Campagnespot SP valt met satire Europese PvdA aan

Campagnespot SP valt met satire Europese PvdA aan
  • Bureaus
  • 13 mei 2019 @ 10:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CampagnesInspiratiePolitiek

In sommige kringen wordt de Europese gedachte enkel bewierookt en geldt satire of kritiek al snel als 'foob' in het een of het ander. Dat is 'not done'. EU-critici binnen de Socialistische Partij (SP) denken daar anders over, gezien hun nieuwste 'Brusselmans'-film. Na kritiek kwam er wel een nieuwe versie.

In aanloop naar de Europese Verkiezingen, in Nederland op 23 mei 2019, pakt de SP rivaal PvdA aan. In een bebaarde figuur Hans Brusselmans, die mindere kanten toont van de EU, valt Eurofiel en PvdA-lijsttrekker Frans Timmermans te herkennen. De film duurt bijna drie minuten en is intussen flink viraal gegaan. Toch hoeft de kijker geen 'Timmerfrans' in Brusselmans te zien, reageert SP-lijsttrekker Arnout Hoekstra in de NRC: 'Hij schijnt op hem te lijken. Maar in de spot richten we ons op de hele Europese elite.'

De film wordt gezien als een nieuwe hardere lijn door de SP, die zichzelf uitgesprokener op links wil positioneren.

Sportieve reactie Asscher
PvdA-leider Lodewijk Asscher reageerde intussen via Twitter op het spotje. 'Wij voeren een positieve campagne voor een sociaal, eerlijk en duurzaam Europa. Deze actie staat jou minder dan die Ferrari', doelend op de auto waarmee SP-er Lilian Marijnissen tijdens de jongst leden Statenverkiezingen rondreed. 'Verdeeldheid op links is feest voor rechts.' Met andere woorden: kritiek verboden?

SP-voorman Hoekstra countert in de NRC: 'Als ik de PvdA was, zou ik me zorgen maken als ik Frans Timmermans in dit spotje herken. Ze kunnen zich beter geen zorgen maken over ons, maar over de eigen lijsttrekker.' Op het eigen YouTube-kanaal van de SP wordt aanbevolen het filmpje gratis verder te laten reizen: 'Hans heeft een droom. Benieuwd? Kijk mee naar hoe hij denkt over Europa en over jouw mening. En deel het filmpje! #BrusselNietDeBaas🍅 #EP2019 #HansBrusselmans'. Of bekijk de satire hieronder (versie 1 is ingetrokken, red.).

[UPDATE]
De spot doet intussen flink wat stof opwaaien. Pro-Europa partijen vinden hem uiteraard niks en voelen zich bespot, Euro-kritische zijn zeer enthousiast. Uit een peiling van Maurice de Hond komt naar voren dat SP’ers zich vooral neutraal voelen over de satire (41 procent), 25 procent is positief, 20 procent negatief. Cartoonist Ruben Oppenheimer eiste vrijdag 10 mei 2019 dat de SP het veelbesproken campagnefilmpje met het karakter 'Hans Brusselmans' direct offline haalde. Dit omdat er een getekende trekpop van Mark Rutte in de film zou figureren van zijn hand. Oppenheimer bevestigde de berichtgeving in Limburgse media daarover aan persbureau ANP. De SP verwijderde de commercial vervolgens direct van het eigen YouTube-kanaal en daarmee ook (afgelopen weekend) van MarketingTribune. Intussen is er een nieuwe versie van de film opgedoken, waarin de trekpop nu D66-leider Rob Jetten geworden is. Hieronder is nu de aangepaste Timmerfrans-film te zien. De Socialistische Partij schrijft hierover zelf op haar YouTube-kanaal:

'Een bericht van Hans Brusselmans: "Sorry, Rob Jetten. Ik heb je eerder over het hoofd gezien. Nu jij de Europese superstaat in de grondwet wilt vastleggen en net als ik maling hebt aan de boerenpummels, verdien jij een plek in mijn campagnespot. Groet, Hans Brusselmans" PS Sorry Ruben voor het foutje.'

(PvWK)

Foto boven: still uit de ‘Hans Brusselmans’-spot van de SP. Hieronder de aangepaste commercial (versie 13/5/'19).



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken