Nieuwe bvA: de A van Aanjagers en Ambitie

  • Bureaus
  • 15 mei 2019 @ 21:38
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Strategie

De 100-jarige bvA heeft haar A in de nieuwe positionering leidend gemaakt. Ambitieus, aanjager, activeren. Volgens voorzitter Frenkel Denie van de bvA maakt de bond van adverteerders zich op voor een jaar lang discussies, werkgroepen en cmo-inspiratiesessies met maar 1 doel: wat kunnen merken bijdragen aan de maatschappij?

De nieuwe bvA is een netwerk van merkleiders. Meer dan ooit is volgens de bond behoefte aan leiderschap, zo klonk het woensdag 15 mei op de 100ste ledenvergadering van de bond. BvA is in 1919 opgericht uit onvrede over gebrek aan transparantie bij dagbladreclame. Honderd jaar later is het medialandschap ingrijpend veranderd, maar de behoefte aan transparantie en een eerlijk en gezond speelveld is juist nu volgens de bond uiterst urgent. bvA zet zich dan ook voortdurend in om dat voor haar leden te bereiken. Denie: ‘Deze nieuwe positionering onderstreept op een overtuigende manier waar we als adverteerders voor staan. Als ambitieuze aanjagers van merken en markten zetten we ons in voor kwaliteit en effectiviteit van het Nederlandse communicatielandschap. Dat doen we met en namens onze leden, maar ook trekken we gezamenlijk op met andere partijen in de industrie.’

Nog relevant?

Volgens de bond is de hamvraag: is de bvA nog relevant, is dit niet juist een uitgelezen moment om de bond op te heffen? Volgens Denie, maar ook volgens directeur Henriette van Swinderen van de bvA, is en blijft er behoefte aan een krachtige partij die de adverteerders kan inspireren en verbinden. Om samen de vraag te beantwoorden wat merken aan de maatschappij kunnen bijdragen. Denie: ‘De huidige CMO-agenda is complex. Nieuwe technologieën en marktpartijen bieden veel mogelijkheden, maar de keuzes worden ingewikkelder. Bovendien is voor velen van ons de druk groot om korte termijn groei te realiseren. Als merkleiders zetten we ons meer dan ooit in om CMO’s en hun teams te ondersteunen bij het bouwen van hun merken. Behalve door belangenbehartiging, doen we dat door meer netwerkactiviteiten te bieden waar leden kennis uitwisselen en het onderlinge contact verstevigen.’

Groei en inspiratie

BvA organiseerde onlangs samen met McKinsey een CMO event over ‘Data Driven Commerce’. In samenwerking met IAB Nederland en DLA Piper werd de werkgroep Privacy opgezet om in Den Haag te pleiten voor duidelijkheid en uitvoerbaarheid van de privacy wetgeving. Ook komt BVA in actie voor ‘freedom of commercial speech’ op de publieke omroep en tegen de mogelijke afschaffing van de STER. Een tweedaagse sessie over Agile Working is in voorbereiding.

De honderdjarige bvA zet met haar nieuwe positionering in op groei en gaat het komende jubileumjaar vieren met diverse, nader aan te kondigen bijeenkomsten van en voor haar netwerk van merkleiders. Denie: ‘Je kunt de 100 ook omdraaien en dan staat er 001, een nieuwe start, het moment voor herbouwen.’ De nieuwe positionering is uitgewerkt in een manifest, een nieuwe huisstijl en vernieuwde website. Het bvA manifest en de huisstijl zijn de creatie van Indie. Het hierop gebaseerde website ontwerp komt van Dept en de technische realisatie van CCI groep.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken