Peilstok corona: 'De fiets is altijd een symbool van vrijheid geweest'
- B2b
- 4 jun 2020 @ 09:08
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Marketing
- 4 jun 2020 @ 09:08
- Sjaak Hoogkamer
Hoe vergaat het bedrijven in deze coronacrisis? Ligt marketing onder vuur? In deze aflevering Mirjam Van Coillie, directeur Marketing & Innovatie van Koninklijke Gazelle N.V.
Hoe is de status van marketing bij jullie in verband met de coronacrisis?
‘Het voorjaar betekent de start van het fietsseizoen. En door corona kwam heel Nederland even stil te liggen. Gelukkig werd de fiets in Nederland en het buitenland al gauw benoemd als een uitstekend middel om mee in beweging te blijven en waarmee je automatisch al een mooie afstand tot elkaar behoudt. Om het consumenten zo makkelijk mogelijk te maken een nieuwe fiets te kopen, hebben we als eerste met ons volledige dealernetwerk in Nederland een thuisbezorgservice versneld uitgerold. Online bestelde Gazelle-fietsen worden nu gratis bij de consument voor de deur afgeleverd door de vertrouwde en professionele fietsenwinkel uit de buurt.’
Zie je opmerkelijke verschuivingen bij klanten en waarom?
‘Aan het begin van de coronacrisis stond Nederland even helemaal stil, maar de vraag naar fietsen is de laatste weken in rap tempo aangetrokken. De 1,5 meter samenleving vergroot de aantrekkelijkheid van individueel vervoer zoals de e-bike en speed pedelec. Zo’n 52% van de Nederlandse werknemers woont op maximaal 15 km afstand van hun werkadres. De gemiddelde afstand die men bereid is af te leggen voor woon-werkverkeer met een e-bike is 19 kilometer. Een afstand die met een speed pedelec helemaal goed te overbruggen is. Wij zien dus echt veel vraag naar dit type fietsen.’
Laat zien hoe je relevant bent in nieuwe tijden. En als je dat niet bent, kijk dan naar hoe je dat wél kunt zijn. Want niet alleen de wereld is anders, ook het wereldbeeld van je klanten zal anders zijn.
Wat zie jij momenteel voor marketeers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
‘Laten zien hoe je relevant bent in nieuwe tijden. En als je dat niet bent, kijk dan naar hoe je dat wél kunt zijn. Want niet alleen de wereld is anders, ook het wereldbeeld van je klanten zal anders zijn. Blijf bij de kern van wat je doet, waar je voor staat. Grootste uitdaging is wellicht de onvoorspelbaarheid van het verloop. Je moet - ook als merk - flexibel genoeg zijn om snel bij te kunnen sturen.’
Hoe ziet de wereld van reclame en marketing er over 5 maanden uit denk je?
‘Ik hoop dat we tegen die tijd weer meer vooruitkijken en de toon in reclame en marketing optimistischer en positiever is. Ja, alles is anders en misschien zijn we er nog niet. Maar wat kan er wél in de wereld die veranderd is. Het is ook een kans om te laten zien hoe je als merk betekenis kunt geven aan het leven van mensen. De fiets is door de eeuwen heen altijd een symbool van vrijheid gebleken, ook nu weer. En dat proberen we dus ook altijd te laten zien.’
Jullie hebben een nieuwe campagne in verband met corona. Met wie is de campagne tot stand gekomen? Waar hebben jullie op ingezet?
‘De campagne is gemaakt in samenwerking met een aantal van onze partners; Helden (creatief concept), Dept (digitale mediacampagnes), Mediacom (media partner), B-Wave (creatieve vertaling en creatie video- en radiocontent) en Productiemannen (creatie diverse print uitingen). Bij Gazelle hebben we een sterk team dat zelf de regie houdt over een campagne en die we - door het tempo van de ontwikkelingen - razendsnel hebben opgetuigd. We hebben ingezet op bekendheid voor onze nieuwe propositie en een positieve aandacht voor het merk. En dat is volgens ons zeker gelukt.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Vogelaar neemt Mailweb.nl over
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
- [branded content] Congrescoach geeft... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing