Esprix: 'Cases vanuit een abonnementsmodel zijn voor ons heel interessant'

Esprix: 'Cases vanuit een abonnementsmodel zijn voor ons heel interessant'
  • Bureaus
  • 20 jan 2023 @ 11:12
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Juryvoorzitter Boris Nihom in gesprek met Nathalie Nijhuis-Lam, Philips Global Head of Sponsorship, Supervisory Board Member en Lead Inclusion and Diversity marketing transformation. Nijhuis-Lam is de Esprix juryvoorzitter van de categorie Consumer Services.

Wat was vorig jaar in jouw jury het meest jaloersmakende idee?

‘Er waren een aantal hele mooie creatieve ideeën, maar het idee waar we allemaal erg enthousiast over werden was van Swapfiets: de Blue Tire campagne. Ik zag ook al dat David Snellenberg deze case had aangewezen als een van de beste cases in de afgelopen 10 jaar. De simpelheid van dit concept maakt het zo bijzonder.

De blauwe band van Swapfiets is zo herkenbaar en heeft een enorme associatie met het merk.

Om Swapfiets wereldwijd goed neer te zetten werd een samenwerking gevonden met de wielrenploeg van Jumbo en kon de blauwe band worden ingezet in de Tour de France. In een klap was Swapfiets bekend bij een heel groot publiek. Door deze brand kenmerk zo effectief in te zetten kreeg het applaus binnen de hele jury.’

 
In veel categorieën zien we dat er steeds feller op prijs geconcurreerd wordt; zo ook bij 'consumer services'. Hoe zie jij de rol van creativiteit bij het vermijden van de 'commodity trap' en het kunnen verantwoorden van een meerprijs ten opzichte van keiharde prijsvechters?

‘Ik denk dat vooral in de tijd waar we ons nu in begeven mensen nog alerter zullen zijn op prijs en minder op brand loyalty.

Dat betekent dat marketeers een grote uitdaging hebben om hun prijs af te zetten tegen dat van de concurrenten.

En ook het prijsverschil moet te verantwoorden zijn. Ik vind dat Crisp zich blijvend staande houdt ondanks hun meerprijzen. Maar je ziet ook een andere beweging bij bepaalde merken. Zo is T-Mobile met hun Unlimited een goed voorbeeld hoe je creativiteit goed kan inzetten voor commodity-producten. Of de #misniks van Interpolis. Hier bouw je aan engagement zonder in die commodity trap te stappen.’


Consumer services is traditioneel het domein van de grote dienstverleners: banken, verzekeraars, energiebedrijven etc. Ondertussen zien we een aantal traditionele 'product industrieën' die zich steeds meer gaan gedragen als dienstverleners. Denk aan abonnementsmodellen of modellen waarin bezit verschuift naar gebruik Wat vind jij van deze ontwikkeling?

‘Ik vind dit een hele goed ontwikkeling. Het is met name ook versneld door de lockdown periode. Er is duidelijk een behoefte aanwezig in de maatschappij. Iedereen wil gemak en daar hoort de regelmaat van ontvangen van de service of een product via een abonnement bij.

Abonnementsmodellen zullen zich alleen maar door ontwikkelen omdat mensen minder behoefte hebben aan bezit.

Dus dit model zul je in veel meer industrieën gaan zien. Het is lastig te bepalen waar de grens ligt voor onze categorie ‘Consumer services’ qua inzendingen. Als het initiatief gebaseerd is op de service van een behoefte van de consument dan valt dit eigenlijk al in mijn categorie. Dit verschilt natuurlijk per dienstverlener, maar we zullen alles langs de juiste meetlat leggen.’

 

Je kunt nu jouw jaloersmakend werk tot 13 februari inzenden. Check www.esprix.nl

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken