[column] Peugeot 205: al 40 jaar een magisch nummer

[column] Peugeot 205: al 40 jaar een magisch nummer
  • Design
  • 8 sep 2023 @ 06:46
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Geen tag

Hij staat inmiddels bekend als het model dat het Franse concern van de ondergang redde. Onze columnist Jos van den Bergh staat stil bij de verjaardag van de Peugeot 205.

Op zondag 17 september viert het Visscher Classique automuseum samen met de Peugeot 205 & 309-club het 40-jarige bestaan van de Peugeot 205. De auto die vier decennia terug de Franse autofabrikant van de ondergang heeft gered. Want hoe sierlijk de door Pininfarina getekende modellen zoals de Peugeot 305, 505 en 604 ook waren, Peugeot had begin jaren ’80 het inmiddels magische succesnummer 2-0-5 keihard nodig om het hoofd financieel boven water te kunnen houden. Vanaf het voorjaar van 1983 brengt de 205 het Franse merk het zo gehoopte succes en los van de verkoopaantallen valt ook het sportieve design van de compacte hatchback in positieve zin op. Een carrière van ruim 15 jaar volgt en nog altijd haalt Peugeot inspiratie uit dit Sacré Numéro. Een mooi moment om ook bij MarketingTribune stil te staan bij de 40e verjaardag van de 205.

Krachtig concept

Niet alleen Visscher Classique maar ook menig Peugeot-dealer heeft nog (nagenoeg) nieuwe exemplaren van de Peugeot 205 staan.

Voor Peugeot-addicts heeft het getal ‘205’ nog altijd een magische lading en het is ongetwijfeld geen toeval dat designelementen van deze klassieker terug te vinden zijn in het uiterlijk van de huidige Peugeot 208. Ook Peugeot zelf weet dat de 205 misschien wel het sterkste model uit de historie van het automerk is. De deels door de 205 geïnspireerde 208 die het momenteel ook erg goed doet op de Europese automarkt, laat zien dat de 205 nog altijd doorklinkt in de strategie van het huidige Peugeot. Het succes van de 205 is zo omvangrijk geweest dat de introductie van elke nazaat een spannende exercitie voor het merk is gebleven. Gelukkig voor de fabrikant uit Sochaux doet de opvolger 206 het vanaf 1998 direct erg goed en blijkt ook die compacte hatchback een schot in de roos. In de jaren voorafgaand aan de introductie van de Peugeot 206 staat de 205 Génération, de fin de cycle uitvoering van het succesnummer, nog bovenaan in de verkooplijsten. Op dat moment is de oudste Peugeot uit het gamma zelfs een tijd lang het bestverkopende model. Een prestatie van formaat en tekenend voor de kracht van het concept ‘205’.

Referentie

Aan het begin van de tachtiger jaren ontwikkelt Peugeot de 205 als model boven de conservatief vormgegeven Peugeot 104. Het aanvankelijke idee is dat de 205 moet gaan concurreren met de Volkswagen Golf en de Opel Kadett, in Nederland destijds de geduchte nummers 1 en 2 van de verkooplijsten. Peugeot introduceert de 205 dan ook als 5-deurs hatchback. Later volgt een sportieve 3-deurs en al in 1984 volgt de 205 GTI 1.6. Mooie wielen, mistlampen, rode maquette en andere sportieve details laten zien dat je de 205 GTI serieus moet nemen. In korte tijd is de GTI dan ook de referentie in de klasse van hot hatches en de reclamecommercials om deze oververhitte 205 aan de man te brengen helpen daar ook bij. Na de 205 GTI worden autocommercials zelden nog zo amusant om naar te kijken, want na zo’n Peugeot GTI-commercial heeft de kijker de rust van de Loekie-de-Leeuw-pauze in het reclameblok echt even hard nodig.

Economisch en tóch sportief

Als Peugeot vervolgens de 205 Accent als betaalbare basisuitvoering met sportieve elementen van de GTI op de markt brengt is Nederland (en de rest van Europa) om. De Accent is betaalbaar en heeft met z’n 1.1 liter krachtbron lage kosten per kilometer. Denk niet dat die 1.1 met 4-bak een sloom autootje van de 205 Accent maakte. Door het lage gewicht kon een gezin toen prima met deze versie uit de voeten. Sportief rijden zonder dat de geldkraan voortdurend open hoeft te staan. Al snel is de 205 om efficiencyredenen één van de belangrijkste spelers op de markt. Zelf zit ik tijdens de hoogtijdagen van de Peugeot 205 op de middelbare school en ik zal nooit vergeten dat mijn toenmalige docent Bedrijfseconomie de deuxcentcinq voortdurend als voorbeeld in zijn economielessen gebruikte. Zelf reed hij met volle overtuiging ook een Peugeot 205 Accent en wist hij natuurlijk als geen ander dat 205 Accent rijden bijzonder efficiënt was.

