Innovatie forceren? Organiseer een hackaton!

Innovatie forceren? Organiseer een hackaton!
  • B2b
  • 30 mei 2016 @ 14:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • InteractieEvenementInnovatieZakelijk

Je organisatie is dringend op zoek naar creatieve en innovatieve concepten. Er liggen genoeg ideeën op de plank, maar je wil ook de klant in het proces betrekken. Jong talent enthousiasmeren voor de organisatie is een pre en als dit evenement intern een veranderproces teweeg brengt, dan heb je het helemaal gemaakt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Heel eenvoudig, adviseert Sybren Ophof, commercieel directeur van DeFabrique Evenementenlocatie in Utrecht: organiseer een hackathon!

Bedrijven als Netflix, Facebook en Google organiseren al jaren interne hackathons om nieuwe producten te bedenken. Zo werd de Like-button van Facebook tijdens zo’n sessie bedacht. Ook in Nederland worden er regelmatig hackathons georganiseerd. Bijvoorbeeld door Accenture en SNS-bank. Bij DeFabrique vond op 24 maart een hackathon van Accenture plaats. Tijdens deze ALS Data Challenge werd er gezocht naar nieuwe inzichten voor verder onderzoek naar de ziekte ALS.

6 tips voor het organiseren van een hackaton

  • Doel: Zorg dat je een duidelijk doel formuleert, zodat je gericht mensen kunt uitnodigen en iedereen weet waar naartoe wordt gewerkt.
  • Locatie: Zoek een locatie waar je de ruimte hebt om zowel grote groepen toe te spreken als teams te laten samenwerken. Een prettige sfeer is ook belangrijk. Houd daarnaast rekening met overnachting. Kun je er bijvoorbeeld veldbedden of tenten kwijt?
  • Datum: Kies een dag in het weekend en kondig de datum minimaal twee maanden van tevoren aan, zodat de meeste mensen kunnen deelnemen.
  • WiFi: Het beschikbare netwerk is enorm belangrijk. Met een 4MB ADSL-verbinding kom je er niet. Zo’n event vraagt om een rock solid WiFi-netwerk.
  • Eten & drinken: De deelnemers zijn dedicated on the job en hebben geen tijd of aandacht om ergens rustig te gaan zitten eten. Snacks zoals pizza liggen voor de hand, maar op een gezond dieet presteert iedereen beter.
  • Beveiliging: Wanneer je techneuten uitnodigt, willen ze graag dat hun apparatuur beschermd is. Ook als ze even hun werkplek verlaten. Zorg dus voor beveiliging en een waterdichte verzekering.

Innovatie forceren
Bij hackathons komen mensen samen om in een bepaalde tijd – meestal 8, 24 of 48 uur – een probleem op te lossen. De duur, intensiviteit en het doel van een hackathon creëren een unieke sfeer, focus en betrokkenheid. Ophef zegt hierover: ‘Mensen uit verschillende leeftijdscategorieën, ervaringsniveaus en disciplines komen bij elkaar en halen alles uit de kast om daadwerkelijk iets te maken. Binnen het vastgestelde aantal uur rollen er bruikbare ideeën uit deze ‘pressure cooker’. Een ideale manier dus om innovatie te forceren!’

Chaos-evenement
‘Al een tijdje zien wij een toename in het aantal aanvragen bij onze locatie voor hackathons’, vertelt Sybren. ‘Een hackathon is een ultiem ‘chaos-evenement’ en past vanwege zijn vorm en innovatieve karakter uitstekend bij DeFabrique. Het industriële decor van de oude mengvoederfabriek prikkelt het verbeeldingsvermogen en stimuleert de deelnemers optimaal in het bedenken van nieuwe ideeën. We hebben ruimte voor veldbedden en voorzien de gasten op tijd van voldoende energie in de vorm van eten, drinken en entertainment.’

Een gewone brainstorm is niet meer genoeg
Een hackathon gaat verder dan een brainstorm en resulteert bijvoorbeeld in een website of mobiele app. Deze evenement vorm is ideaal om medewerkers en klanten op een plezierige manier in contact te brengen, in korte tijd veel creatieve en innovatieve ideeën te bedenken en te realiseren, nieuwe vaardigheden te leren van collega’s of mensen uit andere disciplines, te netwerken met professionals binnen en buiten de eigen organisatie, jong talent aan te trekken, de organisatie als transparant en innovatief te presenteren, nieuwe businessmodellen te verkennen en de teamgeest tussen medewerkers te versterken.

Gastblogger:  Marjolein Theunissen (29) is freelance journalist en copywriter. Marketing, innovatieve projecten en ondernemerschap  trekken in het bijzonder haar aandacht. In heldere taal deelt ze trends, zowel on- als offline. Interviewen is haar passie.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken