Artis lanceert eerste Aardbewoners Festival

- Algemeen
- 27 mei 2024 @ 10:55
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CreatieStorytelling
- 27 mei 2024 @ 10:55
- Peter van Woensel Kooy
Voor de campagne van het Aardbewoners Festival heeft Artis voor het eerst samengewerkt met Natwerk, een creatieve samenwerking die tot stand kwam na een pitch. Het doel van het festival is om de wederzijdse afhankelijkheid van alle aardbewoners te benadrukken.
Natwerk ontwikkelde een activerende out-of-home campagne die op een opvallende manier aandacht vraagt voor dit thema door alle aardbewoners uit te nodigen.
Het Aardbewoners Festival
Tijdens de festivalweek biedt Artis een gevarieerd programma voor zowel jong als oud. Bezoekers kunnen onder andere genieten van een ruimtemissie in het Artis-Planetarium, luisteren naar inspirerende sprekers zoals astronaut André Kuipers, en de natuur herontdekken tijdens begeleide themawandelingen en workshops. Bovendien bereiden Emile van der Staak en Freddy Tratlehner een bijzonder vegetarisch diner van de toekomst. Dit programma onderstreept de missie van Artis om een breed publiek te inspireren om verantwoordelijker met de natuur om te gaan.
Een Groot Verhaal Klein Maken
Marieke Zekveld, brandmanager bij Artis, benadrukt de ambitie van het festival: 'Het Aardbewoners Festival organiseren we dit jaar voor de allereerste keer. We hebben grootse ambities met het festival voor kleuter, foodie tot activist. Artis wil iedereen laten voelen dat we samen de wereld een beetje beter kunnen maken. Samen met alle andere aardbewoners. Natwerk heeft dat verhaal, met een knipoog, klein en invoelbaar, urgent en activerend gemaakt. Dat zag je alleen al tijdens de productie waar we met mini-abri’s met imkers, hoveniers en dierverzorgers aan de slag gingen met energie en respect voor de natuur.'
De Campagne van Natwerk
De campagne, ontwikkeld door Natwerk, benadrukt dat het festival voor álle aardbewoners is. Natwerk creëerde een op maat gemaakte out-of-home campagne die letterlijk gericht is op alle aardbewoners: van mensen tot bijen, vogels en onderwaterdieren. Dit resulteerde in uitingen in microformaat voor een microbe tot mega uitingen voor de mens. De out-of-home uitingen vormen ook de basis van een online video die onder andere op sociale media wordt ingezet.
Barend Stegeman, creatief directeur bij Natwerk, zegt: 'Artis heeft een mooie geschiedenis van campagnes, met iconische posters van Christian Borstlap en de 'Nergens vind je zoveel kleuren als in Artis' campagne van Dawn. Als Natwerk zijn we dan ook ontzettend trots dat we aan dit rijtje mooie campagnes mogen toevoegen voor Artis.'
Toekomstige Samenwerking
Artis heeft na een zorgvuldig pitchtraject gekozen voor Natwerk. Gezamenlijk gaan Artis en Natwerk in 2024 drie campagnes ontwikkelen om elkaar goed te leren kennen en plannen voor de toekomst te maken. Voor het volledige programma en praktische informatie over het Aardbewoners Festival, bezoek http://www.artis.nl/aardbewoners.
(PvWK)
Over Artis
'In Artis inspireren en activeren wij iedereen om verantwoordelijk met de natuur om te gaan. Artis, opgericht in 1838, omvat het historische Artis-Park, met de dierentuin, botanische tuin en het Artis-Planetarium. Daarnaast ligt het Artisplein met het Artis-Groote Museum en het internationaal bekroonde museum Artis-Micropia. Artis is een stichting en een officieel erkend goed doel met het CBF-Keur en de ANBI-status. Artis houdt van al het leven. Artis leeft.'
ARTIS - Aardbewoners from Natwerk on Vimeo.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- festival
- Natwerk
- Reinier Steures
- Aardbewoners Festival
- Amsterdam
- brandmanager Barend Stegeman
- Groote Museum
- Marieke Zekveld
- dierentuin
- Artis
- Micropia
- Jordaan
- Christian Borstlap
- Ömer Tuzkapan
- zoo
- merk
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

