Omar Kbiri over YouTube: 'Een merk als Vodafone snapt het'

Omar Kbiri over YouTube: 'Een merk als Vodafone snapt het'
  • Content
  • 12 dec 2016 @ 13:22
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Social mediaVloggenVideoDigitaalContent

PewDiePie, voor sommigen wellicht een onbekende naam maar voor wie regelmatig op YouTube te vinden is zal deze vlogger/influencer ongetwijfeld een belletje doen rinkelen. Niet zo vreemd ook, recent berichtte Forbes dat de Zweed met zijn video's het afgelopen jaar vijftien miljoen dollar (!) heeft binnengeharkt. We vroegen naar de mening van Omar Kbiri, co-founder van Maak, een bureau dat storymanagement doet: merken en influencers helpen bij het vertellen van hun verhaal.

Dat video en YouTube de toekomst heeft gonst al enige tijd rond in medialand, maar dat er zulke serieuze bedragen worden verdiend met ogenschijnlijk louter vrolijke filmpjes, is weldegelijk iets om mee rekening te houden. YouTube, in hoeverre is het nu eigenlijk echt serious business? 'Puur op inkomstenbasis zijn er in Nederland een paar kanalen die echt goed boeren.'

Wat maakt PewDiePie nu eigenlijk zo goed?
Puur moneywise denk ik dat zijn succes voornamelijk zit in de kwantiteit van uploads met een daarbij een goed uitgebouwde fundering van bereik. Tien uploads in de afgelopen week, op een subs aantal van vijftig miljoen resulteert in 115 miljoen views per maand op alleen al zijn hoofdkanaal. Dat is met een partij als bijvoorbeeld Makers MCN erachter een fijn aantal dollars, alleen al puur op display add inkomsten per maand. Daarnaast is zijn 'character brand' likeable: blanke man, blond haar, geen onaantrekkelijke kop en jongvolwassen. Dat zorgt ervoor dat merken minder drempels ervaren om een samenwerking met je op te zoeken.

Wie denk jij dat de best verdiendede YouTuber in Nederland is?
Dat zal wel een gamende YouTuber zijn die in staat is met zijn content buiten Nederland te komen.

Waarom zouden merken in zee moeten gaan met YouTubers?
Als je als merk geïnteresseerd bent in het beïnvloeden van popcultuur. Dan ben je bij eigenaren van YouTube-kanalen aan het juiste adres om samen te gaan werken. In welk genre dan ook: muziek, lifestyle, gaming of sport. Als je goed kijkt ontstaan er op dit moment aardig wat vormen van waarde in zo'n samenwerking van een merk met een influencer. Dat varieert van simpel bereik voor awareness, tot direct sales, lead generatie of instore activatie.

Welke NL YouTuber heeft bovenstaande het beste begrepen en waarom?
Ik vind het moeilijk om specifieke namen te noemen, maar puur op inkomstenbasis zijn er een aantal die echt goed boeren. Dat zijn de kanalen met minimaal zes miljoen views per maand en simpel te produceren content.

Welk merk heeft bovenstaande het best begrepen en waarom?
Ik ben onder de indruk van het lef van bijvoorbeeld Vodafone die eigenlijk als een van de weinigen fors durfden in te stappen in YouTube en YouTubers. Ze durven de teugels te laten vieren in deze samenwerkingen en stellen op die manier YouTubers in staat om content te maken die ook voor hen next level is. Daarnaast ervaar ik aardig wat 'one of' samenwerkingen tussen merken en de YouTubers community, wat ook kan werken maar wel veel beperkter is.

Lees ook: Dit zijn de best bekeken YouTube video's van 2016 

 



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken