[column] Persoonlijke groei: hoe maak je het verschil?
- B2b
- 17 jul 2020 @ 10:21
- Link
-
Bart Redder
Platform Manager
DPG Media - Opleiding
- 17 jul 2020 @ 10:21
- Bart Redder
In een 3-luik beschrijft columnist Bart Redder de verschillende groeiprocessen in zakelijk, persoonlijk en gemeenschappelijk opzicht en hoe die onderling verbonden zijn. In de 2e aflevering de persoonlijke groei.
Waarom wonen de gelukkigste mensen op aarde in Finland? Wonen ze op een mooi stuk op aarde of hebben ze zelf het heft in handen genomen en eigenhandig een gelukkige balans gecreëerd met inkomen, sociale steun, gezondheid, vrijheid, vrijgevigheid en zonder corruptie; de ingrediënten waarop wordt getoetst? Misschien werden gelukkige omstandigheden ze wel toegeworpen? Er was geen index bekend van mensen in Noord-Korea. Zouden mensen daar gelukkig kunnen zijn omdat ze afgesloten zijn van de wereld en niet beter weten?
Merijn Ruis geeft les in geluk op basisscholen en inspireert scholen op de hele wereld om ook zijn cursus te geven. Waarna kinderen aan het eind van de les beseffen dat ze veel gelukkiger zijn dan ze vooraf dachten. Betekent dit dat je met context en opleiding mensen gelukkiger kan maken?
We streven allemaal naar geluk. Maar kunnen het niet makkelijk vinden. Wat zijn de ingrediënten van geluk? Zijn het de componenten waarop getoetst wordt in het world happiness onderzoek? Of is er meer te benoemen dat er toe doet om je gelukkig te maken? Heb je een overtuiging of persoonlijke missie waar je al dan niet op koers ligt? Of wil je meer balans in je leven? En zo ja, een balans waarin? De werk - privé balans ligt volgens het jaarlijks human capital onderzoek al een tijd dichter bij elkaar dan voorheen, waardoor mensen voor meer willen werken dan alleen geld.
Sommigen vinden geluk in een huisje op het platteland en anderen in het neerzetten van een eigen onderneming of een gezonde levensstijl.
En dit kan ook veranderen in de loop van de tijd. Iets waar je vroeger gelukkig van werd, hoeft 10 jaar later niet per sé het recept voor geluk te zijn. Geluk lijkt daarmee persoonlijk en afhankelijk van het perspectief.
Geluk is persoonlijk en hangt af van perceptie. Een perceptie die kan wisselen over tijd, afhankelijk van de keuzes die je maakt en ervaringen die je opdoet
Gezamenlijk doel
Voor sommige mensen is het levensdoel kraakhelder. Een kind dat op 7-jarige leeftijd besluit politieagent te worden, dit ook wordt, een gelukkig leven leidt en nooit bij de vraag heeft stilgestaan hoe hij gelukkig kan worden heeft in zijn ogen mogelijk zijn levensdoel bereikt. Voor veel mensen is het echter minder concreet. Ze bewegen binnen verschillende sociale kringen op zoek naar waardering en zelfontplooiing maar kunnen hun vinger er niet achter krijgen welke finishlijn ze concreet gehaald willen hebben in hun leven. Of hoe ze de grofweg 80 jaar willen hebben ingezet om naar tevredenheid afscheid te kunnen nemen. Het gevoel van zweven geeft veel mensen onrust waardoor op latere leeftijd een ‘rush’ ontstaat om alsnog een bucketlist af te vinken met de dingen die ze altijd al hadden willen doen.
Het dagelijks leven werkt vaak verslavend. Een veilig ritme, een comfortzone, die er vaak toe leidt dat dagelijkse beslommeringen voorkomen dat men de tijd neemt om het concreet te maken. Om de keuzes te maken die nodig zijn om je geluk te vinden. Beslommeringen die soms zo verslavend zijn met een burn-out of psychologische klachten tot gevolg.
Een persoonlijke missie hoeft niet concreet te zijn. Genieten van het leven kan ook een missie zijn. Sommigen hebben geen behoefte om actief te zoeken naar datgene wat er voor hem of haar toe doet. Of het nu een doelstelling of een manier van leven is dat je als missie stelt, het kan je richting, houvast en rust geven.
