Snapchat voor b2b marketeers: waardevol of juist niet?
- B2b
- 17 jun 2016 @ 09:00
- Link
-
Achraf Bekkali
junior moderne marketing
Heuvel Marketing - Marketing
- 17 jun 2016 @ 09:00
- Achraf Bekkali
Veel ondernemers herkennen de waarde van social media voor hun moderne marketing strategie. Vaak worden LinkedIn, Facebook, Twitter of Google+ gebruikt, maar ook Instagram zien we steeds vaker terugkomen. Ondertussen is er een andere app die langzamerhand een plaats verovert tussen de gevestigde social media orde, namelijk Snapchat. In juni van dit jaar hadden bijna 2 miljoen Nederlanders de applicatie op hun smartphone geïnstalleerd, wat bijna een verdubbeling is ten opzichte van vorig jaar.
Hoewel de chatdienst waarmee foto’s en korte filmpjes kunnen worden gedeeld niet echt bekend is bij het oudere publiek, gebruikt maar liefst 71% van de tieners de app. Net zoals bij andere platformen biedt ook Snapchat jou een kans om je doelgroep te bereiken. In dit eerste blog over deze app leid ik je rond in Snapchat en laat ik je de verschillende functies zien.
Wat is Snapchat?
Bij de jeugd is Snapchat inmiddels een vertrouwd fenomeen, maar de oudere generaties zullen er waarschijnlijk minder mee bekend zijn. Snapchat is een mobiele app die in 2011 is bedacht. Je kunt er foto’s en korte video’s mee naar je vrienden sturen. Het verschil tussen Snapchat en andere sociale media is dat de foto’s en video’s die je met Snapchat verstuurt, maximaal 10 seconden zichtbaar zijn. Na het verstrijken van de door jezelf ingestelde tijd verdwijnt de foto of video en kun je hem niet meer zien. Doordat de foto’s en filmpjes vanzelf verdwijnen, hoef je ze niet meer offline te halen zoals bij Facebook of Instagram. Hierdoor kun je alles filmen en delen met je volgers wat je normaal gesproken niet op een ander medium zou delen.
Welke functie heeft de app nog meer?
Naast het feit dat je ‘Snaps’ naar je vrienden kunt sturen, heb je ook de mogelijkheid om ze te delen in ‘Mijn Verhaal’. Hierin kun je een verhaal maken door jouw foto’s en filmpjes te delen en die jouw volgers 24 uur lang meerdere keren kunnen bekijken. Op de app kun je niet alleen verhalen van je vrienden bekijken, maar ook ‘Live Stories’ van feestdagen of grote evenementen over de hele wereld. Ook worden er landen uitgelicht waardoor je als Snapchat gebruiker een kijkje kunt nemen in andere culturen. Gemiddeld trekken Live Stories zo’n 20 miljoen kijkers in één etmaal.
Discover
Eerder dit jaar introduceerde Snapchat de ‘Discover’ functie. Via Snapchat Discover bieden diverse mediakanalen zoals VICE, MTV, National Geographic en CNN hun content aan aan hun doelgroep. Volgens Re/code vraagt Snapchat 2 cent per view voor de advertenties in Discover wat neerkomt op 20 dollar per duizend views; best een handige adverteermogelijkheid dus.
Snapchat als marketing tool
Als ondernemer wil je natuurlijk weten wat Snapchat voor jouw bedrijf kan betekenen. Om te beginnen is Snapchat zeer geschikt om een jong doelgroep te bereiken. Focust jouw bedrijf zich op een ouder- b2b - publiek? Dan is deze app waarschijnlijk minder geschikt voor jouw social media strategie. Daarnaast is Snapchat een ideaal medium om beelden mee te delen die te maken hebben met een nieuw product of een andere ontwikkeling binnen jouw bedrijf. Ook kun je jouw volgers op informele wijze kennis laten maken met jouw onderneming.
Denk jij dat Snapchat van waarde is voor jouw bedrijf? Laat het mij weten in een reactie hieronder.
-
Achraf Bekkali
- Werkt bij: Heuvel Marketing
- Functie: junior moderne marketing
- Website:http://www.heuvelmarketing.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 18, 2025
- Stefan Wijnen van Deli Home: 'Onhandige consument kiest voor...
- Nima Marketing Day: 'De haven van Rotterdam is een spiegel van...
- Nederlandse bedrijven bouwen samen aan AI-platform voor...
- KPN op Nima Marketing Day: 'Met "Stukje van mij" maken wij...
- [column] Even applaus voor jezelf! Waarom blijven posten op...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 19,... 16-05-2025
- Kevin Wetzel van Buckaroo op NMD25:... 15-05-2025
- KPN op Nima Marketing Day: 'Met... 14-05-2025
- Stefan Wijnen van Deli Home:... 13-05-2025
- De marketingtransfers van week 18,... 09-05-2025
- Nima Marketing Day: 'De haven van... 06-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management