Print is zóoo van deze tijd!
- Content
- 1 jun 2012 @ 12:30
- Link
-
Suzanne de Bakker
docent Master Corporate Communicatie
Universiteit van Amsterdam
- 1 jun 2012 @ 12:30
- Suzanne de Bakker
Print is het laatste massamedium dat nog niet digitaal is. En dat gaat heel snel veranderen! Nee, dat zeg ik verkeerd: dat is al veranderd. Met Augmented Reality (AR) is het mogelijk om bestaande print publicaties interactief te maken met videos en links naar websites, artikelen te delen op Facebook en Twitter, en direct te kopen.
Claire Boonstra, één van de drie oprichters van Layar, met als missie ‘to connect our digital lives to the physical world’, vertelde tijdens de Nationale Coverdag op 31 mei hoe dit werkt zonder het uiterlijk van het blad te veranderen of iets aan het printproces te hoeven toevoegen.
We weten allemaal dat print een andere context heeft dan digitaal. Print, en dan met name magazines en kranten, lezen we vaak op de bank of in de trein en daar is de PC of laptop vaak niet voorhanden. Of we willen juist dat die er niet zijn, want het is namelijk tijd om te ontspannen. Wat wél (bijna) altijd binnen handbereik is, is de mobiele telefoon. En juist met die smartphone is papier interactief te maken. Claire toonde ons drie Layar Cover Stories, waarbij de papieren magazines digitaal tot leven komen op een smartphone: Linda, Nuon Zomergids en VPRO gids. De drie hoofdredacteuren van deze magazines vertelde in het kort hoe ze hun magazines verrijken met AR en wat de ervaringen tot dusverre zijn.
Linda.
AR is inmiddels volledig geïntegreerd in het proces van het maken van het magazine. Het is dus niet zo dat als het blad af is, dat er dan bedacht wordt waar AR toegepast gaat worden. Juist vanaf de start van een nieuw nummer wordt AR meegenomen in het proces. Een voorbeeld: koop-knoppen op een pagina met verschillende mascara’s. Op elke mascara kun je met je telefoon klikken om die mascara te kopen. Dus, het point-of-inspiration (de verschillende mascara’s) wordt een point-of-purchase (het kopen van de mascara’s). Een ander voorbeeld: bij interviews met acteurs of andere bekende mensen kun je via je telefoon meer informatie over die persoon vinden.
Jildou van der Bijl, de hoofdredactrice van Linda. gaf wel toe dat er nog een aantal issues zijn: hoe communiceer je bijvoorbeeld AR in je blad? Je bent wel af van de qr-codes, maar het is vaak niet duidelijk dat een pagina met AR is verrijkt, want er staat geen AR-symbool op die desbetreffende pagina. Dit hebben ze opgelost door voorin het magazine aan te geven welke pagina’s met AR zijn verrijkt.
Een ander issue dat speelt is dat de achterkant van Layar niet altijd klopt. Dit heeft niets met Layar te maken maar wel met de website waar je iets kunt kopen. Dit is wel eens een probleem als een bepaald produkt in de Linda. niet meer te verkrijgen is via die website of als bijvoorbeeld de website niet geschikt is voor mobiele telefoons.
Nuon Zomergids
De zomergids die op 1 juni bij 1.7 miljoen mensen in de bus valt heeft een AR-covertest. Via je mobiele telefoon met Layar erop kun je de herfstcover kiezen. Verder heeft Nuon al veel filmpjes in het archief over bijvoorbeeld het ontluchten en bijvullen van je verwarming. Deze filmpjes zijn nu via AR makkelijk te integreren in de seizoensgids.
VPRO Gids
AR is bij uitstek geschikt voor programmagidsen, want omroepen hebben veel video en audio in huis. In de programmabladen staan uiteraard veel stukken tekst en recensies over films en series. Maar het is natuurlijk veel mooier om de beelden zelf te laten zien, bijvoorbeeld trailers en previews.
-
Suzanne de Bakker
- Werkt bij: Universiteit van Amsterdam
- Functie: docent Master Corporate Communicatie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Home ontwikkelt introductiecampagne... 02-05-2025
- Tabloo start speelse... 16-04-2025
- Sterk, creatief en vol lef - ANWB... 11-04-2025
- McDonald’s laat lef en... 09-04-2025
- Heineken introduceert ‘The Flipper’... 09-04-2025
- Fjällräven opnieuw verkozen tot... 07-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management