Identiteit
Wie ben je? Wat vind je leuk? Wat zijn je passies en idolen? Waar sta je voor? Wat zijn je overtuigingen? Wat vind je eerlijk, gelijk of rechtmatig? Wat zijn de kernwaarden die er voor jou toe doen? Het zijn voorbeeldvragen die je identiteit beschrijven in de breedste zin van het woord. Hoe goed ken je jezelf? Veel mensen beantwoorden de vraag: wie ben je door te beginnen over hun beroep. Maar een mens staat voor veel meer dan alleen zijn beroep.
Ben je extrovert en graag in gesprek met mensen of voel je je meer op je gemak in 1 op 1 gesprekken? Ben je heel impulsief of doe je dingen liever systematisch en doordacht? Een persoonlijkheidstest kan je meer duiding geven bij bepaalde eigenschappen die je hebt om jezelf beter te leren kennen. Er zijn vele persoonlijkheidstesten, maar of je nu een DISC profiel toegewezen krijgt, een MBTI type of een kleur, de uitslagen zullen nooit je volledige persoonlijkheid omschrijven. Ze kunnen echter wel inzichtelijk maken waarom je in bepaalde situaties of bij bepaalde personen bijvoorbeeld heftiger reageert dan bij andere.
Een persoonlijkheid is niet alleen in praktische woorden te beschrijven maar ook afhankelijk van gevoel. Wat zijn bijvoorbeeld dingen waar je gepassioneerd over bent? Waar je heel blij van wordt? Die je veel energie geven? En van welke dingen krijg je het gevoel dat alle energie uit je lijf gezogen wordt? Welke hobby's heb je? Heb je idolen? Het draagt allemaal bij tot identiteit.
Welke normen en waarden hanteer je? In welke cultuur ben je opgegroeid? Heb je een geloofsovertuiging die bepaalde regels voorschrijft waar je je aan houdt? De spelregels die je hanteert in het leven zijn ook persoonlijk. Is een leugentje om bestwil acceptabel? Of zet je het groepsbelang boven alles?
Zelfkennis helpt bij het achterhalen van je identiteit. En kan je helpen om te identificeren waar je voor staat of waar je voor wilt staan. Het beïnvloed de keuzes die je maakt, en maakt je inzichtelijk waarom je keuzes maakt. Om gelukkig te worden moet je immers weten waar je gelukkig van wordt.
Waarheid
Hou je van feedback geven of ontvangen? Sta je open voor de dialoog als iemand zegt dat je iets slecht hebt gedaan? Durf je je kwetsbaar op te stellen en een spiegel voor te houden om te ontdekken wie je werkelijk bent? Iedereen heeft het recht op een mening. Daar hoef je het nog niet over eens te zijn maar het kan wel pijnlijk zijn om een mening te horen. Met genoeg feedback en voorbeelden, kan je wel toetsen of het beeld dat je over jezelf hebt, ook overeenkomt met het beeld dat anderen over je hebben, en kan je ervoor kiezen of je iets wilt veranderen aan je gedrag om daarmee meer impact en controle te kunnen krijgen over situaties.
Zelfreflectie helpt jezelf beter in kaart te brengen hoe je je in bepaalde situaties reageert. Zo leer je jezelf beter kennen en kan je ervoor kiezen om ander gedrag te vertonen in soortgelijke situaties in de toekomst. Een soortgelijke methode is in het bedrijfsleven ook erg populair geworden om de samenwerking binnen teams te verbeteren door het houden van zogenoemde Retrospectives.
Een methode om te zien hoe je naar het leven hebt gekeken en waar je nu staat is om de grootste gebeurtenissen in je leven op een rij te zetten. Waar heb je de eerste jaren van je leven doorgebracht? Wat voelde je toen? Wat was je speelveld en volgens welke regels leefde je? Wat waren je ervaringen en overtuigingen op dat moment? En welke grote keuzes en gebeurtenissen zijn er geweest die dit veranderden? Terugkijken (een trip down memory lane) maakt je inzichtelijk welke grote stappen je in je leven hebt meegemaakt. En maakt duidelijk hoe de keuzes en gebeurtenissen invloed hebben gemaakt op je toekomst. Heb je er voor gekozen om die ene studie af te maken of juist niet? Ben je verhuisd? Of gescheiden? Waren er keuzes en momenten die juist deuren openden of juist sloten?
