[column] Groene hel vs. gezellige boekwinkel

[column] Groene hel vs. gezellige boekwinkel
  • B2b
  • 28 jun 2023 @ 10:34
  • Link
  • Peter de Boer
    Peter de Boer

    Branding expert
    Irresistible branding
  • Geen tag

Columnist Peter de Boer vraagt zich af of we moeten afschalen wat betreft marketing. Want tijdens een bezoek aan een ‘oerwoud van koopwaar’ begint het hem te duizelen. Eert het kleine, is zijn motto.

Enige tijd geleden was ik in een enorm groot tuincentrum om een cadeau voor vrienden uit te zoeken. Die aankoop kostte mij welgeteld drie kwartier, terwijl ik had gehoopt op 10 minuten. Drie kwartier lang werd ik overvallen door paniek. Gebrekkig daglicht, onnavolgbare bewegwijzering en een overweldigend aanbod zorgden voor totale kortsluiting in mijn brein. Ik was in een soort commerciële groene hel beland.

Eindeloos slingerde de route naar de uitgang zich door een oerwoud van koopwaar. Ik raakte elk gevoel voor tijd en plaats kwijt.

Zoals dat ook gebeurt bij de meubelgigant uit Zweden. Je weet niet meer of het buiten sneeuwt of tropisch warm is, je verliest elk gevoel van tijd en ruimte en uiteindelijk ook je moreel kompas. Want uiteindelijk bezwijk je toch voor een impulsaankoop. De kans is groot dat het een product is waar je spijt van krijgt.

En toch zijn dit commerciële concepten met heel veel fans. De volle parkeerplaats bij de tuinwinkel is het bewijs. Tergend langzaam reden we met ons karretje richting de uitgang. Ik beloofde mijn partner plechtig nooit meer terug te keren naar deze plek. 'Doe niet zo moeilijk’, was haar antwoord.  En ze voegde daar met een sarcastisch lachje aan toe dat ‘zo'n concept het gevolg is van marketing.’

Ze heeft gelijk en toch zit het me niet lekker. Ik kom echt graag in winkels: voeding, wijn, meubels, design, boekhandels, tweedehands zaken, muziekwinkels, ga zo maar door. De rode draad voor mijn sympathie en kooplust is de authenticiteit van de neringdoenden. Ik meen een passie te proeven bij de kleine zelfstandige winkels. Niet alleen voor hun assortiment, maar ook voor hun pand, inrichting en de klanten die er komen. Ze verkopen niet alleen met passie, maar ook met kennis van zaken.  Enfin, jullie raden het al, zoiets als de 9 straatjes dus, of in de binnenstad van mijn geliefde Leiden.

Kleinschaligheid is het geheim van de aantrekkingskracht van mijn favoriete winkels. Zou het dan toch zo zijn dat je ook zonder marketing kunt overleven?

En is het dus misschien een goed idee als we wat gaan afschalen? Om te toetsen dat het klopt dat vooruitgang vaak achteruitgang is? Omdat mondiaal winkelen een stuk minder aantrekkelijk is dan lokaal? En omdat ons brein houdt van overzichtelijkheid? Ik maak vast een begin, en zoek bij Kinderboekenhandel Silvester aan Rapenburg 17 in Leiden vast een boek uit voor Arthur: onze kleinzoon. Daar zou ik dus graag wat marketing voor doen, maar dat hebben ze denk ik helemaal niet nodig:-). Wel een beetje PR, bij deze dan.

Peter de Boer is freelance allround branding specialist/creative director, medeoprichter van biermerk WIllsArk en adviseur bij contentmarketing- en PR-bureau Mediatic. Na een studie kunstgeschiedenis koos hij voor een carrière in marketing en vormgeving en schopte hij het tot boardmember bij Saatchi & Saatchi. Hij was co-founder van Onna-Onna, visiting faculty bij THNK.  Hij is zowel gefascineerd door merken die trouwe fans weten te creëren als het ongekende realisme van de Vlaamse primitieven. Peter schreef deze column op persoonlijke titel.

 

Peter de Boer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken