[column] Succesvolle marketing: altijd een marathon
- B2b
- 23 mei 2024 @ 11:20
- Link
-
Peter de Boer
Branding expert
Irresistible branding - Geen tag
- 23 mei 2024 @ 11:20
- Peter de Boer
De laatste jaren heb ik heel wat start- maar vooral scale ups mogen begeleiden op het vlak van marketing en branding. De kennislacunes omtrent marketing zijn reden voor deze column en specifiek dus gericht op B2B in het technische domein.
Wat is marketing, wat heb je eraan en wat doe je met branding zijn wederkerende vragen.
Verleiden
Marketing is de kunst van het verleiden. Punt. Maakt niet uit of het een land, auto, tandpasta, techniek, hypotheek, chemische component of tractor betreft. Marketing wil ‘verkopen’ door te verleiden. Niet door lukraak het product aan te bieden en aan te bevelen. Maar doelgericht op specifieke personen binnen specifieke posities van bedrijven waar jij aan wilt verkopen. Marketing is dus specifiek verleiden aan specifieke personen.
Inzichten
Ken die personen, is telkens een issue. En als je ze al kent praat dan niet over je product, maar over waar ze wakker van liggen. Waar zijn de aanknopingspunten waarbij jij uitkomst kan bieden? Dat heet ‘inzichten’ verzamelen. Zonder inzichten geen uitzicht op succes. Leer die inzichten uit je hoofd! Ze maken het verschil tussen of niks tot weinig verkopen of lekker goed draaien.
Korting
Begin niet meteen met prijskortingen. Prijskortingen zijn verdacht. Kennelijk had je al te veel marge en kan je best met minder. Deze valkuil is zo funest, want waarschijnlijk schep je een precedent en voor je het weet zit je op kostprijs plus niveau met marges zo dun als vloeipapier. Biedt als promotie liever iets immaterieels aan wat ook waarde heeft zoals een privilege van het een of ander. Of ga gewoon lekker sporten met ze of naar een musical, drink een kop koffie.
Merk
De verpakking van de marketing is het merk. Het merk vertegenwoordigt de emotionele connectie die zorgdraagt voor het aangaan en bestendigen van relaties met je doelgroepen. Je kunt ook kiezen om dat merk te degraderen tot een naam en een logo. Dan heeft het maximaal de functie van garantie. Het product of de dienst is goed, maak je geen zorgen. Zo je merk behandelen is schraal en heeft weinig financieel voordeel.
Lading
Sterke merken met een hoge emotionele lading kunnen keuzes afdwingen, niet met dwang maar op basis van vrijwilligheid. Dit heet ook wel ‘delighted users’. Je bent als klant dan gewoonweg blij en voelt je goed bij dat merk. Zo goed dat je het anderen graag vertelt, voilà, de eredivisie van branding. Als je dat bereikt is je merk waarschijnlijk een veelvoud waard (geld) dan je bedrijf/techniek. Hartstikke interessant dus en anders dan jouw techniek geen rocket science om dat te bereiken.
Contact
Je kan in die eredivisie komen als je 2 dingen gewoon keigoed en consequent doet. Als je daar of geen zin in hebt of niet kan maar het wel wilt,… schakel hulp van buitenaf in. Cruciaal in elk geval is periodieke communicatie en contact. De communicatie qua inhoud gaat grofweg over wat je je klanten belooft en bewijst. En contact, uiteraard over het zakelijke deel, maar iemand is ook wel eens jarig en heeft hobby’s, klets daarover! Doe een beroep op je sociale intelligentie.
Marathon
Marketing en branding zijn langeafstand disciplines. Dus realiseer je dat gewoon. Het is niet even een vinkje zetten, een sprintje rennen en dan achterover leunen. Gewoon werken, buffelen, vallen en weer opstaan. Waar een wil is, is een weg en de beloning van beiden, marketing en branding, zijn maar al te vaak rijk en overvloedig.
Succes!
Peter de Boer is freelance allround branding specialist/creative director adviseur bij contentmarketing- en PR-bureau Mediatic en adviseur bij superuse. Hij is zowel gefascineerd door merken die trouwe fans weten te creëren als het ongekende realisme van de Vlaamse primitieven. Peter schreef deze column op persoonlijke titel.
Foto: Quino Al
-
Peter de Boer
- Werkt bij: Irresistible branding
- Functie: Branding expert
- Website:https://nl.linkedin.com/in/drpeterdeboer
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 6, 202514-02-2025
- 3MO breidt mediaconsultancy uit met... 12-02-2025
- CMcom introduceert Halo de volgende... 07-02-2025
- De marketingtransfers van week 5, 202507-02-2025
- Eerste keynotespreker Nima Marketing... 06-02-2025
- PIM Trendrapport 2025: Hoe merken... 31-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day