Hieronder staat een voorbeeld zoals ik het persoonlijk heb uitgewerkt onder de noemer: Een voorspellende analyse van een Taoïstische levensstijl. Een titel die tot stand is gekomen omdat ik veel affiniteit heb met analytics en geloof dat het leven constant in verandering is. Door het te visualiseren maak je voor jezelf duidelijk dat niet iedere gebeurtenis en periode in je leven evenveel impact maakt op je perspectief. Het kunnen 3 levensfases zijn of 25. Het overzicht maakt niet concreet waar je over 5 jaar staat, maar kan aantonen of je iets wilt veranderen aan de verwachte toekomst en laat je zien hoe het perspectief dat je vandaag de dag hebt tot stand is gekomen.
Vrijheid
Welke speelruimte heb je om te doen waar je gelukkig van wordt? Heb je de kracht, kennis, geld, gezondheid en tijd om je geluk te creëren? Als je weet wie je bent (identiteit) en waar je staat (waarheid), kan je de vrijheid creëren om er iets aan te doen.
Waar sta je vandaag de dag? Waar besteed je nu de dagen van de week en de uren per dag aan? Strookt dat met hetgeen waar je je tijd aan zou willen besteden? Ben je gezond en fit genoeg om te doen wat je graag zou willen? Heb je alle kennis en kunde in huis om te doen wat je wilt? Wat is er voor nodig om te doen of te bereiken waar je over droomt? In hoeverre ben je financieel afhankelijk? Heb je genoeg om te doen wat je zou willen doen? Of zou je ook met minder genoegen nemen? Waar ben je goed in?
Als je weet waar je staat en waar je naar toe wilt kan je de balans opmaken. Heb je bijvoorbeeld een studie (kennis) nodig of moet je een ambacht leren (kunde) om je droombaan uit te kunnen voeren? Besteed je je tijd goed? Wil je je tijd anders indelen om meer tijd vrij te maken voor je passies of juist voor kennis en kunde? Nu je weet waar de verschillen zitten kan je de balans opmaken.
Verantwoordelijkheid
Geen keuze is ook een keuze. Als je weet aan welke knoppen je kan draaien om gelukkiger te worden kan je de verantwoordelijkheid nemen. Dat kan beangstigend zijn. Maar jij bent zelf verantwoordelijk voor je eigen geluk.
Ga je tijd en geld investeren in een studie? En neem je op de koop toe dat er minder tijd overblijft voor vrienden en andere leuke dingen in deze periode? Wil je van baan veranderen omdat je je realiseert dat de huidige baan niet bij je past? Of wil je een training presentatietechnieken volgen om de kunde te verwerven om eindelijk op het podium te staan? Wil je tijd maken voor die passie in muziek? Of sparen voor de wereldreis die je altijd al had willen doen?
Geluk is persoonlijk en zelfs de kleinste keuzes kunnen je gelukkig maken, maar het vraagt lef om de spiraal te doorbreken. Maak je acties concreet en stel jezelf een deadline. Wat ga je veranderen op het gebied van tijd, geld, gezondheid, kennis en kunde? Hoe ga je je kansen pakken of creëren om je geluk te verwezenlijken?
Verbonden groei
Het pad naar geluk, ontwikkeling en groei is moeilijk te vinden. De balans vinden wordt vaak aangeprezen maar de balans waarin? Om deze inzichtelijk te maken moet je zelf aan de slag. Niemand kan je vertellen waar jij gelukkig van wordt.
Er zijn een vijftal assen genoemd die onderling samenhang vertonen. Een te sterke focus op één van deze vijf brengt je uit balans. Een gezonde aandacht voor alle vijf geeft een goede balans voor persoonlijke groei. Beantwoord onderstaande vragen voor jezelf en kom zo een stap dichter bij je persoonlijke groei.
- Wat is je doel in de grofweg 80 levensjaren die je hebt? Wat wil je bereiken of gedaan hebben?
- Wie ben jij? Met welke regels en motivaties maak je deel uit van het leven?
- Heb je de kracht en middelen om je doel te bereiken?
- Heb je in de gaten wat voor invloed je hebt op je omgeving? Ken je je sterke en zwakke punten die van invloed zijn op je geluk?
- Weet je wat je moet doen om het verschil te maken? En doe je dat ook?
Deel 1 staat hier
-
Bart Redder
- Werkt bij: DPG Media
- Functie: Platform Manager
- Website:https://www.linkedin.com/in/bartredder/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing