Multimediacampagne vraagt aandacht voor PTO
- Bureaus
- 19 okt 2021 @ 08:54
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 19 okt 2021 @ 08:54
- Sjaak Hoogkamer
PTO staat voor Primaire Tumor Onbekend (PTO), een vorm van kanker die in Nederland jaarlijks 1.500 slachtoffers maakt. Op 18 oktober is een multimediacampagne gelanceerd, gemaakt door Being There, om PTO de bekendheid te geven die de ziekte nodig heeft.
Momenteel maakt PTO slachtoffer na slachtoffer zonder ontdekt te worden. De campagne gebruikt daarom het fenomeen cold case als insteek, met PTO als onbekende dader. Doel is bewustwording, zodat de diagnose eerder wordt gesteld en nieuwe behandelmethoden kunnen worden ontwikkeld. Hiermee zijn de eerste stappen voor het oplossen van deze medische cold case gezet, ook al is de dader vooralsnog niet opgespoord.
Diagnose PTO
PTO staat samen met alvleesklierkanker op de vierde plaats van meest voorkomende uitgezaaide kankersoorten en is een van de dodelijkste vormen van kanker in ons land. Omdat behandelingen zijn afgestemd op tumortype zijn de opties zonder vindbare tumor beperkt. Zorgverzekeraars vergoeden sinds kort een uitgebreid DNA-onderzoek bij PTO. Met zogenaamde whole genome sequencing wordt het opsporen van de oorsprong van de kanker verbeterd, wat de kans op een doelgerichte behandeling vergroot.
Sneller duidelijkheid
Warnyta Minnaard, medeoprichter van Missie Tumor Onbekend, maakte PTO van dichtbij mee: 'Mijn verloofde Hederik was 32 jaar toen hij vage klachten kreeg. Geen enkele van de onderzoeken, tests en scans leidden tot een diagnose. Totdat in een biopt van zijn ruggenmergzenuw kankercellen werden ontdekt. Het ging om een uitzaaiing, de oorspronkelijke tumor was onvindbaar. In de hoop de uitzaaiingen aan te pakken om zo tijd te creëren voor nog meer diagnostiek, kreeg hij een zware chemokuur. Hij overleed een dag later, zo plotseling dat hij van niemand afscheid heeft kunnen nemen.
Yes van de Wouw is als internist-oncoloog gespecialiseerd in PTO: 'Hoe meer bekendheid de ziekte krijgt, juist ook bij huisartsen en specialisten buiten de oncologie, hoe beter. Als er bij de eerste behandelaars eerder een belletje gaat rinkelen kan er voor deze patiënten een stuk sneller duidelijkheid en passende zorg komen.'
Missie Tumor Onbekend is een samenwerkingsverband van twee stichtingen en zet zich in voor een beter en sneller diagnostisch-, behandelings- en zorgtraject van PTO.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- Nieuwe NIX18-campagne richt zich op ouders
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers