sinds eind jaren negentig zo’n twee decennia lang talrijke campagnes over TDI’s, HDi’s en dCi’s hebben gehad, blijft het de laatste tijd akelig stil rond de dieselmotor. Jos van den Bergh beschouwt de kansen voor de diesel.
[column] Enen en nullen sturen autoverkoop
Recent sprak ik een ervaren automotive marketeer over hoe de branche werkt met data. De in de autowereld gepokt en gemazeld professional vertrouwde mij toe dat het lastig blijft écht de aandacht van de commerciële autojongens te vangen als het om data gaat.
[column] Premium in automotive: kwestie van echte vernieuwing
In mijn jeugdjaren was ik erg onder de indruk van de Mercedes 560 SEC. Medio jaren tachtig was die fraai gelijnde Coupé-versie van de S-serie het hoogst haalbare op de Duitse auto premium ladder. Jos van den Bergh bekijkt het huidige premiumlandschap in automotive.
[column] Automarketeers, laat Tesla je niet zomaar inhalen!
Automarketeers gaan een enerverend jaar tegemoet. Talrijke uitdagingen verschijnen op het toneel van de autobranche. Die veranderingen gaan veel vragen van de marketing van automerken. Jos van den Bergh analyseert de belangrijkste disrupties zoals Tesla Model 3.
[column] Welk automerk verzint een eigen Egeltje Freddie?
Aan het einde van het jaar nog even snel auto’s slijten. Ze komen er weer aan: de traditionele eindejaarcampagnes van de automerken. Heel veel van hetzelfde. Jos van den Bergh vraagt zich af hoe effectief die zijn.
[column] De stad, de auto, de uitdaging
Deze week was ik in Parijs. Met de auto wel te verstaan. En terwijl het voortbewegen en voiture hier elke dag al een uitdaging is, was het vanwege een landelijke staking nog meer chaos. Het zette mij aan het denken wat de auto-industrie nog allemaal staat te wachten.
- AlgemeenWeblog column Goed idee is halve werkNieuws Supermerk 9 Storytelling De kracht...Nieuws Marketing the Rainbow 2 Skyy is the...Nieuws Creatief Frankey schaatst...Weblog column RijmelarijWeblog [column] Brandr 5: De invloed van...
- B2BNieuws Laura van Gessele relatiemanager bij...Nieuws Voordragen MoAwards 2021 geopendNieuws Elske Vugts wint 1e verkiezing Beste...Weblog Autorijden hoeft niet duur te zijn Nieuws jong in marketing Maud Olieslagers...Nieuws Monitor Consumentengedrag: meer...
- BureausNieuws Daan Roosegaarde en MediaMonks tonen...Nieuws Mad. Avenue wint internationaal...Nieuws Campagne: hoe klinkt Amsterdam?Nieuws KVK kiest voor Kumpany Nieuws Staud Studios fuseert met MediaMonksNieuws Mobiel.nl kiest voor Open Now
- ContentmarketingWeblog 6 grote contentuitdagingen 2021Weblog 2021: we weten amper wat ons te...Weblog 7 tips voor een ijzersterke...Weblog Zin in 2021Weblog Een zusterbedrijf in content is als...Nieuws ‘Kwalitatieve content is een...
- DesignNieuws NPO lanceert NPO Kennis in co...Nieuws visuele identiteit Gerse huisstijlNieuws Nieuwe merkidentiteit uitzendbureau...Nieuws In Return duurzaam alternatief voor...Weblog [column] De spagaat van T-MobileNieuws Stem mee Wie gunt u een jaar lang...
- Food en RetailNieuws [video] Thoughtful Thursday met op...Nieuws Marketing Breakfast Club presenteert...Weblog [column] Comeback kid: de bezorger!Nieuws Marktaandeel Albert Heijn groeit...Weblog [column] Sterke merken aan het werkNieuws Marketeer Martijn Slebus over Dry...
- MediaNieuws Radio 538 lanceert de Avondklokshow Nieuws Tessa van der Starre nieuwe CEO...Nieuws TV-bestedingen e-commerce stijgen...Nieuws Talpa Network grootste radiogroep in...Nieuws Anti-Verkoeijen column zet kwaad...Nieuws Readly: digitale magazines meer dan...
- Online MarketingNieuws [big data] Jack Ma opgedokenNieuws Wijnand Jongen weg bij Thuiswinkel.orgNieuws onderzoek Van Customer Experience...Weblog [column] Waarom veel eigen...Nieuws Waarom online events in 2021 een...Nieuws Augmented reality app voor...
- SponsoringNieuws Onderzoek: voetbalsponsoring is zeer...Nieuws Swapfiets en Team Jumbo-Visma gaan...Nieuws KNLTB verlengt met Pink Elephant Nieuws Vrienden van Amstel: 20 artiesten in...Nieuws Hoofdsponsor Ziggo verlengt...Nieuws Sven Kramer Academy en TVM sluiten...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

XSAGA

XSAGA

VBO

BBP Media

HAN

Effenaar

DAK Intermediairscollectief

Today Designers B.V.

KlantenService Federatie

Genesys
MarketingTribune Events
- 22jan 2021
Inschrijven Shopping Awards 2021
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards
- Toon alle events »