Marketingmachine

Na de 205 Accent volgen vele actie uitvoeringen en ontpopt de compacte Peugeot zich tot een ware marketingmachine. Van de 205 Junior met z’n jeansbekleding, tot een witte Peugeot 205 Lacoste inclusief de krokodillen van het kledingmerk op de flanken.

Wat mij betreft is de Lacoste-samenwerking nog altijd een voorbeeld van geslaagde automotive marketing, zeker omdat dit actiemodel niet zomaar een sticker geplakt heeft gekregen.

Bij de 205 Lacoste is echt sprake van een fabrieksmodel dat voorzien was van een integrale Lacoste uitstraling. In advertising werd het partnership met de kledingfabrikant consistent doorgetrokken. Later volgen nog veel meer actiemodellen en ook een GTI met een 1.9 liter motor en meer power. De 205 Soleil, 205 Roland Garros, 205 Gentry, 205 Forever en als slotakkoord de 205 Génération met luxe velours bekleding en extra uitrusting trekken in de loop van de jaren aan de autokopers voorbij.

Stijgende prijzen

In 40 jaar heeft de 205 het merk Peugeot veel gebracht. Allereerst 15 jaar commercieel succes, in de huidige productcyclus onvoorstelbaar lang. Met de 205 heeft Peugeot zich ook blijvend als marktreferentie van compacte hatchbacks gepositioneerd. Met de komst van de Peugeot 205 is het Franse volumemerk immers een belangrijke speler in dit segment, een reputatie waar de huidige Peugeot 208 nog altijd van profiteert.

Ook nu de markt elektrificeert en de 100% elektrische e-208 diverse design gimmicks van de Peugeot 205 erft.

De Peugeot 205 is met al zijn actiemodellen een marketingcase van formaat en de fabrikant kan op die manier de auto 15 jaar lang succesvol op de markt houden.

En ook nu, 40 jaar later, zijn er nog talrijke Peugeot 205 modellen op de weg. Niet alleen de originele exemplaren met weinig kilometers, maar ook de GTI’s worden steeds kostbaarder. Voor een mooie 205 GTI 1.9 met niet al te veel rijervaring moet je tegenwoordig al gauw €20.000 neerleggen en ook de meer eenvoudige versies gaan vaak al over de €5000 vraagprijs heen.

Geval apart

Voor Peugeot is er zo alle reden om het feestje van 40 jaar 205 uitbundig te vieren. Het merk profiteert nog altijd van het imago van de 205. Extra leuk bij het jubileum is dat het feest breed omarmd wordt. Voor wie overgebleven en zonder twijfel perfect geconserveerde exemplaren van de Peugeot 205 live wil zien, zit er dus niets anders op dan de 17e naar het automuseum van Visscher Classique in Buren af te reizen. Originele exemplaren van de 205, de Turbo 16 Rally-modellen, GTI’s in perfecte conditie en vast ook een goed bewaarde 205 Accent maken dan hun opwachting op het 40e verjaardagsfeest.

In het kielzog van de feestelijkheden komen de marketinguitingen van de 205 ongetwijfeld ook weer voorbij en anders kunnen belangstellenden daarvoor in het automuseum terecht. Vast staat dat veertig jaar na de onthulling de slogan ‘Peugeot 205 - le sacré numéro’ nog altijd actueel is. De 205 is én blijft zonder twijfel dat geval apart waarnaar zijn slogan verwijst.

Jos van den Bergh (1973) vervulde 20 jaar lang diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie. Daarna ging hij aan de slag als automotive expert bij verschillende reclame- en consultancybureaus. Tegenwoordig is hij als Marketing Strategy Director verbonden aan bureau CRC in Leusden. Een 360 graden reclamebureau dat zowel voor toonaangevende automerken, grote dealergroepen als retailers marketingoplossingen biedt. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de sterk veranderende autowereld. Meer weten of reactie? Mail Jos geheel vrijblijvend op jos@crc-online.nl

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

Laatste Nieuws


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken