Voetbalvrouwen spelen met nieuwe leeuwin op de borst

Voetbalvrouwen spelen met nieuwe leeuwin op de borst
  • Bureaus
  • 18 jul 2017 @ 10:33
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • VoetbalMerkenBrandingCreatie

De Nederlandse voetbalvrouwen trekken miljoenen kijkers op het EK Voetbal. Bij zo'n groot toernooi hoort natuurlijk ook een modern tenue. Nike en W+K Amsterdam namen het klassieke logo van de brullende leeuw na 46 jaar eindelijk eens onder handen en maakten er een stijlvolle leeuwin van. Een bijzondere design- en marketingcase.

De nieuwe 'crest' verbeeldt volgens Wieden+Kennedy niet alleen de waarden en trots van het team, maar creëert ook een symbool waar alle vrouwelijke spelers in Nederland zich door voelen verbonden.  

De leeuwin is ontworpen in nauwe samenwerking tussen KNVB, Nike en W+K. De vrouwelijke aanpassing moet eer betonen aan het team en een nieuwe generatie van speelsters inspireren 'to wear what you are'. 

Lancering in Nike Store

Het nieuwe shirt werd op 5 juli onthuld in de Nike Store aan de Kalverstraat, in aanwezigheid van het Nederlands vrouwenelftal. Na de onthulling bezocht het team een speciaal evenement op de Dam, een meet & greet met ruim 200 jong fans die op de foto konden met de voetbalsters voor een billboard met de nieuwe campagne-boodschap.

Hannah Smit, art director van W+K Amsterdam: 'This is an idea that is so much bigger than just a campaign or logo update. It’s an idea that will endure and a strong statement that will help to continue to accelerate the growing momentum around women’s football. It’s a message that gives female players something of their own to rally behind and to help drive sports participation amongst women in The Netherlands and beyond.'

'They Call Uw Leeuwinnen'

De speelsters droegen het nieuwe shirt tijdens de openingswedstrijd van het EK in Nederland, waar ons gastland een mooie overwinning boekte op Noorwegen. Een social media-campagne ondersteunde de activatie, evenals de online film ‘They Call Us Leeuwinnen’ (zie onderaan dit bericht) die de rationale achter het nieuwe beeldmerk uitlegt.

Het nieuwe shirt is in een gelimiteerde oplage te koop in de Nike Store aan de Kalverstraat. Volgend jaar komt het shirt in een grotere oplage op de markt. 

Credits

Klant: Nike

Bureau: Wieden+Kennedy Amsterdam

Executive Creative Director: Eric Quennoy, Mark Bernath

Creative Director: Craig Williams, Evgeny Primachenko, Al Merry

Art Director: Hannah Smit

Copywriter: Christopher Cryer

Head of Broadcast Production: Joe Togneri

Broadcast Producer: Javier Perroud

Planning Director: Stephane Missier

Junior Planner: Anna Leonte

Communications Planner: Jocelyn Reist

Group Account Director: Kathryn Addo

Account Director: Amber Martin

Account Manager: Molly Rugg

Studio Director: Lizzie Murray

Studio Designer: Steele Bonus, Malia Killings

Project Manager: Loes Poot

Business Affairs: Michael Graves, Belen Jerez (Freelance)

Productiebedrijf: New Amsterdam 

Director: John Filipe

Director of Photography: Noel Schoolderman

Producer: Laura Hannewijk

Executive Producer: Jelani Isaacs

Editing: WK

Editor: Hiro Ikematsu

Audio postproductie: Grand Central

Sound Designer/Mixer: Raja Sehgal

Muziek: Michael Kneebone



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken