Campagne Eén tegen eenzaamheid krijgt vervolg
- Bureaus
- 27 sep 2023 @ 07:29
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 27 sep 2023 @ 07:29
- Michiel van Zaane
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport lanceert een vervolg op de campagne Eén tegen Eenzaamheid. De door Open Now ontwikkelde campagne richt zich op iedereen die met eenzaamheid te maken heeft.
Bijna de helft van de volwassen Nederlanders voelt zich weleens eenzaam. Dit is een toename van 10% in tien jaar tijd. Bijna 1 op de 7 mensen voelt zich zelfs erg eenzaam, blijkt uit de Gezondheidsmonitor 2022. Niet alleen ouderen kunnen te maken krijgen met eenzaamheid. Het kan iedereen overkomen, van jong tot oud. Daarom richt de campagne Eén tegen eenzaamheid zich voor het eerst op alle mensen die zich weleens eenzaam voelen. De campagne is op 25 september gestart en moedigt mensen aan om met een klein gebaar of een kleine stap iets aan het gevoel van eenzaamheid te doen. Bij zichzelf of een ander.
Staatssecretaris Maarten van Ooijen: ‘Iedereen wil het gevoel hebben erbij te horen en ertoe te doen. Als je vermoedt dat iemand in je omgeving zich eenzaam voelt, dan kan een klein gebaar veel betekenen. Maar ook als je je zelf weleens eenzaam voelt kan een kleine stap het verschil maken om iets aan dit gevoel te doen. Zoals een oude kennis weer eens opzoeken of meedoen aan een activiteit in je buurt.’
Iedereen kan iets doen
De campagne motiveert mensen om eenzaamheid bespreekbaar te maken en iets te doen om deze gevoelens bij zichzelf of een ander te verminderen. Zo hingen afgelopen maand enkele billboards in het land met de tekst ‘Tring, als je het gevoel van eenzaamheid herkent’. Ook toont de tv-spot dat een klein gebaar, een kleine stap het verschil kan maken als iemand na een verhuizing veel alleen is.
De campagne is ontwikkeld door Open Now. Creatief directeur Lukas van de Ven: ‘Naast de twee scenario’s (splitscreen) hebben we nu ook 2 versies per TVC. Vanuit 2 perspectieven gefilmd. Een vanuit de omstander en een vanuit de eenzame persoon. De kleine stap vanuit beiden, maken het verschil voor de eenzame persoon.’
Liselotte Vink, managing director Open Now: ‘Iets doen voor iemand of zelf een stap zetten is vaak niet gemakkelijk, het onderwerp is omgeven door stigma’s, gevoelens van schaamte en andere psychologische drempels.’
Actieprogramma Eén tegen eenzaamheid
De campagne is onderdeel van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid, een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om eenzaamheid in Nederland te verminderen. Zodat meer mensen meedoen in de samenleving en zij het gevoel hebben dat zij ertoe doen. De campagne loopt van 25 september t/m 27 oktober 2023.
Week tegen Eenzaamheid
Door het hele land is er tijdens de Week tegen Eenzaamheid (28 september tot en met 4 oktober) extra aandacht voor het thema eenzaamheid en sociaal isolement. Ontmoeting en verbinding staan centraal. Op heel veel plekken zijn er speciale activiteiten waar mensen elkaar ontmoeten en nieuwe contacten kunnen leggen. Het ministerie van VWS organiseert de Week tegen Eenzaamheid in het kader van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid.
Credits:
Opdrachtgever: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport/Pien Breukink & Dennis Cohen
Bureau: Concept & strategie Open Now (onderdeel van DOT, het samenwerkingsverband van D&B, Open Now en TBWA\)
Productiemaatschappij TVC: Hazazah (regie: Jacobine van Hellemond)
Productie Tring film: FJ Films (regie: Fabian Fraikin)
Sound: Public Audio
Postprductie: De Grot
Media: Initiative
PR: HVDM
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone verlengt levensduur smartphones met gratis...
- Kruidvat houdt het nuchter met nieuwe gezondheidscampagne
- [column] De toekomst van strategie
- Leer emoties herkennen als waarschuwing tegen fraude
- Jumbo blaast nieuwe ‘Prijzenstorm’-campagne af
- Huisdieren geven levensles in nieuwe Purina-campagne
Laatste Nieuws
- DJI werft vakmensen met... 30-10-2025
- Elanco kiest Initiative voor... 30-10-2025
- 113 Zelfmoordpreventie start... 28-10-2025
- Tatoma start Agency Circle: AI als... 27-10-2025
- Vodafone verlengt levensduur... 24-10-2025
- Huisdieren geven levensles in nieuwe... 23-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

