Esprix: 'Verschil van inzicht is onze grootste kracht'

Esprix: 'Verschil van inzicht is onze grootste kracht'
  • Bureaus
  • 13 jan 2022 @ 11:28
  • 25727 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Esprix 2022 is van start. Inzenden kan nog tot 15 februari. Voorafgaand aan de jurering alvast enkele interviews met de juryvoorzitters van de verschillende categorieën. Bestuursvoorzitter Jacqueline Smit in gesprek met juryvoorzitter Edward van de Ridder.

Vorig jaar was jouw eerste jaar als juryvoorzitter: wat neem je daaruit mee naar dit jaar?

Van de Ridder: ‘Ik ben me nog meer bewust geworden dat de diversiteit van inzichten onze grootste kracht is. Dat begint al met dat het bij de Esprix gaat over creativiteit én resultaat. Maar het is bovendien belangrijk dat we elke case vanuit zoveel mogelijk perspectieven bekijken. Bij ons is dan ook niet het individuele cijfer van ieder jurylid bepalend, maar de discussie op de jurydag. Om zoveel mogelijk verschillende perspectieven te krijgen, hebben we nu meer dan ooit gezocht naar diversiteit, niet alleen qua representatie van gender en kleur, maar ook qua expertise. In de verschillende jury’s zitten dan ook ervaren mensen uit heel veel vakgebieden, van marketingdirecteuren tot business consultants, van ondernemers tot reclamecreatieven, van mediastrategen tot social media experts. Die breedte, ‘verschil van inzicht’ in de meest letterlijke betekenis, dat is nou precies wat de Esprix jury zo leuk maakt.’

Die breedte, ‘verschil van inzicht’ in de meest letterlijke betekenis, dat is nou precies wat de Esprix jury zo leuk maakt

Waarom het onderscheid in de Do Good categorie?`
‘Een aantal jaren geleden hebben we de categorie opgerekt van Not for Profit/Charity naar ‘Do Good’, waarin alle maatschappelijke cases samenkwamen. Dit was omdat steeds meer bedrijven zich ook met ‘goed doen’, met purpose bezig gingen houden. Je ziet de afgelopen tijd echter twee ontwikkelingen: aan de ene kant heeft de purposehype ervoor gezorgd dat heel veel bedrijven insturen, waardoor de mooie ‘not for profit’ cases dreigen onder te sneeuwen. Aan de andere kant merken we – gelukkig – ook dat steeds meer bedrijven vinden dat dit soort cases geen los en daardoor vaak loos purposestatement mag zijn, het moet daadwerkelijk bijdragen aan hun eigenlijke business. Een goed voorbeeld daarvan is de winnende Ikea-case van vorig jaar. Business en ‘do good’ gaan dus steeds vaker hand in hand. Daarom hebben we vanaf dit jaar de nieuwe categorie ‘Business for good’ én een eigen categorie voor Charity & Not for Profit-cases.’

Bureaus zetten steeds vaker naast hun reclamepraktijk ook eigen businesses op, maar ze worden ook door bedrijven ingeschakeld om hele businessconcepten uit te denken

Wat verwacht je van de cases in Business Concepts?
‘Businesscreativiteit in de breedste zin. Even uit mijn eigen ervaring: we zien steeds vaker dat creativiteit door bureaus niet alleen maar wordt ingezet voor campagnes. Bureaus zetten steeds vaker naast hun reclamepraktijk ook eigen businesses op, maar ze worden ook door bedrijven ingeschakeld om hele businessconcepten uit te denken. Daarbij is de campagne vaak maar een klein onderdeel, want ook de hele positionering, merknaam, brand design, website, social presence, alles wordt daarbij meegenomen. En dat heeft ook weer implicaties voor de processen. Zo bekroonden we in 2020 Farm to fork-supermarkt Crisp, maar we merkten dat we dat soort prachtige cases eigenlijk te kort doen door alleen naar de campagne, de technische innovatie of het design te kijken – het gaat om alles bij elkaar. Daarom geven we bij de nieuwe categorie Business Concepts ook expliciet aan dat we niet zoeken naar campagne-ideeën, maar naar innovatieve, creatieve concepten die het hart van de bedrijfsvoering raken. En die creativiteit kan dus nog veel breder zijn dan een nieuw merk neerzetten. Het gaat bijvoorbeeld ook om commerciële ideeën die zorgen voor groei, of andere innovatieve concepten op het gebied van organisatie, werkprocessen en klantervaring.’

 

De deadline om cases in te sturen voor de Esprix met early bird tarief is helaas verstreken. Inzenden voor regular tarief kan tot en met 31 januari 17.00 uur. Daarna kan je insturen met het late tarief tot en met 15 februari.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken