Campagne Eén tegen eenzaamheid krijgt vervolg

Campagne Eén tegen eenzaamheid krijgt vervolg
  • Bureaus
  • 27 sep 2023 @ 07:29
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport lanceert een vervolg op de campagne Eén tegen Eenzaamheid. De door Open Now ontwikkelde campagne richt zich op iedereen die met eenzaamheid te maken heeft.

Bijna de helft van de volwassen Nederlanders voelt zich weleens eenzaam. Dit is een toename van 10% in tien jaar tijd. Bijna 1 op de 7 mensen voelt zich zelfs erg eenzaam, blijkt uit de Gezondheidsmonitor 2022. Niet alleen ouderen kunnen te maken krijgen met eenzaamheid. Het kan iedereen overkomen, van jong tot oud. Daarom richt de campagne Eén tegen eenzaamheid zich voor het eerst op alle mensen die zich weleens eenzaam voelen. De campagne is op 25 september gestart en moedigt mensen aan om met een klein gebaar of een kleine stap iets aan het gevoel van eenzaamheid te doen. Bij zichzelf of een ander.

Staatssecretaris Maarten van Ooijen: ‘Iedereen wil het gevoel hebben erbij te horen en ertoe te doen. Als je vermoedt dat iemand in je omgeving zich eenzaam voelt, dan kan een klein gebaar veel betekenen. Maar ook als je je zelf weleens eenzaam voelt kan een kleine stap het verschil maken om iets aan dit gevoel te doen. Zoals een oude kennis weer eens opzoeken of meedoen aan een activiteit in je buurt.’

Iedereen kan iets doen
De campagne motiveert mensen om eenzaamheid bespreekbaar te maken en iets te doen om deze gevoelens bij zichzelf of een ander te verminderen. Zo hingen afgelopen maand enkele billboards in het land met de tekst ‘Tring, als je het gevoel van eenzaamheid herkent’. Ook toont de tv-spot dat een klein gebaar, een kleine stap het verschil kan maken als iemand na een verhuizing veel alleen is.

De campagne is ontwikkeld door Open Now. Creatief directeur Lukas van de Ven: ‘Naast de twee scenario’s (splitscreen) hebben we nu ook 2 versies per TVC. Vanuit 2 perspectieven gefilmd. Een vanuit de omstander en een vanuit de eenzame persoon. De kleine stap vanuit beiden, maken het verschil voor de eenzame persoon.’

Liselotte Vink, managing director Open Now: ‘Iets doen voor iemand of zelf een stap zetten is vaak niet gemakkelijk, het onderwerp is omgeven door stigma’s, gevoelens van schaamte en andere psychologische drempels.’

Actieprogramma Eén tegen eenzaamheid
De campagne is onderdeel van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid, een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om eenzaamheid in Nederland te verminderen. Zodat meer mensen meedoen in de samenleving en zij het gevoel hebben dat zij ertoe doen. De campagne loopt van 25 september t/m 27 oktober 2023.

Week tegen Eenzaamheid
Door het hele land is er tijdens de Week tegen Eenzaamheid (28 september tot en met 4 oktober)  extra aandacht voor het thema eenzaamheid en sociaal isolement. Ontmoeting en verbinding staan centraal. Op heel veel plekken zijn er speciale activiteiten waar mensen elkaar ontmoeten en nieuwe contacten kunnen leggen. Het ministerie van VWS organiseert de Week tegen Eenzaamheid in het kader van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid.

Credits:
Opdrachtgever: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport/Pien Breukink & Dennis Cohen
Bureau: Concept & strategie Open Now (onderdeel van DOT, het samenwerkingsverband van D&B, Open Now en TBWA\)
Productiemaatschappij TVC: Hazazah (regie: Jacobine van Hellemond)
Productie Tring film: FJ Films (regie: Fabian Fraikin)
Sound: Public Audio
Postprductie: De Grot
Media: Initiative
PR: HVDM



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken